Posiedzenie komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego
W dniu 7 marca 2024 roku o godzinie 11:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego.
Tematem posiedzenia będzie:
- Ocena funkcjonowania stacji uzdatniania wody w 2023 roku w Chalinie i Grochowalsku.
- Analiza stopnia realizacji uchwały Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w sprawie utrzymania czystości w mieście i gminie.
Posiedzenie komisji Oświaty, Kultury i Sportu
W dniu 7 marca 2024 roku o godzinie 9:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Oświaty, Kultury i Sportu. Tematem posiedzenia będzie:
- Rozliczenie środków finansowych wydatkowanych przez kluby sportowe za rok 2023.
- Analiza budżetu szkół podstawowych za rok 2023; wydatki ich przeznaczenie przez poszczególne szkoły i przedszkole.
Spotkanie informacyjne programu Czyste Powietrze
Gmina Dobrzyń nad Wisłą zaprasza zainteresowanych mieszkańców gminy na spotkanie informacyjne dotyczące możliwości uzyskania dotacji z Programu Priorytetowego Czyste Powietrze z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Spotkanie odbędzie się w dniu 20 marca 2024 roku o godzinie 10:00 w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą - Sala konferencyjna.
Życzenia z okazji Dnia Kobiet
Z okazji Dnia Kobiet wszystkim Paniom składamy najserdeczniejsze życzenia zdrowia, pomyślności oraz spełnienia marzeń.
Niech radość i uśmiech towarzyszy Wam każdego dnia, a uczucie przyjaźni i miłości dają poczucie satysfakcji zarówno w życiu rodzinnym,
jak i zawodowym.
Informacja ZUS - Czy staż pracy liczy się do emerytury?
Długość stażu pracy w przypadku osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r. zgodnie ze zreformowanymi zasadami emerytalnymi nie wpływa na prawo do świadczenia. Ma jednak bardzo istotne znaczenie przy ustalaniu jego wysokości i ewentualnej dopłacie do minimalnej gwarantowanej emerytury. Prawo do emerytury dla ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r. zależy wyłącznie od ukończenia powszechnego wieku emerytalnego – 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz udowodnienia jakiegokolwiek okresu ubezpieczenia. Długość okresu pozostawania w ubezpieczeniu nie ma znaczenia przy ustalaniu prawa do tej emerytury, ale ma wpływ na jej wysokość, szczególnie wtedy, gdy wyliczone świadczenie jest niższe od minimalnej gwarantowanej emerytury, która od marca wynosi 1780,96 zł brutto. Aby ZUS podwyższył je do wysokości minimalnej emerytury, konieczne jest udowodnienie wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego 20 lat dla kobiety, 25 lat dla mężczyzny. Przy czym okres nieskładkowy może stanowić 1/3 okresu składkowego. Osoby, które nie mają wymaganego okresu ubezpieczenia, otrzymają wyliczoną przez ZUS emeryturę bez dopłaty do minimum- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Na wysokość emerytury ma również wpływ kapitał początkowy, czyli składki opłacane przed 1999 r. na ubezpieczenia społeczne zarówno przez samego ubezpieczonego, jak i płatników składek u których był zatrudniony. Kapitał początkowy stanowi znaczącą część przyszłej emerytury i ma duży wpływ na jej wysokość. Emerytura zależy bowiem od zwaloryzowanego kapitału początkowego, zwaloryzowanych składek zebranych na koncie emerytalnym (od stycznia 1999 r.) oraz średniej dalszej długości życia. Jeśli więc przyszły emeryt ma długi okres zatrudnienia przed 1999 rokiem, to brak kapitału początkowego znacząco zmniejszy wysokość emerytury.
Od 1999 r. każda osoba ubezpieczona ma indywidualne konto w ZUS-ie, na którym zapisywane są wszystkie składki należne (w przypadku osób, za które pracodawca miał obowiązek opłacenia składek) lub opłacone za dana osobę po 1998 r. (w przypadku osób prowadzących działalność). Wcześniej ZUS nie był zobowiązany do prowadzenia indywidualnych kont dla ubezpieczonych. Dlatego wiele osób, aby ustalić kapitał początkowy, musi dostarczyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie i wysokość wynagrodzenia przed 1999 rokiem. Z zakładów pracy zatrudniających powyżej 20 osób świadectwa pracy i dokumenty o wynagrodzeniu są konieczne, ponieważ składki były odprowadzane bezimiennie za wszystkich pracowników łącznie.
Jak można udokumentować okresy składkowe i nieskładkowe?
Dokumentem potwierdzającym staż ubezpieczeniowy przed 1999 r., są np.: świadectwa pracy lub zaświadczenia pracodawców. W przypadku braku tych dokumentów do ZUS-u można dostarczyć dowody szczątkowe, które zostaną przez Zakład przeanalizowane. Są nimi:
• legitymacje ubezpieczeniowe (gdy jest w nich wpis o okresach zatrudnienia),
• umowy o pracę,
• opinie o pracy,
• wpisy w „książeczkowym” dowodzie osobistym (np. wpisy o zatrudnieniu, wpisy dotyczące dzieci)
• legitymacje służbowe,
• legitymacje związków zawodowych,
• pisma od pracodawcy (np. o powołaniu, mianowaniu, zmianie angażu, przyznaniu nagrody),
• uwierzytelnione kopie dokumentów lub ich odpisy wydane przez archiwum lub jednostkę, która przechowuje dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy,
• zeznania świadków (najlepiej byłych współpracowników).
Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych można udokumentować zaświadczeniem z urzędu pracy, a okres pobierania stałego zasiłku z opieki społecznej, od którego były opłacone składki na ubezpieczenia społeczne — zaświadczeniem z ośrodka pomocy społecznej.
Okresy zasadniczej służby wojskowej lub zastępczych form tej służby, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej lub odbywania ćwiczeń wojskowych można udowodnić na podstawie książeczki wojskowej albo zaświadczeniem wojskowej komendy uzupełnień. Żeby ZUS zaliczył okresy służby zawodowej, potrzebne będzie zaświadczenie organów, w których pełniona była służba.
Natomiast okres niewykonywania zatrudnienia z powodu opieki nad dzieckiem lub dziećmi można udowodnić na podstawie odpisu aktu urodzenia dziecka lub odpisów aktów urodzenia dzieci.
Osoby, które studiowały przed 1999 r. i studia ukończyły, okres nauki mogą potwierdzić odpowiednim zaświadczeniem z uczelni (musi być w nim okres trwania i programowy wymiar studiów), dyplomem czy indeksem, o ile jest w nim zawarty programowy wymiar studiów.
Natomiast dokumenty, które potwierdzą wysokość wynagrodzenia przed 1999 r., to np.:
• zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawione przez pracodawcę lub jego następcę prawnego (mogą być na formularzu ERP-7),
• legitymację ubezpieczeniową z wpisami o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
Osobom, które były zatrudnione u małych przedsiębiorców (zatrudniających do 20 pracowników), ZUS sam poświadczy ubezpieczenie. By tak się stało, należy podać w Informacji o okresach składkowych i nieskładkowych (ERP-6) okres zatrudnienia, nazwę zakładu pracy lub imię i nazwisko pracodawcy, adres zakładu pracy, numer konta płatnika (NKP) – pracodawcy – jeśli go znamy. Numer NKP był nadawany przez ZUS przed 1999 r. Można sprawdzić w legitymacji ubezpieczeniowej, czy pracodawca go podał.
Osoby, które indywidualnie opłacały składkę na ubezpieczenie społeczne jako prowadzący działalność gospodarczą albo współpracujący z taką osobą, w formularzu ZUS EKP podają:
- okres, w którym prowadzili działalność lub współpracowali przy jej prowadzeniu,
- adres miejsca, w którym była prowadzona działalność,
- numer konta płatnika składek (NKP),
- adres ZUS-u, do którego opłacane były z tego tytułu składki przed 1999 r.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Życzenia z okazji Dnia Sołtysa
Z okazji Dnia Sołtysa opiekuna i gospodarza wsi, wszystkim Paniom i Panom Sołtysom składamy najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności, sukcesów w pracy na rzecz społeczności lokalnej, dobrej współpracy i porozumienia, a także optymizmu, zdrowia i sił na każdy dzień. I aby mandat zaufania procentował wspólnymi sukcesami całej społeczności.
Zaproszenie na szkolenie on line z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnych szkoleniach z edukacji prawnej organizowanych przez Fundację Honeste Vivere. Szkolenia będą odbywały się zdalnie, według tematyki i terminów wskazanych w poniższym harmonogramie.
Udział w zajęciach będzie odbywał się przy pomocy platformy Teams.
Celem zalogowania się na konkretne szkolenie należy skopiować link z tabeli do przeglądarki. Platforma Teams nie wymaga posiadania aplikacji, jedynym wymogiem jest wpisanie imienia i nazwiska lub Nicku.
Platforma Teams jest obsługiwana przez każdą z przeglądarek za wyjątkiem Mozilla Firefox.
Logowanie się na konkretne szkolenie jest możliwe najwcześniej na 5 min przed rozpoczęciem każdego spotkania.
Poniżej do pobrania terminarz szkoleń:
Obchody Dnia Sołtysa w naszej gminie
W dniu 11 marca obchodzimy w Polsce Dzień Sołtysa. Z racji tego święta, 9 marca 2024 roku w Grochowalsku odbyło się spotkanie władz gminy i zaproszonych gości, z sołtysami reprezentującymi nasze małe ojczyzny.
Uroczystość ta była okazją do podkreślenia roli sołtysów, jaką pełnią w życiu wsi i podsumowania ich działalności w minionym 2023 roku. Dała również możliwość, aby wyrazić wdzięczność za codzienną pracę, godne reprezentowanie mieszkańców, za wsłuchanie się w ich potrzeby oraz wkład w rozwój lokalnej społeczności. Wyrazem tego uznania było wręczenie dyplomów z podziękowaniami, za dotychczasową, pełną poświęcenia i zaangażowania pracę na rzecz swojego sołectwa.
Bycie sołtysem to bardzo odpowiedzialna funkcja. Dzięki Państwa zaangażowaniu nasze małe ojczyzny mogą się rozwijać. Za ten trud chcę dziś podziękować wszystkim naszym sołtysom. Życzę Państwu nieustającej satysfakcji z podejmowanych wyzwań i owocnej realizacji zaplanowanych projektów – podkreślił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski.
Podziękowania i moc gratulacji złożyła również przybyła na spotkanie Pani Aneta Jędrzejewska - Członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, która jednocześnie wręczyła Sołtysom Odznaki Sołtysa Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz drobne upominki.
Sobotnia uroczystość była także okazją do złożenia życzeń i wręczenia kwiatów Paniom obecnym na spotkaniu, w związku z obchodzonym dzień wcześniej Dniem Kobiet.
Podziękowano również za dotychczasową pracę na rzecz swoich sołectw Sołtysom, którzy w obecnej kadencji przestali pełnić to zaszczytne stanowisko. Powitano także nowo wybranych Sołtysów.
Po części oficjalnej zaproszono wszystkich na poczęstunek.
Posiedzenie Komisji Rewizyjnej
W dniu 12 marca 2024 roku o godz. 15:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Tematem posiedzenia będzie:
- Kontrola wydatków przeznaczonych z budżetu gminy w roku 2023 na jednostki OSP.
- Kontrola wydatków przeznaczonych z budżetu gminy w 2023 r. na Dobrzyński Dom Kultury Żak, Bibliotekę oraz na Miejsko – Gminną Komisję Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii.
Informacje ZUS
Świadczenie rehabilitacyjne, gdy choroba się przedłuża
Po wyczerpaniu okresu pobierania zasiłku chorobowego, jeśli ubezpieczony jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja rokują odzyskanie zdolności do pracy, może ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne.
Zasiłek chorobowy można otrzymywać przez okres trwania niezdolności do pracy, ale nie dłużnej niż przez 182 dni, albo 270 dni – gdy niezdolność do pracy jest spowodowana gruźlicą lub przypada w trakcie ciąży. Natomiast po ustaniu ubezpieczenia na zwolnieniu lekarskim można przebywać maksymalnie 91 dni. Gdy choroba się przedłuża, można ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Świadczenie rehabilitacyjne stanowi pewnego rodzaju kontynuację zasiłku chorobowego. Możemy je otrzymać wtedy, gdy wykorzystaliśmy już cały okres zasiłkowy, jesteśmy w dalszym ciągu niezdolni do pracy, ale dalsze leczenie lub rehabilitacja dają nam szanse na odzyskanie aktywności zawodowej. Ta sama zasada dotyczy także osób objętych ubezpieczeniem wypadkowym – jeżeli przyczyną niezdolności do pracy był wypadek przy pracy lub choroba zawodowa- dodaje rzeczniczka.
ZUS nie wypłaca świadczenia rehabilitacyjnego z urzędu, potrzebny jest wniosek. Płatnikiem świadczenia rehabilitacyjnego tak jak w przypadku zasiłku chorobowego może być albo pracodawca, albo ZUS. Aby otrzymać świadczenie z ZUS-u, potrzebny jest wniosek (ZNp-7).
Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia (formularz OL-9), które wypełnia lekarz oraz wywiad zawodowy z miejsca pracy (formularz OL-10). Pracodawca/zleceniodawca, który nie wypłaca sam zasiłków cały komplet dokumentów wraz z zaświadczeniem płatnika składek Z-3 albo Z-3a przekazuje do ZUS-u. Natomiast osoby prowadzące własną firmę i po ustaniu tytułu ubezpieczenia same składają dokumenty w ZUS-ie. Druk OL-10 nie jest konieczny, jeśli niezdolność do pracy powstała po okresie ubezpieczenia lub gdy składany jest wniosek o przedłużenie świadczenia rehabilitacyjnego. Formularza tego nie składają również osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Złożony wniosek i co dalej?
Po złożeniu dokumentów oceny stanu zdrowia dokonuje lekarz orzecznik ZUS. Jeśli ubezpieczony nie zgadza się z orzeczeniem, to może w ciągu 14 dni od jego doręczenia wnieść sprzeciw. W ciągu 14 dni od wydania orzeczenia prezes ZUS może również zgłosić zarzut wadliwości tego orzeczenia. Zarówno sprzeciw, jak i zarzut wadliwości rozpatrywane są przez komisję lekarską ZUS. Na podstawie prawomocnego orzeczenia lekarza orzecznika ZUS albo komisji lekarskiej, ZUS wydaje decyzję w sprawie świadczenia rehabilitacyjnego.
Świadczenie rehabilitacyjne – jak długo, ile wynosi?
Świadczenie rehabilitacyjne można pobierać maksymalnie przez 12 miesięcy. Wynosi ono: 90 proc. podstawy wymiaru świadczenia (podstawy wymiaru zasiłku chorobowego) przez pierwsze 90 dni, a w pozostałym okresie 75 proc. Natomiast, jeśli niezdolność do pracy przypada w czasie ciąży albo jest związana z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, to wynosi 100 proc. podstawy.
Komu nie przysługuje świadczenie rehabilitacyjne?
Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje osobom uprawnionym do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego, urlopu dla poratowania zdrowia, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego i nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Osoba, która pobiera świadczenie rehabilitacyjne, nie może pracować ani w inny sposób dorabiać. Jakiekolwiek zajęcie zarobkowe pozbawi ją prawa do świadczenia.
Dyżury telefoniczne dla klientów ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych organizuje kolejne telefoniczne dyżury eksperckie. Będzie można dopytać m.in. o świadczenie przedemerytalne, zwrot nadpłaconych składek, zasiłki, zasady przeliczania świadczeń emerytalno-rentowych, waloryzację emerytur i rent, świadczenie wspierające, czy rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. W poniedziałek, 18 marca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 336 61 42 specjaliści udzielać będą informacji w zakresie świadczenia przedemerytalnego. We wtorek, 19 marca odbędą się dwa dyżury telefoniczne. W godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 83 64 będzie można zapytać ekspertów o to, kto i kiedy może złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek, a pod nr tel. 56 610 93 32 o zasiłek opiekuńczy.
Na 20 marca zaplanowano kilka dyżurów telefonicznych:
• w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 494 70 28 odbędzie się dyżur dla osób, które planują założyć własną firmę. Ekspertów będzie można zapytać m.in. o ulgi w opłacaniu składek, czy zasady sporządzania i składania dokumentów ubezpieczeniowych.
• w godz. 9-11.00 pod nr tel. 56 610 93 24 dyżurować będą eksperci od zasiłków, a pod nr tel. 52 389 40 26 i 54 282 83 33 specjaliści od emerytur, których będzie można zapytać o przeliczanie świadczeń emerytalno-rentowych oraz jak dokonać zmiany sposobu wypłaty świadczenia,
• w godz. 10-12.00 pod nr tel. 56 450 68 58 będzie można zapytać o waloryzację emerytur i rent
• w godz. 11-13.00 pod nr tel. 56 610 93 59 specjaliści będą udzielać informacji jak skorzystać
z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej, czyli jak wyjechać do sanatorium z ZUS-em
Na pytanie, jak udzielić pełnomocnictwa do załatwiania spraw w ZUS-ie będzie można uzyskać odpowiedź 21 marca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 84 46. Natomiast o świadczenie rehabilitacyjne, kto ma do niego prawo, jakie dokumenty należy złożyć, ubiegając się o nie, będzie można zapytać 22 marca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 59.
Osoby zainteresowane świadczeniem wspierającym dla osób z niepełnosprawnością mogą dzwonić 22 marca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 356 10 96.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
INFORMACJA ZUS: Kolejne oszustwa na pracownika ZUS-u w kujawsko-pomorskim
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa „na pracownika ZUS-u”. Oszuści przekazują informację seniorom o możliwości otrzymania dodatkowych środków i oferują pomoc w uzyskaniu 300 zł z Brukseli. Prawdopodobnie w ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe. Do takiej próby oszustwa doszło w Bydgoszczy. Do drzwi emerytki zapukała kobieta, która podała się za pracownika ZUS-u. Poinformowała ją o możliwości uzyskania dzięki premierowi pieniędzy z Unii Europejskiej. Oszustka oferowała swoją pomoc w uzyskaniu tych środków. Seniorka musiałaby jedynie okazać legitymację emeryta-rencisty i dowód osobisty. Emerytka była czujna i poprosiła o wylegitymowanie się przez rzekomą pracownicę ZUS-u. Oszustka oznajmiła, że legitymacje zostawiła w samochodzie i odjechała. Seniorka o całym zdarzeniu poinformowała policję i ZUS- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.To nie pierwszy taki przypadek, gdy oszust podawał się za pracownika ZUS-u, by zdobyć zaufanie starszej osoby. Dlatego prosimy naszych klientów o zachowanie szczególnej ostrożności. Jeśli mamy wątpliwości, czy faktycznie odwiedza nas pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, warto skontaktować się z najbliższą placówką ZUS-u lub zadzwonić pod numer 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję – apeluje Krystyna Michałek.
ZUS przypomina, w jakich okolicznościach może odwiedzić seniora w domu.
Kontakt naszych klientów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych odbywa się przede wszystkim drogą pocztową, podczas wizyt w placówkach Zakładu, e-wizyt, a także przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Osobiste odwiedzenie seniora przez pracowników ZUS-u w jego domu jest wyjątkowo rzadkie i dotyczy ściśle określonych sytuacji. Emeryci i renciści takiej wizyty mogą spodziewać się tylko w dwóch sytuacjach, ale zawsze wcześniej są o nich informowani. W pierwszym przypadku z okazji jubileuszu 100-lecia urodzin, gdzie pracownicy Zakładu osobiście składają gratulacje. Druga okoliczność, gdy klient ubiega się np. o rentę z tytułu niezdolności do pracy, dodatek pielęgnacyjny, czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, a stan jego zdrowia nie pozwala dotrzeć na badanie do placówki ZUS-u. W takiej sytuacji lekarz orzecznik po wcześniejszym zawiadomieniu o terminie badania przyjeżdża do wnioskodawcy do domu. O wizycie z wyprzedzeniem informowane są również osoby prowadzące działalność gospodarczą, zakłady pracy, u których ma być przeprowadzona kontrola płatników składek. Polega ona m.in. na sprawdzeniu, czy przedsiębiorca prawidłowo zgłasza do ubezpieczeń społecznych siebie i swoich pracowników, prawidłowo oblicza i opłaca składki, a także czy prawidłowo wypłaca świadczenia. Na wizytę uprawnieni pracownicy Zakładu umawiają się z wyprzedzeniem. Inspektor ZUS rozpoczyna kontrolę od doręczenia płatnikowi składek (lub osobie, która jest upoważniona do reprezentowania płatnika składek) upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz okazania legitymacji służbowej. Jedyną sytuacją, gdy pracownik ZUS-u może zapukać do naszych drzwi bez zapowiedzi, jest kontrola wykorzystywania zwolnienia lekarskiego. Osoba kontrolująca musi mieć jednak przy sobie dokument ze zdjęciem i upoważnienie do przeprowadzenia takich czynności.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS: Od 1 marca wyższe świadczenia honorowe dla osób, które ukończyły 100 lat
Osoby, które ukończyły 100 lat, mogą liczyć na specjalny dodatek za wiek. Od 1 marca br. dla nowych stulatków wynosi on 6 246,13 zł brutto. Świadczenie wypłacane jest dożywotnio i stanowi comiesięczny dodatek do emerytury lub renty. Każdy stulatek może liczyć na specjalne, comiesięczne świadczenie honorowe. Przyznawane jest ono wszystkim bez względu na staż pracy czy pobieraną emeryturę lub rentę. Jedynym warunkiem, aby je otrzymać, jest ukończenie 100 lat. Osoby, które otrzymują emeryturę lub rentę z ZUS-u, nie muszą składać żadnego wniosku, aby dostać dodatkowo premię za wiek. ZUS sam dokona wszelkich formalności związanych z przyznaniem dodatku. Inaczej jest z seniorami, którzy nie pobierają emerytury lub renty z żadnej instytucji. W ich przypadku świadczenie honorowe przyznawane jest na wniosek. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający datę urodzenia- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Ile wynosi świadczenie honorowe
Wysokość świadczenia honorowego jest równa kwocie bazowej obowiązującej w dniu setnych urodzin seniora. Kwota bazowa ustalana jest corocznie i obowiązuje od 1 marca każdego roku kalendarzowego do końca lutego następnego roku. Dla osób, które ukończyły sto lat po 29 lutego 2024 r., świadczenie honorowe wynosi 6 246,13 zł brutto. Świadczenie honorowe nie jest waloryzowane, co oznacza, że raz przyznane będzie już do końca życia wypłacane w tej samej wysokości. Każdy stulatek może otrzymywać świadczenie w różnej wysokości. Na przykład osoby, które ukończyły 100 lat między 1 marca 2023 r. a 29 lutego 2024 r., dodatkową premię za wiek otrzymują w wysokości 5540,25 zł brutto – wyjaśnia rzeczniczka.
Najstarsi seniorzy w regionie
W województwie kujawsko-pomorskim gratyfikację za wiek otrzymują z ZUS-u 202 osoby. Bydgoski oddział ZUS-u wypłaca 106 świadczeń dla stulatków, a toruński oddział ZUS-u - 96. Najstarsza seniorka z naszego województwa, która otrzymuje świadczenie honorowe z Zakładu w kwocie 3 308,33 zł brutto, ma obecnie 108 lat i mieszka w Toruniu, a najstarszy mężczyzna ma 103 lata i mieszka w Bydgoszczy. Jego świadczenie honorowe wynosi 4 294,67 zł brutto. ZUS nie jest jedyną instytucją, która wypłaca świadczenie honorowe dla stulatków. Oprócz ZUS-u specjalny dodatek dla swoich emerytów i rencistów wypłaca jeszcze KRUS i resortowe zakłady emerytalne: MSWiA i MON.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Zmodernizowano wnętrza strażnicy OSP w Główczynie
Wnętrza budynku strażnicy OSP w Główczynie, a przede wszystkim sala główna, przeszły kompleksową modernizację. Zakres prac, dzięki którym pomieszczenia budynku wypiękniały obejmował m.in. cekolowanie i malowanie ścian, wymianę sufitu i zamontowanie na nim drewnianych dekoracyjnych belek, a także wymianę podłogi, na której ułożono nowe płytki. Zainstalowano również nowe oświetlenie i dokonano wymiany źródła ciepła z przestarzałego kominka na nowoczesny kocioł. Dodać należy, że efekt prac wewnątrz obiektu dopełnia ułożona przed budynkiem rok wcześniej nowa kostka brukowa.
Obecnie strażnica OSP jest nowocześnie, jasno i przytulnie urządzonym obiektem, sprzyjającym różnego rodzaju spotkaniom i imprezom organizowanym przez mieszkańców.
Koszt prac, które wykonywali pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą wyniósł 52 111,99 zł.
W ostatnich czterech latach udało się kompleksowo zmodernizować większość świetlic i obiektów pełniących funkcje kulturalne. Obok wspomnianej strażnicy OSP w Główczynie, mowa tu również o Dobrzyńskim Domu Kultury ”ŻAK”, świetlicy w Dobrzyniu nad Wisłą, Kamienicy, Glewie i Krojczynie. Gruntownie przebudowano również budynek OSP w Płomianach i zrewitalizowano obiekt OSP w Grochowalsku.
Jubileusz Biblioteki Publicznej i reaktywacja "Muzeum Dobrzyńskiego"
Biblioteka Publiczna w Dobrzyniu nad Wisłą od 75 lat służy swoimi zbiorami i działalnością zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych i kulturalnych mieszkańców gminy Dobrzyń nad Wisłą. Z racji tego zacnego jubileuszu, w dniu 20 marca 2024 roku Dobrzyńskim Domu Kultury „ŻAK” odbyła się uroczystość podsumowująca te długie lata funkcjonowania. Jubileusz był również doskonałą okazją do reaktywowania „Muzeum Dobrzyńskiego”, które obecnie znajduje się w dwóch pomieszczeniach piwnicznych Dobrzyńskiego Domu Kultury „ŻAK”. Symbolicznego przecięcia wstęgi dokonali Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Burmistrz Piotr Wiśniewski, Dyrektor Biblioteki Publicznej Renata Chęcką oraz pomysłodawca i opiekun muzeum Grzegorz Ryczkowski. Goście obecni na uroczystości przenieśli się lata wstecz nie tylko za sprawą oglądanych eksponatów, ale również dzięki możliwości przejazdu zabytkowym samochodem. Ta wyjątkowa niespodzianka, nie odbyłaby się gdyby nie uprzejmość Pana Sławomira Wiśniewskiego - miłośnika, pasjonata i właściciela zabytkowych samochodów, który użyczył jedno ze swoich aut.
Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami
Szanowni Mieszkańcy - coraz częściej otrzymujemy sygnały o osobach, które oferują pomoc w wypełnianiu wniosków w ramach Programu „Czyste Powietrze”. Istnieje prawdopodobieństwo, że osoby te wyłudzają od mieszkańców różne dane osobowe i wprowadzają w błąd powołując się na urzędników lub, że działają za porozumieniem z Urzędem Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami oferującymi tego typu pomoc.
Informujemy, że w tutejszym urzędzie (pok. 10) funkcjonuje nieodpłatny punkt doradczy dla osób chcących skorzystać z dofinansowania Programu „Czyste powietrze”
Informacja ZUS: Od marca wyższa matczyna emerytura
W całym kraju „matczyną emeryturę” z ZUS-u otrzymuje ponad 58 tys. osób. Maksymalna kwota świadczenia wynosi tyle, co gwarantowana minimalna emerytura, czyli od marca 1780,96 zł brutto.Mamy, które nie wypracowały nawet minimalnej emerytury, bo zrezygnowały z pracy lub jej nie podjęły, aby wychowywać przynajmniej czwórkę dzieci, mogą ubiegać się po osiągnięciu 60 lat
o rodzicielskie świadczenie uzupełniające, czyli „matczyną emeryturę” - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
O świadczenie to mogą ubiegać się nie tylko kobiety, które urodziły i wychowały lub wychowały co najmniej czworo dzieci, osiągnęły 60 lat i nie mają niezbędnych środków utrzymania, ale po spełnieniu określonych warunków również mężczyźni. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające może być przyznane ojcom po 65 roku życia w przypadku śmierci matki albo porzucenia przez nią dzieci lub długotrwałego zaprzestania wychowania dzieci- dodaje rzeczniczka.
Maksymalna kwota „matczynej emerytury” wynosi tyle, co gwarantowana minimalna emerytura, czyli 1780,96 zł brutto. Taką kwotę dostają osoby, które nie pobierają emerytury ani renty i nie posiadają dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania. Natomiast w przypadku pobierania emerytury lub renty w kwocie niższej niż najniższa emerytura minimalna, świadczenie uzupełniające stanowi dopełnienie pobieranej renty lub emerytury do kwoty najniższej emerytury. Oznacza to, że kwota rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego będzie równa różnicy pomiędzy najniższą emeryturą (1780,96 zł brutto) a wysokością pobieranej emerytury albo renty. Na przykład, jeśli obecnie pobieramy rentę w wysokości 1000 zł brutto, to świadczenie uzupełniające zostanie przyznane w kwocie 780,96 zł brutto.
Świadczenie na wniosek
Rodzicielskie świadczenie uzupełniające przyznawane jest na wniosek przez Prezesa ZUS lub Prezesa KRUS. Do wniosku (w ZUS formularz ERSU) należy dołączyć m.in. oświadczenie o sytuacji osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej (w ZUS druk ERU), zaświadczenia potwierdzające osiągane dochody oraz inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na przyznanie prawa do świadczenia. Zanim Prezes ZUS lub Prezes KRUS podejmie decyzję o przyznaniu świadczenia, ustali, czy spełniony jest warunek nieposiadania dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania. Niezbędne środki utrzymanie ocenia się na tle wysokości najniższej emerytury. Przy ocenie prawa do świadczenia brane są pod uwagę tylko źródła dochodu osoby, która się o nie ubiega.
Ważne
Osoba, która pobiera rodzicielskie świadczenie uzupełniające, ma obowiązek zawiadomić ZUS o wszelkich zmianach, które mają wpływ na prawo do tego świadczenia i jego wysokość, na przykład o podjęciu zatrudnienia, osiąganiu dodatkowych dochodów, czy też prawie do innego świadczenia.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Trwa nabór do Zespołu ds. opracowania Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Szanowni Państwo,
W związku z trwającymi pracami nad opracowaniem „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do roku 2030”, serdecznie zapraszam zainteresowane osoby z sektora społecznego (członkowie organizacji pozarządowych, Kół Gospodyń Wiejskich, OSP itp.)
i gospodarczego (przedsiębiorcy, rolnicy itp.) do zgłaszania się na członków Zespołu ds. opracowania Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – dokumentu, który ma zapewnić polepszenie jakości życia mieszkańców, a także rozwój atrakcyjności gminy.
Osoby chętne do zaangażowania się w prace na rzecz wyżej wymienionego dokumentu proszę
o zgłaszanie się do dnia 8 kwietnia 2024 roku do godz. 15:30 osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą ul. Szkolna 1, pok.32, mailowo na adres agnieszka.zielinska@dobrzyn.pl lub telefonicznie na numer telefonu 54 253 05 50.
Już dziś zachęcam Państwa do włączenia się w tworzenie strategii rozwoju naszej gminy!
Czyje zguby
Szukamy właściciela psów, które od kilku dni błąkają się po miejscowości Michałkowo.
Prosimy o kontakt z Urzędem Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1, tel. 54 253 05 36, być może ktoś kojarzy do kogo te psy należą.
LXXV sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688), zwołuje siedemdziesiątą piątą w VIII kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 29 marca 2024 roku o godzinie 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
- Otwarcie LXXV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad LXXV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Przyjęcie protokołu z LXXIII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 15 lutego 2024 roku.
- Przyjęcie protokołu z LXXIV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 29 lutego 2024 roku.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Sprawozdanie z działalności Przewodniczącego Rady o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
- Sprawozdanie z realizacji Wieloletniego Programu współpracy Gminy Dobrzyń nad Wisłą z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2023 rok.
- Sprawozdanie z realizacji uchwały nr LV/261/2022 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 20 grudnia 2022 roku w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2023.
- Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w 2023 roku oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w gminie Dobrzyń nad Wisłą.
- Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie za rok 2023 rok w Gminie Dobrzyń nad Wisłą.
- Sprawozdanie z wydatków środków budżetowych i ocena działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2023.
- Podjęcie uchwał w sprawach:
- zmian budżetu Miasta i Gminy na 2024 rok;
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2024-2038;
- przystąpienia Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do Programu Gmina Przyjazna Seniorom - Ogólnopolska Karta Seniora;
- przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do roku 2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji;
- przyjęcia Regulaminu korzystania ze świetlicy wiejskiej w Krojczynie;
- nabycia nieruchomości oznaczonej geodezyjnie jako działka Nr 902/3 położonej w Obrębie Nr 1 miasta Dobrzyń nad Wisłą;
- przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą;
- programu ochrony środowiska dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2024-2026 z perspektywą do roku 2029” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko „ Programu ochrony środowiska dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2024-2026 z perspektywą do roku 2029”;
- programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski i informacje.
- Zakończenie obrad LXXV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
Powstaną nowe mieszkania w Dobrzyniu nad Wisłą
Na prośbę inwestora, który rozpoczyna realizację inwestycji polegającej na adaptacji magazynu zbożowego przy ul. Płockiej na mieszkania, poniżej zamieszczamy link do strony, na której znajdą Państwo wszelkie informacje dotyczące tego przedsięwzięcia.
http://mieszkaniadobrzyn.pl/?fbclid=IwAR1dRZij3iquXbh75iQzZCmtjMLoDJGb6N0vH-Gm-K54pjgA9LETCl0LMG4
Ostrzeżenie dla wnioskodawców i beneficjentów programu "Czyste Powietrze"
OSTRZEŻENIE DLA WNIOSKODAWCÓW I BENEFICJENTÓW PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”
Sprawdzaj oferty, nie podpisuj „od ręki”!
Korzystaj z programu „Czyste Powietrze” uważnie. Wybieraj sprawdzonych wykonawców. Uważaj na oferty składane przez akwizytorów i sprawdzaj, co podpisujesz. Pamiętaj, że dotacja z programu „Czyste Powietrze” przysługuje Tobie, a nie wykonawcy. Instalowanie nowego urządzenia grzewczego jest skuteczne tylko w ocieplonym domu.
Uwaga na nierzetelnych wykonawców
Jeśli jesteś wnioskodawcą lub beneficjentem dotacji z programu „Czyste Powietrze”, to bądź czujny i rozważny w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej zajmującej się wymianą źródła ciepła. Szczególnie uważaj na tych, którzy pukają do Twoich drzwi i oferują coś „za darmo”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie, jak i wykonującej jego montaż, należy do Państwa – naszych wnioskodawców i beneficjentów.
W programie „Czyste Powietrze” najwyższe bezzwrotne dofinansowanie, z kompleksową termomodernizacją i wymianą źródła ciepła, to nawet 136 200 zł, ale VAT zawsze musi dopłacić wnioskodawca. Jeśli ktoś oferuje usługę „za darmo”, warto mieć wątpliwości co do rzetelności takiej oferty. Jeśli przedstawiciel firmy podsuwa pełnomocnictwo w ramach programu „Czyste Powietrze”, a nie daje
możliwości na spokojne zapoznanie się z warunkami umowy – warto zastanowić się nad rzetelnością takiej oferty.
Podpisując pełnomocnictwo, dajesz komuś prawo do dysponowania przyznaną Ci dotacją.
Wysokie rachunki bez termomodernizacji
Oferta na zainstalowanie wyłącznie nowego źródła ciepła w budynku, który wymaga termomodernizacji (tj. docieplenia przegród, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej itp.), może skutkować wysokimi rachunkami za ciepło w okresie grzewczym.
Dlatego jeśli decydujesz się na wymianę wyłącznie starego kopciucha na nowe źródło ciepła, np. pompę ciepła, upewnij się, że Twój dom jest odpowiednio docieplony.
„Za chwilę” sprawdzone urządzenia grzewcze z programu
Wybierając źródło ciepła do swojego domu, korzystaj z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM:lista-zum.ios.edu.pl).
Już teraz możesz złożyć wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze” planując termin zakupu i instalacji urządzenia po 13 czerwca br. Po tym terminie na liście ZUM znajdziesz tylko te pompy ciepła, które obecnie przechodzą dodatkową weryfikację efektywności i jakości.
Dlatego składając wniosek, warto poczekać z zakupem i instalacją urządzenia. Wtedy, mając docieplony budynek i pewne urządzenie wysokiej jakości (wybrane z listy ZUM), zyskasz cieplejszy i tańszy w eksploatacji dom.
Rekomendacje
W ramach programu możesz otrzymać dotację na termomodernizację budynku jednorodzinnego wraz z wymianą źródła ciepła. Upewnij się, że dobór nowego źródła ciepła został Ci wskazany zgodnie ze stanem budynku. Urządzenie musi mieć odpowiednią moc i sprawność. Najlepiej pokaże to audyt energetyczny.
Skonsultuj się w gminnym punkcie konsultacyjno-informacyjnym „Czystego Powietrza”, czy oferta, którą przedstawił Ci wykonawca jest zgodna z potrzebami Twojego budynku.
Uczulamy wszystkich właścicieli domów jednorodzinnych, którzy chcą skorzystać z programu na fakt, że tylko docieplony budynek z nowym źródłem ciepła – to pewne rozwiązanie które przyniesie korzyści.
Pamiętaj!
Nie należy przyjmować ofert na wymianę samego źródła jeśli dom wymaga docieplenia! To podstawa. Sprawdzaj, co podpisujesz i pamiętaj, że dotacja jest dla Ciebie, a nie dla wykonawcy.
Miej na uwadze, że zestawienie: pompa ciepła i budynek nieocieplony, to najczęściej wysokie rachunki!
Program „Czyste Powietrze” oferuje dofinansowanie na docieplenie budynku z wymianą źródła ciepła poprzedzone audytem energetycznym – są to koszty kwalifikowane. Skorzystaj z takiej kompleksowej i w pełni korzystnej oferty programu „Czyste Powietrze”.
Życzymy zadowolenia z ciepłych domów, niskich rachunków za ogrzewanie i czystego powietrza!
Zmiana terminu otwarcia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Informujemy, iż w dniu 30 marca 2024 r. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Dobrzyniu nad Wisłą będzie nieczynny. W związku z tym został wyznaczony zastępczy termin przyjmowania odpadów w PSZOK-u tj.: 28 marca 2024 r. (czwartek).
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Piotr Wiśniewski
Ogłoszenie o konkursie fotograficznym - Przyroda województwa kujawsko-pomorskiego
Szanowni Państwo,Wojewoda Kujawsko-Pomorski zaprasza miłośników przyrody i fotografii, którzy ukończyli 16 rok życia, do udziału w kolejnej edycji konkursu fotograficznego pn. "Przyroda województwa kujawsko-pomorskiego". Do konkursu można zgłosić nie więcej niż 15 prac fotograficznych wykonanych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Spośród zgłoszonych fotografii zostanie wyłonionych do 220 najciekawszych prac, które w najbardziej oryginalny i atrakcyjny sposób przedstawiać będą różnorodność i piękno
przyrody i krajobrazu naszego regionu. Zwieńczeniem konkursu będzie przyznanie cennych nagród rzeczowych oraz umieszczenie zwycięskich fotografii i nazwisk laureatów w publikacjach Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, m.in. w albumie.
Na zgłoszenia czekamy do dnia 2 maja 2024 r., można je przesyłać na adres
e-mail: fotokonkurs@bydgoszcz.uw.gov.pl
<mailto:fotokonkurs@bydgoszcz.uw.gov.pl> za pomocą wybranego,ogólnodostępnego serwisu do przesyłania dużych plików (np. WeTransfer.com, fromsmash.com, itp.).
Regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie internetowej Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy: https://www.gov.pl/web/uw-kujawsko-pomorski/przyroda-wojewodztwa-kujawsko-po
morskiego--konkurs-fotograficzny-wojewody--edycja-2024 .
Serdecznie zapraszamy do udziału w Konkursie!
Kontakt z Organizatorem:
Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
tel. 523497587 lub 604060204
e-mail: fotokonkurs@bydgoszcz.uw.gov.pl
link do strony internetowej Konkursu:
https://www.gov.pl/web/uw-kujawsko-pomorski/przyroda-wojewodztwa-kujawsko-po
morskiego--konkurs-fotograficzny-wojewody--edycja-2024
link do mediów społecznościowych:
https://www.facebook.com/share/ANoFhPBUqZhh619h/
Poniżej do pobrania niezbędne dokumenty: