Ostrzeżenia

Ostrzeżenie meteorologiczne - marznące opady

Opady marznące
Stopień: 2
prawd. 70%
Przebieg: Prognozowane są słabe opady marznącego deszczu lub mżawki powodujące gołoledź.
Ważne: Od: 2025-11-29 08:00 Do: 2025-11-30 06:00
Źródło informacji: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy

2Q==

Nowy eZUS to prosta nawigacja i wiele ułatwień

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami.
Pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 roku. Pojawiła się wówczas nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów ZUS.
– Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – mówi Magdalena Mazur-Wolak.

Co nowego w eZUS

  1. Strona startowa konta płatnika i nowe menu
    Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:
    • Saldo,
    • e-ZLA,
    • Sprawy płatnika,
    • Wiadomości,
    • Kalendarz wizyt.
      Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.
  2. Składki i salda
    Informacje o saldach dostępne będą w jednym miejscu w zakładkach:
    • Bieżące saldo i salda z poprzednich miesięcy,
    • Deklaracje składek (ZUS DRA),
    • Informacje o należnych składkach i wpłatach.
      Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.
  3. Katalog usług
    W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi w sekcji „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać standardowo na liście lub za pomocą z wyszukiwarki.
  4. Wnioski i kreatory
    Wszystkie wnioski będą dostępne w nowej wizualizacji. Przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator z paskiem postępu – dzięki czemu klient będzie widział, na którym etapie się obecnie znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.
  5. Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie
    Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest dana sprawa, a jeśli pojawi się odpowiedź, zostanie wyświetlona pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie w ramach zbiorczej wysyłki. 
  6. Wiadomości
    W eZUS zmienią się nazwy dotychczasowych skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:
    • Powiadomienia,
    • Korespondencję z CKK,
    • Komunikaty.

W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą zamieszczane m.in. informacje o planowanej niedostępności portalu.Planowane są także zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz będą elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

Nowa aplikacja mobilna ZUS - mZUS dla Płatnika
W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS – mZUS dla Płatnika. W tej aplikacji płatnicy składek będą mogli m.in.:

  • przeglądać informacje o saldach,
  • przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,
  • wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),
  • samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,
  • skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, możliwość pełnego dostępu do indywidualnych informacji),
  • umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce ZUS.

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą też mogli opłacać składki z wykorzystaniem płatności mobilnych. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił ten portal swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim