„Renta wdowia” – wnioski od stycznia 2025 roku. Co można zrobić już teraz?
Od 1 stycznia 2025 roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.
1 stycznia 2025 roku wejdą w życie przepisy, które umożliwią łączenie renty rodzinnej z innymi świadczeniami emerytalno-rentowymi przysługującymi w organach, takich jak ZUS, KRUS, WBE, ZER MSWIA oraz BESW. Jednak samo posiadanie statusu wdowy lub wdowca oraz prawo do dwóch świadczeń nie wystarczą, aby uzyskać „rentę wdowią”. Należy łącznie spełnić następujące warunki:
• mieć co najmniej 60 lat (w przypadku kobiet) lub 65 lat (w przypadku mężczyzn),
• do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej,
• nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż przed ukończeniem 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna),
• nie pozostawać obecnie w związku małżeńskim.
Wdowie lub wdowcowi przysługuje prawo do zbiegu świadczeń z rentą rodzinną wyłącznie po ostatnim małżonku. Warto podkreślić, że prawo do wypłaty świadczeń w przypadku zbiegu z rentą rodzinną wygasa z dniem poprzedzającym zawarcie nowego związku małżeńskiego przez osobę uprawnioną – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Przyznanie „renty wdowiej” będzie możliwe, jeśli wdowa lub wdowiec mają ustalone prawo do renty rodzinnej. W przypadku, gdy do tej pory nie ubiegali się o przyznanie renty rodzinnej, ponieważ świadczenie po współmałżonku byłoby mniej korzystne, powinni złożyć wniosek na formularzu ERR jeszcze w tym roku. Następnie do 30 czerwca 2025 roku, należy złożyć wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną, korzystając z formularza ERWD. Taka kolejność ułatwi i przyspieszy
rozpatrzenie wniosku o łączenie wypłaty obu świadczeń w 2025 roku. Podobna sytuacja dotyczy osób pobierających rentę rodzinną, które nigdy nie wnioskowały o przyznanie emerytury. Ważne jest, aby pamiętać, że jeśli klient w przyszłym roku złoży od razu wniosek o „rentę wdowią”, a nie będzie miał ustalonego prawa do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku, ZUS odmówi przyznania świadczenia w zbiegu z powodu braku prawa do drugiego świadczenia.
Ile wyniesie renta wdowia ?
Obecnie wdowy i wdowcy mogą pobierać jedno świadczenie – wyższe lub wybrane spośród dwóch dostępnych opcji: rentę rodzinną lub własne świadczenie, takie jak np. emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy czy emerytura rolnicza. W przyszłym roku będą mieli możliwość wyboru: otrzymywać pełną rentę rodzinną oraz 15 proc. własnego świadczenia lub odwrotnie. Warto zaznaczyć, że od 1 stycznia 2027 roku drugie świadczenie zostanie zwiększone z 15 do 25 proc.
Taki wybór będą miały także osoby uprawnione do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy renty szkoleniowej.
Wysokość sumy świadczeń ustalonych w zbiegu nie może przekraczać trzykrotności kwoty najniższej emerytury, czyli obecnie 5342,88 zł (3 x 1780,96 zł). Do tego limitu wliczane są również świadczenia wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki, przyznawane na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów. W przypadku, gdy suma świadczeń
w zbiegu przekroczy trzykrotność najniższej emerytury, świadczenie zostanie pomniejszone o kwotę przekroczenia.
Kiedy można złożyć wniosek
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, przy czym prawo do tego świadczenia zostanie przyznane od miesiąca, w którym złożony został wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r. W przypadku wniosków złożonych do 30 czerwca 2025 r., prawo do renty wdowiej będzie przysługiwało od 1 lipca 2025 r. Dlatego na złożenie wniosku uprawnione osoby
będą miały 6 miesięcy. Osoby, które posiadają już ustalone prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, nie muszą dołączać żadnych dokumentów do wniosku o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Jeśli zdecydują się złożyć elektronicznie wniosek o „rentę wdowią”, a nie posiadają jeszcze konta w systemie eZUS, pracownik Zakładu pomoże im je założyć. Wystarczy skontaktować się z ZUS-em. Można to zrobić osobiście, podczas e-wizyty, przez cot@zus.pl lub telefonicznie 22 560 16 00.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
KOWR ogłasza I nieograniczony przetarg ustny na sprzedaż nieruchomości
Działając na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2024, poz. 589, z poźn. zm.) z oraz zgodnie (...)Komisja Budżetu i Finansów
W dniu 2 grudnia 2024 roku o godz. 15:00 w sali konferencyjnej urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odbędzie się posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów. Tematem posiedzenia będzie:
- Analiza projektu budżetu na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2025-2038 oraz przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok i WPF na lata 2025-2038.
- Opracowanie planu pracy na 2025 rok.
Posiedzenie wspólne wszystkich komisji Rady Miejskiej
W dniu 3 grudnia 2024 roku o godz. 8:00 w sali konferencyjnej urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odbędzie się posiedzenie wszystkich komisji Rady Miejskiej.
Tematem posiedzenia będzie:
- Analiza projektu budżetu na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2025-2038 oraz przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok i WPF na lata 2025-2038.
- Ocena stanu inwestycji na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
- Opracowanie planów pracy na 2025 rok przez poszczególne komisje.
Czas na remont programu Czyste Powietrze
Czas na remont programu Czyste Powietrze. W trosce o naszych beneficjentów
Rusza pierwsza duża modernizacja programu Czyste Powietrze po 6 latach od jego powstania. Celem tej zmiany jest naprawa programu i zabezpieczenie polskich gospodarstw domowych przed nadużyciami, tak by nadal działać na rzecz czystego powietrza i niższych rachunków za ogrzewanie dla Polek i Polaków. W ramach programu Czyste Powietrze obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) skupi się na pomocy powodzianom i na obsłudze wszystkich złożonych wniosków.
- 28 listopada rozpoczyna się niezbędna przerwa w przyjmowaniu nowych wniosków w programie Czyste Powietrze. Wszystkie dotychczas złożone wnioski są rozpatrywane, wypłata dotacji trwa nieprzerwanie.
- W lepszej, nowej odsłonie program Czyste Powietrze wróci na wiosnę 2025 r. z jasnymi zasadami i nowym źródłem finansowania.
- Czyste Powietrze nadal trwa, w połowie grudnia ruszy nabór wniosków na termomodernizację domów na terenach województw dotkniętych powodzią.
Aby przeprowadzić potrzebny remont programu Czyste Powietrze i jednocześnie uruchomić w połowie grudnia specjalny program skierowany do mieszkańców terenów dotkniętych powodzią, NFOŚiGW w uzgodnieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska podjął decyzję o wprowadzeniu przerwy w przyjmowaniu nowych wniosków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Ten czas przerwy zostanie wykorzystany na obsługę dotychczas złożonych wniosków – będzie to zatem dalej okres intensywnej realizacji programu. Od początku realizacji programu do WFOŚiGW wpłynęło już ponad 1 milion wniosków na kwotę 37 mld zł, w tym podpisanych umów jest ponad 820 tys. na ok. 26 mld zł. Dotychczas wypłacono niemal 14 mld zł dla 650 tys. beneficjentów.
– Naszym najważniejszym celem jest poprawa jakości powietrza, ale także musimy ochronić przed nieuczciwymi wykonawcami i pośrednikami Polki i Polaków, by nie narażać ich na konieczność zwrotu dotacji lub rachunki grozy. Jednocześnie w ramach programu Czyste Powietrze, skupiamy się teraz na tak ważnej pomocy dla mieszkańców województw dotkniętych powodzią. Zabezpieczyliśmy na ten cel 300 milionów złotych – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
300 mln zł dla powodzian
NFOŚiGW, we współpracy z MKiŚ, przygotował w ramach programu Czyste Powietrze specjalny program dotacji do termomodernizacji domów w czterech województwach dotkniętych powodzią: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i śląskim. Zabezpieczono na ten cel 300 mln zł. Program przewiduje uproszczoną, skróconą procedurę wnioskowania o dotacje. Nabór wniosków od powodzian rozpocznie się w połowie grudnia.
Nowe źródła finansowania
Jesienią 2023 r. program Czyste Powietrze nie miał zapewnionego finansowania. Obecny rząd odblokował w styczniu br. środki z KPO – 13,9 mld zł oraz w kwietniu z FEnIKS – 7,6 mld zł. Teraz trwają prace nad długofalowym planem finansowania programu. Przygotowywany jest wniosek do Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę 10 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego, która umożliwi finansowanie programu po wykorzystaniu środków FEnIKS.
Czyste Powietrze ma służyć przede wszystkim społeczeństwu
– Chcemy położyć kres nadużyciom w programie Czyste Powietrze. Przeprowadziliśmy wzmożone kontrole, skutki nieprawidłowości to oddawane dotacje (wraz z odsetkami) lub zmniejszenie dofinansowania. Trzeba skończyć ze 100-procentowym dofinansowaniem na kilka domów, z wielokrotnym zawyżaniem rachunków przez nieuczciwych wykonawców za usługi i materiały, z wymuszaniem pełnomocnictwa, na podstawie którego firmy dostawały zaliczkę na swój rachunek, znikały z rynku, a cała odpowiedzialność spadała na nieświadomego beneficjenta – wyjaśnia zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW Robert Gajda.
Od kilku miesięcy trwa kompleksowy przegląd programu Czyste Powietrze, którego elementem były m.in. analizy i konsultacje ukierunkowane na wypracowanie założeń nowego Czystego Powietrza. W dyskusji udział wzięło ok. 200 osób, w drugim etapie konsultacji nowa treść programu będzie przedstawiona opinii publicznej. Finalną wersję nowych zasad w Czystym Powietrzu poznamy jeszcze w tym roku.
Kluczowe reformy w programie
Nowe reguły Czystego Powietrza obejmą:
- obowiązek wypłaty zaliczki na konto beneficjenta, a nie wykonawcy;
- limity dotacji na poszczególne kategorie kosztów;
- dotacje dla rzeczywiście najuboższych;
- uzyskanie określonego standardu energetycznego w wyniku realizacji inwestycji;
- więcej kontroli na miejscu i pod okiem na firmy, które będą przyłapane na nieuprawnionym działaniu.
W systemie pojawią się operatorzy, którymi będą także gminy wspierające gospodarstwa domowe w przeprowadzeniu inwestycji od jej planowania po rozliczenie. To pomoże uniknąć zagrożeń związanych z naciągaczami i poprawi efektywność termomodernizacji, a więc da większą pewność niższych rachunków za ogrzewanie. W dalszych planach jest też lista rekomendowanych wykonawców, czyli sprawdzonych firm.
– Uprościmy proces pozyskania finansowania, by łatwiej można było skorzystać ze wsparcia. Przyspieszymy też obsługę wniosków i rozliczenie, by szybciej pieniądze trafiały na konta Polek i Polaków. Dzięki reformie, nowe Czyste Powietrze będzie kontynuowane na lepszych, zdrowych zasadach, tak by nadal działać na rzecz czystego powietrza i niższych rachunków za ogrzewanie – podsumowuje Robert Gajda.
Komitet Koordynacyjny programu Czyste Powietrze
Ponadto resort klimatu planuje powołać rządowy Komitet Koordynacyjny, który pomoże synchronizować działania administracji publicznej, by zwiększyć skuteczność podejmowanych działań w ramach programu Czyste Powietrze.
https://czystepowietrze.gov.pl
Informacja prasowa ZUS - Bezpłatne szkolenia oraz dyżury ekspertów ZUS
Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę tzw. renty wdowiej, która będzie stanowić połączenie renty rodzinnej z innym świadczeniem. Warto skorzystać z najbliższego dyżuru telefonicznego z ekspertem ZUS, aby uzyskać informacje na temat wymaganych warunków, terminów składania wniosków oraz działań, które można podjąć już teraz. Ekspert będzie dyżurował
3 grudnia w godzinach 9:00-11:00 pod numerem telefonu 52 341 87 04 – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Dla przedsiębiorców oraz biur rachunkowych zaplanowano szkolenie online dotyczące zasad rozliczania składki zdrowotnej, które odbędzie się 3 grudnia o godzinie 9:00. Zapisy przyjmowane są do 2 grudnia pod adresem: Sylwia. Bratkowska-Gburek@zus.pl. Tego samego dnia o godzinie 10:00 odbędzie się kolejne szkolenie online, poświęcone zasadom ustalania okresu zasiłkowego oraz przyznawania prawa do świadczenia rehabilitacyjnego. Zapisy przyjmowane są do 1 grudnia pod adresem: szkolenia_bydgoszcz@zus.pl.
6 grudnia w Inspektoracie ZUS we Włocławku w godzinach 11:00-14:00 będzie można skorzystać z porad nie tylko ekspertów ZUS-u, ale także zaproszonych gości z NFZ Delegatury we Włocławku.
Ponadto w każdy poniedziałek grudnia, tj. 2, 9, 16, 23 i 30 grudnia, w godzinach 15:00-17:00, w placówkach ZUS w Tucholi i Sępolnie Krajeńskim będą odbywać się indywidualne konsultacje dotyczące programu „Aktywny Rodzic”.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
40 lat Klubu Miłośników Ziemi Dobrzyńskiej PTTK w Dobrzyniu nad Wisłą
We wtorek 19 listopada 2024 roku członkowie KMZD uroczyście świętowali czterdziestą rocznicę powstania swojego klubu. Na tę uroczystość zaproszenie przyjęli Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Aneta Jędrzejewska oraz Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski wraz z radnymi. Zaszczycili nas również swoją obecnością liczni przedstawiciele władz kościelnych i samorządowych, organizacji, stowarzyszeń oraz grono wypróbowanych przyjaciół i sympatyków.
Uroczystość rozpoczęliśmy w kościele parafialnym Mszą Świętą, odprawioną w intencji zmarłych i żyjących członków naszego klubu, przez Księdza Waldemara Nowaka oraz Proboszcza Księdza Artura Janickiego, który w kazaniu nawiązując do znaczenia prawdy zachęcał nas, abyśmy zawsze jej służyli.
Dalsza część uroczystości odbyła się w gościnnych progach Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak”, a po mistrzowsku poprowadził ją Andrzej Szalkowski, ubrany w mundur wojewódzki Ziemi Dobrzyńskiej.
Działalność KMZD to instytucjonalny wyraz naszego umiłowania tej „Dobrej Ziemi”. W oparciu o niesamowity kapitał, jaki stanowią jej dzieje, ugruntowana w nauce i tradycji rozpoznawalność oraz zaangażowanie mieszkańców staramy się jej służyć, szczególnie poprzez pogłębiania wiedzy na jej temat, abyśmy stawali się bardziej świadomymi ambasadorami jej walorów. Uczestnicy spotkania mogli się o tym przekonać zwiedzając otwartą po kilkuletniej przerwie ekspozycję muzealną autorstwa Grzegorza Ryczkowskiego oraz podczas przygotowanej przez Ryszarda Bartoszewskiego, inicjatora powstania Klubu Miłośników Ziemi Dobrzyńskiej PTTK, prezentacji multimedialnej.
Na ręce obecnego Prezesa Pawła Śliwińskiego złożono liczne gratulacje i życzenia, a członkowie klubu uhonorowali najbardziej wiernych sprzymierzeńców oraz sympatyków okolicznościowymi statuetkami i dyplomami.
Uroczystość uświetniły występy Andrzeja Korzeniewskiego z Rypina, grupy „Senioretro” z Dobrzynia nad Wisłą oraz Koła Gospodyń Wiejskich „Chalinianki”, które również przygotowały poczęstunek – tradycyjne kluski ziemniaczane.
tekst: Paweł Śliwiński
Gmina Dobrzyń nad Wisłą rozdaje sadzonki lipy drobnolistnej
Mieszkańców miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą zainteresowanych sadzonkami lipy drobnolistnej, o obwodzie pnia około 10 cm i wysokości około 2-2,5 m, prosimy o kontakt pod nr tel 54 253 05 36, w godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Informacja ZUS - Skorzystaj z porad specjalistów ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych serdecznie zaprasza na grudniowe dyżury telefoniczne, szkolenie online oraz indywidulne konsultacje z ekspertami.
9 grudnia, w godzinach 11:00-13:00, można będzie uzyskać informacje na temat tzw. renty wdowiej oraz dodatku dopełniającego do renty socjalnej, dzwoniąc pod numer telefonu 800 170 755. Ekspert ZUS wyjaśni, jakie kroki warto podjąć już teraz, aby w przyszłym roku zyskać dodatkowe środki finansowe.
12 grudnia w godzinach 10:00-12:00 pod numerem telefonu 56 610 93 07 będzie można uzyskać fachową poradę na temat dodatku dopełniającego do renty socjalnej. Natomiast 18 grudnia, w tych samych godzinach, pod numerem 56 610 93 32, można uzyskać informacje dotyczące renty wdowiej, która łączy wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem, na przykład emeryturą lub własną rentą.
Z indywidualnych konsultacji dotyczących renty wdowiej będzie można skorzystać 11 grudnia w godzinach 9:00-11:00 w Inspektoracie ZUS w Grudziądzu. Natomiast w sprawie programu „Aktywny Rodzic” konsultacje odbywać się będą w każdy poniedziałek grudnia, tj. 9, 16, 23 i 30 grudnia, w godzinach 15:00-17:00 w placówkach ZUS w Tucholi i Sępolnie Krajeńskim. Dodatkowo 17 grudnia konsultacje odbędą się w godzinach 9:00-11:00 w placówce ZUS w Grudziądzu.
W tym miesiącu odbędzie się również bezpłatne szkolenie online pt. „Elektronizacja – ZUS przez Internet”. Spotkanie zaplanowano na 10 grudnia o godz. 9:00. Zapisy trwają do 9 grudnia, a zgłoszenia można przesyłać na adres: Sylwia. Bratkowska-Gburek@zus.pl.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Zapraszamy na Koncert Zimowy
Zapraszamy na Koncert Zimowy, który odbędzie się w dniu 13 grudnia 2024 roku w Dobrzyńskim Domu Kultury "ŻAK".
Godz. 17:00-18:00 część 1 koncertu:
Grupy taneczne ArtDance
Występy dzieci działających przy DDK "Żak"
Występ Magdaleny Szczepańskiej-Sakowskiej
Godz. 18:00
Poczęstunek przygotowany przez stowarzyszenia gospodyń działające na terenie MiG Dobrzyń nad Wisłą
Godz. 18:30 część 2 koncertu:
Dobrzyńska Orkiestra Strażacka, Chalinianki, Senioreto, Zespół 55+
Natalia Żak i Marta Dąbrowska
W trakcie koncertu odbędzie się zbiórka na rzecz WOŚP
Wystawy prac przygotowanych przez grupy działające przy DDK "Żak"
- Wystawa budowli z klocków lego - grupy z zajęć robotyki
- Wystawa prac plastycznych - grupy plastyczne
- Wystawa prac plastycznych przygotowana przez grupę uczęszczającą na zajęcia ogólnorozwojowe
Zapraszamy na bezpłatne badanie wzroku
Zapraszamy na bezpłatne badanie wzroku w dniu 18 grudnia 2024 roku
- parking przy Ośrodku Zdrowia w Chalinie, w godzinach 9:00-10:30
- w Dobrzyniu nad Wisłą, na parkingu przy przychodni "Arsmed", ul. Służby Polsce 3, w godzinach 16:30-18:00
Zapisy w godzinach 8:00-16:00 pod numerem telefonu 570 407 407.
Badanie wykonywane powyżej 15 roku życia.
Oferujemy:
- Badanie pod kątem wady wzroku
- Dobór szkieł i opraw okularowych
- Możliwość kupna okularów progresywnych, do pracy przy komputerze, chodzeniam czytania i jazdy samochodem
Informacje ZUS
- Sprawdź swoje uprawnienia do renty wdowiej
Od 1 lipca 2025 roku ZUS będzie wypłacać tzw. rentę wdowią, która będzie stanowić połączenie renty rodzinnej z innym świadczeniem, takim jak np. własna emerytura lub renta. Wnioski o to świadczenie będzie można składać od 1 stycznia. Już teraz, odpowiadając na kilka prostych pytań, można zweryfikować swoje uprawnienia do renty wdowiej.
Na stronie ZUS-u zamieszczono specjalną ankietę (Ankieta renta wdowia - ZUS), której wypełnienie pozwoli ustalić, czy przysługuje wdowie lub wdowcowi tzw. renta wdowia. Należy uzupełnić 7 pozycji. Warto jednak zauważyć, że jeśli na pierwsze pytanie, brzmiące: „Czy masz prawo do co najmniej dwóch świadczeń, z czego jedno jest rentą rodzinną, lub czy masz złożony wniosek lub wnioski i czekasz na decyzję o takich świadczeniach?”, odpowiedź będzie „nie”, kolejne pytania nie będą się wyświetlać – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”, należy uzupełnić kolejne pola, takie jak: płeć, data urodzenia, data śmierci małżonka, po którym przysługuje renta rodzinna. Następne pytania dotyczą kwestii pozostawania we wspólności małżeńskiej oraz prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego aż do dnia śmierci współmałżonka, a także zawarcia nowego związku małżeńskiego po śmierci współmałżonka, po którym przysługuje renta rodzinna. Udzielone odpowiedzi będą miały kluczowe znaczenie dla decyzji ZUS-u w sprawie wypłaty świadczenia w zbiegu- dodaje rzeczniczka.
Nawet jeśli wszystkie wcześniejsze warunki zostaną spełnione, ostatnie zapytanie ma kluczowe znaczenie dla możliwości uzyskania wypłaty tzw. renty wdowiej. Całkowita kwota wszystkich świadczeń nie może przekraczać trzykrotności minimalnej emerytury, która obecnie wynosi 5 342,88 zł brutto. W przypadku, gdy wszystkie świadczenia lub jedno ze nich przekracza tę kwotę, prawo do połączonych świadczeń z rentą rodzinną nie przysługuje. W takiej sytuacji ZUS, w odpowiedzi na złożony wniosek, wyda decyzję odmowną.
- Zakładasz firmę? Nie zapomnij o obowiązkowym PUE ZUS!
Osoby, które właśnie zakładają swoją firmę, powinny pamiętać o konieczności samodzielnej rejestracji konta na PUE/eZUS lub upoważnienia pełnomocnika do dokonania tego w ich imieniu.
Od 1 stycznia 2023 roku każdy płatnik składek ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS/eZUS. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą na założenie konta na PUE/eZUS mają 14 dni od daty powstania obowiązku opłacania składek. Jeśli w tym czasie nie utworzą konta ani nie upoważnią innej osoby do jego założenia, ZUS zrobi to za nich. Warto jednak pamiętać, że profil utworzony przez ZUS nie jest aktywny do momentu zakończenia przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą procesu rejestracji. Aby to zrobić, płatnik musi uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Następnie powinien zalogować się na PUE/eZUS, uzupełnić brakujące dane i ustawić nowe hasło – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jak samodzielnie założyć profil na PUE/eZUS?
Przedsiębiorca ma możliwość szybkiego i sprawnego założenia konta na PUE/eZUS. Wystarczy, że wejdzie na stronę www.zus.pl i kliknie przycisk [Zarejestruj w PUE/eZUS], który znajduje się w górnej części strony. Po wybraniu opcji rejestracji [Dla przedsiębiorców] należy wybrać preferowany sposób rejestracji. Można to zrobić za pomocą portalu login.gov.pl korzystając np. z profilu zaufanego,
e-dowodu, bankowości elektronicznej, albo za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Profil można również założyć, wypełniając formularz rejestracyjny – dodaje rzeczniczka.
Rejestracja za pośrednictwem login.gov.pl oraz kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie wymaga wizyty w ZUS-ie. W przypadku rejestracji za pomocą tradycyjnego formularza należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji konieczne jest również potwierdzenie tożsamości w dowolnej placówce ZUS-u lub podczas e-wizyty. Na wizytę należy zabrać ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Dlaczego warto korzystać z PUE/eZUS?
Przedsiębiorcy korzystający z PUE/eZUS mają dostęp do wielu przydatnych funkcji, które ułatwiają rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, zarządzanie sprawami pracowniczymi oraz uzyskiwaniem niezbędnych zaświadczeń. Płatnicy mają również dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą składać elektroniczne wnioski do ZUS-u, takie jak wnioski o wakacje składkowe, wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek, rozliczenie konta, czy kontrolę. Mogą też samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu). Dodatkowo przedsiębiorcy mogą korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik, która jest przeznaczona do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. PUE/eZUS to ogromne ułatwienie dla przedsiębiorców, dlatego warto założyć swój profil na tej platformie.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja KRUS dotycząca nowych kwot przychodu oraz składki na ubezp. w I kw. 2025 roku
- Kasa informuje, że Uchwałą Nr 15 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z dnia 28 listopada 2024 r. została ogłoszona wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2025 r.
W związku z tym, wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie za podlegającego przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w I kwartale 2025 r. wynosi 78,00 zł miesięcznie.
Jeżeli rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 26,00 zł miesięcznie.
Jednocześnie Kasa informuje, że w grudniu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1 602,86 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w I kwartale 2025 r. wynosi 160,00 zł.
Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie:
• 12% emerytury podstawowej, tj. 192,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,
• 24% emerytury podstawowej, tj. 385,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych,
• 36% emerytury podstawowej, tj. 577,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych,
• 48% emerytury podstawowej, tj. 769,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych.
Jednocześnie przypominamy, że ustawowy termin uregulowania należnych składek za:
• rolników, małżonków i domowników za I kwartał 2025 r. upływa z dniem 31 stycznia 2025 r.,
• pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca -
Od 1 grudnia 2024 r. nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 grudnia 2024 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszanie lub zawieszanie świadczeń emerytalno-rentowych.
Od 1 grudnia 2024 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio:
• 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, tj. 5 713 zł 20 gr,
• 130% tego wynagrodzenia, tj. 10 610 zł 20 gr.
Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 18 listopada 2024 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za III kwartał 2024 r. (8 161 zł 62 gr).
Podstawa prawna
Komunikat Prezesa GUS z dnia 13 listopada 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2024 r. /M.P. z dnia 13 listopada 2024 r. poz. 971/.
Komunikat Prezesa ZUS z dnia 18 listopada 2024 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za III kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 21 listopada 2024 r. poz. 980/Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Informacja ZUS - Aktywny Rodzic: W grudniu kolejne wypłaty
Program Aktywny Rodzic ruszył 1 października. Wnioski są rozpatrywane na bieżąco, a pierwsze wypłaty już trafiły na konta rodziców oraz żłobków. ZUS będzie przekazywał należne świadczenia w danym miesiącu za miesiąc poprzedni.
Wnioski o świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” można składać od 1 października wyłącznie drogą elektroniczną, korzystając z platformy PUE/eZUS, aplikacji mobilnej mZUS, bankowości elektronicznej oraz portalu Emp@tia. Program obejmuje trzy rodzaje wsparcia: „Aktywni rodzice w pracy”, „Aktywnie w żłobku” oraz „Aktywnie w domu”. W ramach nowego programu ZUS wypłacił już ponad 317 milionów złotych, które dotyczyły 272 tysięcy dzieci.
- Jesteśmy w trakcie przyznawania świadczeń w ramach programu „Aktywny Rodzic”. Wnioski są rozpatrywane na bieżąco, a każda osoba uprawniona do wsparcia w ramach tego programu otrzyma odpowiednie świadczenie. W przypadku wątpliwości sprawy są kierowane do postępowań wyjaśniających. Na przykład niektóre problemy mogą wynikać z konieczności weryfikacji danych na koncie ubezpieczonego, z którego ZUS potwierdza aktywność zawodową, lub z informacji wprowadzanych do rejestru żłobków – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
„Terminy wypłat”
Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” są wypłacane przez ZUS w danym miesiącu za miesiąc poprzedni. Na przykład w grudniu wypłacane są świadczenia za listopad, natomiast wypłaty, które trafiły na konta w listopadzie, dotyczą października. Przekazywanie środków w ramach świadczenia „Aktywnie w żłobku” zaplanowano na 20. dzień każdego miesiąca. Natomiast termin wypłaty dla pozostałych świadczeń z tego programu ustalono na ostatni dzień roboczy każdego miesiąca.
Należy pamiętać, że ZUS, rozpatrując wnioski o świadczenie „Aktywni rodzice w pracy”, musi zweryfikować, czy rodzice spełniają warunek aktywności zawodowej. Weryfikacja ta opiera się na danych z konta ubezpieczonego w ZUS oraz informacjach z rejestru Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Dane te są aktualizowane na podstawie informacji przekazywanych przez pracodawców oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. Dokumenty rozliczeniowe, które zawierają podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, są przekazywane do ZUS-u w danym miesiącu za miesiąc poprzedni – do 5., 15. i 20 dnia miesiąca – wyjaśnia rzeczniczka.
W przypadku świadczenia „Aktywni w żłobku” warto przypomnieć, że niewypełnienie rejestru żłobków lub wykazu dziennych opiekunów o kwotę faktycznie poniesionej opłaty za dziecko może wydłużyć czas oczekiwania na środki lub wręcz uniemożliwić ich wypłatę.
Aktywny rodzic a Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO)
Rodzice, którzy już otrzymali pełną kwotę 12 tys. zł na dziecko w ramach RKO, mogą skorzystać z nowego programu, ubiegając się o jedno z dwóch świadczeń: „Aktywnie w żłobku” – jeśli dziecko uczęszcza do żłobka, lub „Aktywni rodzice w pracy” – jeśli rodzice są aktywni zawodowo, a dziecko nie korzysta z żłobka, przedszkola, klubu dziecięcego ani nie jest pod opieką dziennego opiekuna.
Jeśli natomiast rodzice pobierają Rodzinny Kapitał Opiekuńczy na dziecko, ale nie wykorzystali jeszcze pełnej kwoty 12 tys. zł, mają możliwość ubiegania się o jedno z trzech świadczeń: „Aktywnie w żłobku”, „Aktywni rodzice w pracy” oraz „Aktywnie w domu”. Należy jednak pamiętać, że łączna kwota RKO oraz świadczenia „Aktywnie w domu” nie może przekroczyć 12 tys. zł na dziecko.
Rodzic, który otrzymał świadczenie z programu „Aktywny Rodzic” i wcześniej korzystał z Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego, będzie miał wstrzymaną wypłatę RKO, a powrót do niego nie będzie możliwy. Natomiast jeśli wcześniej rodzic otrzymywał RKO w wysokości 1 tys. zł miesięcznie, ma prawo kontynuować jego pobieranie na zasadzie praw nabytych, aż do osiągnięcia limitu 12 tys. zł lub do ukończenia przez dziecko 35. miesiąca życia. Warunkiem jest jednak niezłożenie wniosku o jakiekolwiek świadczenie z nowego programu.
Jedno świadczenie miesięcznie
Aby zapewnić ciągłość wypłaty świadczeń w okresie przejściowym, czyli w okresie rozpatrywania wniosku o nowe świadczenie, rodzice, którzy mieli przyznane prawo do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego i złożyli wniosek o jedno ze świadczeń z programu „Aktywny Rodzic” nadal otrzymują wypłaty RKO. Należy jednak pamiętać, że nie można pobierać dwóch świadczeń na to samo dziecko
w jednym miesiącu. W związku z tym RKO wypłacone za miesiące, w których przyznano świadczenie „Aktywnie w żłobku”, „Aktywnie w domu” lub „Aktywni rodzice w pracy”, podlega rozliczeniu z ZUS. Decyzja dotycząca wyboru konkretnego świadczenia należy do rodziców.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Posiedzenie Komisji Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego
W dniu 10 grudnia 2024 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odbędzie się posiedzenie Komisji Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego.
Tematem posiedzenia będzie:
- Przedstawienie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie na rok 2025.
- Przygotowanie planu pracy na 2025.
XI Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572), zwołuje jedenastą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 17 grudnia 2024 roku o godzinie 15:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1
- Otwarcie XI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad XI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 26 listopada 2024 roku.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Sprawozdanie z działalności Przewodniczącego Rady o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
- Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu opieki nad Zabytkami Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2021-2024, za okres 2023-2024.
- Podjęcie uchwał w sprawach:
- zmian budżetu Miasta i Gminy na 2024 rok;
- zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowych udzielanych osobom fizycznym na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na cele mieszkaniowe;
- zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostującymi bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym;
- przyjęcia Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025-2038;
- przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2025.
- Przedstawienie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym projekcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025-2038.
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025-2038.
- Przedstawienie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na 2025 rok.
- Dyskusja nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok.
- Przedstawienie planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą na 2025 rok.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski i informacje.
- Zakończenie obrad XI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
Informacja ZUS - Wakacje składkowe: kiedy informacja, a kiedy decyzja?
W listopadzie przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe, z czego blisko 62,5 tys. dotyczyło województwa kujawsko-pomorskiego. Osoby, które otrzymają ulgę, zostaną o tym poinformowane jeszcze w grudniu na swoim profilu płatnika w systemie PUE/eZUS . W przypadku odmowy, na tym samym profilu otrzymają decyzję administracyjną. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z wakacji składkowym jeszcze w tym roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. W przypadku, gdy dokument został przekazany w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie składek za styczeń 2025 r.
- Do tej pory do ZUS wpłynęło 1 mln 372 tys. wniosków o wakacje składkowe. Z tej liczby 1 mln 325 tys. dotyczy składek za grudzień, a 46,9 tys. za styczeń. W województwie kujawsko-pomorskim złożono łącznie blisko 65,6 tys. wniosków, z czego 62,5 tys. odnosi się do grudnia, a 3,1 tys. do stycznia – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Wnioski wyłącznie w formie elektronicznej
Wniosek o wakacje składkowe (RWS) może być złożony wyłącznie w formie elektronicznej przez przedsiębiorcę lub jego pełnomocnika, za pośrednictwem platformy PUE/eZUS. Wniosek należy złożyć z konta płatnika na miesiąc przed planowanym okresem zwolnienia. Należy również pamiętać, że z możliwości zwolnienia z opłacania składek na własne ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy można skorzystać tylko raz w ciągu roku.
W razie przyznania ulgi – informacja, a w razie odmowy – decyzja.
Informacje o przyznaniu wakacji składkowych za grudzień zostaną przekazane klientom jeszcze w tym miesiącu na PUE/eZUS. W przypadku częściowego zwolnienia lub braku ulgi, ZUS wyda odpowiednią decyzję, która zostanie przesłana na konto płatnika w PUE/eZUS. Od decyzji można odwołać się do sądu za pośrednictwem ZUS-u. W sytuacji wydania decyzji odmownej lub trwającego postępowania wyjaśniającego, płatnik będzie zobowiązany do uregulowania należnych składek za grudzień w standardowym terminie, czyli do 20 stycznia.
Postępowania wyjaśniające
W bardziej skomplikowanych sprawach, które wymagają ręcznej obsługi, konieczne będzie przeprowadzenie postępowań wyjaśniających. W takim przypadku ZUS skieruje do wnioskodawców zawiadomienie, w którym określi sposób uzupełnienia braków formalnych. Klient będzie miał 7 dni na odniesienie się do tego zawiadomienia. Jeśli przedsiębiorca niezwłocznie uzupełni dokumentację, proces rozpatrywania wniosku o wakacje składkowe przebiegnie sprawniej.
Brak informacji lub decyzji nie stanowi przeszkody
Brak rozstrzygnięcia wniosku o zwolnienie z opłacenia składek za grudzień br. nie stanowi przeszkody do złożenia wniosku o zwolnienie za styczeń 2025 r. Podczas składania wniosku w grudniu br. za styczeń 2025 r. w oświadczeniach dotyczących udzielonej pomocy publicznej należy wykazać jedynie pomoc, która została udzielona do dnia złożenia tego wniosku.
Wakacje składkowe to rozwiązanie fakultatywne, a nie obligatoryjne, co oznacza, że zainteresowani mogą z niego skorzystać, ale nie są do tego zobowiązani. Składki objęte zwolnieniem zostaną sfinansowane z budżetu państwa i będą wliczać się do przyszłej emerytury czy renty. Wnioskujący powinni pamiętać, że zwolnienie dotyczy składek obliczanych od najniższej podstawy wymiaru, która obowiązuje osoby prowadzące działalność gospodarczą. Ulga nie dotyczy składki zdrowotnej ani składek, które przedsiębiorca ma obowiązek opłacać za inne osoby, np. pracowników, zleceniobiorców czy współpracowników. O zwolnienie mogą ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub zatrudniający do 9 osób, którzy posiadają wpis w CEIDG,
a także komornicy sądowi, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. Wśród nich znajduje się m.in. limit rocznego przychodu, który w 2022 lub 2023 roku nie może przekraczać równowartości 2 milionów euro w złotych. Dodatkowo kwota pomocy publicznej otrzymanej w ciągu ostatnich 3 lat nie może przekroczyć 300 tys. euro (pomoc de minimis).
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS - Kto otrzyma emeryturę lub rentę przed świętami?
Jak co roku, emeryci i renciści, których termin płatności świadczenia przypada na 25 grudnia, otrzymają swoje emerytury i renty jeszcze przed świętami. Do końca miesiąca środki zostaną również przekazane osobom, których termin wypłaty świadczenia przypada na 1 stycznia. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenia emerytalno-rentowe w kilku terminach: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia miesiąca. W przypadku, gdy termin płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, świadczenie jest wypłacane wcześniej. Dlatego osoby, które powinny otrzymać swoje świadczenie 25 grudnia, otrzymają jak co roku pieniądze z wyprzedzeniem. Emerytury i renty doręczane przez listonoszy trafią na pocztę 19 grudnia, a świadczenia przekazywane na konto 23 grudnia - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Niektórzy emeryci i renciści otrzymają w tym miesiącu dwa świadczenia – grudniowe oraz styczniowe. Dotyczy to osób, których termin płatności przypada na Nowy Rok, 1 stycznia. Emerytury i renty za styczeń zostaną im wypłacone do końca grudnia. Obejmuje to zarówno świadczenia dostarczane przez listonosza, jak i te, które trafiają na rachunki bankowe.
Coraz więcej osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe decyduje się na przekazywanie wypłat przez ZUS na konto bankowe. To wygodna i bezpieczna forma otrzymywania pieniędzy, dzięki której seniorzy nie muszą już czekać na wizytę listonosza. Poziom ubankowienia świadczeń długoterminowych w kraju wynosi 79,5 procent, natomiast w województwie kujawsko-pomorskim osiąga 81 procent.
Emerytura i renta na koncie – złóż dyspozycję w ZUS
Aby emerytura czy renta mogła być przekazywana na konto, wystarczy wypełnić wniosek EZP (wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce) i złożyć go w ZUS. Wniosek można również przekazać za pośrednictwem operatora pocztowego, polskiego urzędu konsularnego lub w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem PUE /eZUS.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Przypominamy, że termin płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za grudzień 2024 r. należy uiścić do dnia 31.12.2024 r. w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy. Jednocześnie informujemy, że kasa Urzędu w dniu 31.12.2024 r. będzie nieczynna ze względu na inwentaryzację.
Informacja KRUS - wdowia renta
Renta wdowia - od lipca 2025 r. wdowy i wdowcy uzyskają możliwość pobierania zbiegu świadczeń wg nowych zasad
1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, dzięki którym możliwa będzie jednoczesna wypłata renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem oraz emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, czyli zbiegu świadczeń.
Wypłata świadczeń w zbiegu możliwa będzie od 1 lipca 2025 r., ale wnioski o wypłatę świadczeń w zbiegu będzie można składać już od 1 stycznia 2025 r.
Na czym polegają nowe zasady zbiegu uprawnień do świadczeń?
Osoba uprawniona jednocześnie do renty rodzinnej po zmarłym małżonku i emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy uzyska możliwość pobierania obydwu tych świadczeń w zbiegu tj. możliwa będzie wypłata renty rodzinnej z emeryturą lub renty rodzinnej z rentą z tytułu niezdolności do pracy. Z tym że jedno – wybrane świadczenie – będzie wypłacane w całości, a drugie w określonej części (15% od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.; 25% od 1 stycznia 2027 r.). Świadczeniobiorca (wdowa, wdowiec) będzie mógł sam zdecydować, czy chce pobierać np. całość swojego świadczenia powiększonego o określony procent renty rodzinnej po zmarłym, czy też na odwrót.
Kto może uzyskać prawo do wypłaty świadczeń wg nowych reguł zbiegu?
Świadczenia w zbiegu będzie mogła pobierać osoba będąca wdową/wdowcem jeżeli spełni łącznie nw. warunki:
- osiągnie powszechny wiek emerytalny – co najmniej 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn;
- pozostawała we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka;
- nabyła prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż pięć lat przed osiągnięciem wyżej wymienionego wieku emerytalnego;
- nie zawarła nowego związku małżeńskiego.
Kiedy ustaje prawo do wypłaty świadczeń wg nowych reguł zbiegu?
Prawo do wypłaty świadczeń w zbiegu ustaje z dniem poprzedzającym dzień zawarcia nowego związku małżeńskiego przez osobę uprawnioną.
Jaka może być maksymalna wysokość świadczeń wypłacanych w zbiegu?
Wysokość świadczeń wypłacanych w zbiegu, nie może być wyższa od trzykrotności kwoty najniższej emerytury (od 1 marca 2024 r. najniższa emerytura wynosi 1.780,96 zł) tj. 5 342,88 zł.
Od 1 marca 2025 r. kwota najniższej emerytury zostanie podwyższona, wskutek corocznej waloryzacji świadczeń. Wobec czego maksymalna wysokość świadczeń wypłacanych w zbiegu również ulegnie podwyższeniu.
W maksymalnej kwocie świadczeń ustalonych w zbiegu, zostaną uwzględnione wskazane w ustawie świadczenia tj.:
- świadczenia wchodzące w skład zbiegu (np. emerytura i renta rodzinna),
- dodatki i świadczenia o charakterze innym niż jednorazowe wypłacane wraz ze świadczeniami (np. dodatek pielęgnacyjny, świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, dodatek kombatancki, ryczałt energetyczny itd.),
- emerytury i renty przyznane w trybie specjalnym przez Prezesa Rady Ministrów, Prezesa ZUS i Prezesa KRUS,
- świadczenie honorowe przyznane w związku z ukończeniem wieku 100 lat,
- świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane przez instytucje zagraniczne.
W przypadku przekroczenia trzykrotności kwoty najniższej emerytury jedno ze świadczeń wypłacanych w zbiegu ulegnie pomniejszeniu o kwotę przekroczenia.
Kiedy i jak ubiegać się o zbieg świadczeń?
Ustalenie prawa do zbiegu świadczeń oraz ich wypłata następują na wniosek osoby uprawnionej.
Wnioski o ustalenie zbiegu świadczeń będzie można składać od 1 stycznia 2025 r.
- osobiście,
- za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym,
- przez elektroniczną skrzynkę podawczą KRUS-ePUAP,
- w formie dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, czy też podpisem zaufanym,
- w dowolnej jednostce organizacyjnej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Od kiedy będzie można uzyskać prawo do zbiegu świadczeń?
Prawo do wypłaty zbiegu świadczeń będzie przyznawane od dnia spełnienia wszystkich warunków, nie wcześniej niż od miesiąca złożenia wniosku i nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r. (w przypadku wniosków złożonych do 31 lipca 2025 r., prawo do wypłaty zbiegu powstanie nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.). Wzory wniosków o rentę wdowią będą dostępne w grudniu 2024 r. na stronie internetowej KRUS i we wszystkich jednostkach organizacyjnych.
UWAGA!
Wdowy/wdowcy, którzy nie mają ustalonego prawa do renty rodzinnej po zmarłym małżonku (tj. do chwili obecnej nie złożyły wniosku o rentę rodzinną po zmarłym małżonku), a rozważają ubieganie się w przyszłości o zbieg świadczeń, wniosek o rentę rodzinną mogą złożyć w każdej chwili do dowolnej jednostki organizacyjnej KRUS (oddziału regionalnego lub placówki terenowej KRUS). Kasa rozpatrzy prawo do renty rodzinnej, ustali wysokość tego świadczenia i wyda decyzję w sprawie, ale nie podejmie wypłaty tego świadczenia. Pamiętać bowiem należy, że w myśl obowiązujących obecnie przepisów osoba uprawniona jednocześnie do renty rodzinnej po zmarłym małżonku i do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy może pobierać tylko jedno z tych świadczeń (zasada ta zmieni się od lipca 2025 r.).
Niemniej złożenie wniosku o rentę rodzinną po zmarłym małżonku usprawni późniejsze procedowanie wniosku o wypłatę świadczeń w zbiegu i umożliwi dokonanie wyboru proporcji pobierania świadczeń w zbiegu.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Klucz do uczenia 3.0 - informacja dotycząca projektu
Klucz do uczenia 3.0
Informacja dotycząca projektu ”Klucz do uczenia 3.0”.
UCHWAŁĄ NR 6/337/24 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO z dnia 19 czerwca 2024 r., zaakceptowano założenia projektu pn. „Klucz do uczenia 3.0”, przygotowanego przez Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
1. nazwa projektu: „Klucz do uczenia 3.0”
2. nr projektu: FEKP.08.14-IZ.00-0001/24;
3. wartość projektu ogółem: 5 879 079,53 zł;
4. całkowita wartość dofinansowania Projektu wynosi: 5 291 171,57 zł;
5. wartość dofinansowania Projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus: 4 997 217,60 zł;
6. wartość dofinansowania z budżetu państwa: 293 953,97 zł;
7. wkład własny niepieniężny Jednostek realizujących projekt: 587 907,96 zł;
8. termin realizacji: od 2024-09-01 do 2026-08-31;
9. projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027;
Priorytet 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego;
Działanie 08.14 Kształcenie ogólne;
10. cel projektu: wsparcie uczniów klas 7-8 szkół podstawowych w procesie kształcenia tak, aby mieli oni szansę podnoszenia poziomu wiedzy, zdobywania i rozwijania kompetencji kluczowych, społecznych i społeczno-emocjonalnych przekładających się na proces uczenia i możliwości kontynuacji nauki w wybranych szkołach, a także na funkcjonowanie w życiu codziennym. Celem jest także wsparcie nauczycieli szkół podstawowych obejmujące doskonalenie umiejętności i kompetencji niezbędnych do prowadzenia wysokiej jakości nauczania;
11. grupa docelowa: projekt skierowany jest do 2400 uczniów klas 7-8 uczących się w 50 szkołach podstawowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz 125 nauczycieli w nich zatrudnionych;
12. partnerzy projektu: partnerami są gminy, będące organami prowadzącymi dla szkół, które zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie na podstawie Regulaminu rekrutacji szkół podstawowych do pilotażowego projektu "Klucz do uczenia 3.0" stanowiącego załącznik do Uchwały nr 18/877/24 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 6 maja 2024 r.
Wsparciem objęte zostaną następujące placówki:
1. GMINA ALEKSANDRÓW KUJAWSKI - Szkoła Podstawowa im. Marii Danilewicz Zielińskiej w Stawkach, ul. Szkolna 4, Stawki, 87-700 Aleksandrów Kujawski,
2. GMINA BARTNICZKA - Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Radoszkach, Radoszki 64 A, 87-321 Bartniczka,
3. GMINA MIASTA BRODNICY - Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza
w Brodnicy, ul. 3 Maja 4, 87-300 Brodnica,
4. GMINA BRZEŚĆ KUJAWSKI - Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Władysława Łokietka
w Brześciu Kujawskim, ul. Królewska 21, 87-880 Brześć Kujawski,
5. GMINA MIASTO BYDGOSZCZ :
- Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Adama Mickiewicza z Oddziałami Sportowymi
w Bydgoszczy, ul. Hetmańska 34, 85-039 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 10 im. Jana Kochanowskiego z Oddziałami Sportowymi, ul. Śląska 7, 85-235 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 9 im. Władysława Jagiełły w Bydgoszczy, ul. Bora-Komorowskiego 2, 85-793 Bydgoszcz
- Szkoła Podstawowa Nr 45 im. Kanału Bydgoskiego z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy, ul. Staroszkolna 12, 85-209 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Bronisława Malinowskiego z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego, ul. Adama Czartoryskiego 18, 85-222 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 48 z Oddziałami Specjalnymi i Sportowymi w Bydgoszczy,
ul. Ludwika Waryńskiego 1, 85-320 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 57 im. Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy w Bydgoszczy, ul. Bohaterów Westerplatte 2, 85-827 Bydgoszcz,
- Szkoła Podstawowa Nr 58 im. Ireny Sendlerowej w Bydgoszczy, ul. Gdańska 53a, 85-005 Bydgoszcz,
6. GMINA CEKCYN - Szkoła Podstawowa w Cekcynie, ul. Szkolna 8, 89-511 Cekcyn,
7. GMINA CHROSTKOWO - Szkoła Podstawowa im. Bartosza Głowackiego
w Chrostkowie z oddziałami przedszkolnymi, Chrostkowo 80, 87-602 Chrostkowo,
8. GMINA DOBRZYŃ NAD WISŁĄ:
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Dobrzyniu Nad Wisłą, ul. Licealna 1,
87-610 Dobrzyń nad Wisłą,
- Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Chalinie, Chalin 36, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą,
9. GMINA DRZYCIM - Szkoła Podstawowa w Zespole Placówek Oświatowych im. Janusza Korczaka w Drzycimiu, ul. Broniewskiego 2, 86-140 Drzycim,
10. GMINA GRUDZIĄDZ:
- Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Mokrem, ul. Złota 2, 86-302 Mokre,
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Sztynwagu, Sztynwag 46, 86-302 Sztynwag,
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Nowej Wsi, ul. Grudziądzka 43, 86-302 Nowa Wieś,
11. GMINA MIASTO GRUDZIĄDZ - Szkoła Podstawowa Nr 9 im. Tadeusza Kościuszki,
ul. Forteczna 29, 86-300 Grudziądz,
12. GMINA IZBICA KUJAWSKA - Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marszałka J. Piłsudskiego w Izbicy Kujawskiej, ul. Tymieniecka 1, 87-865 Izbica Kujawska,
13. GMINA JEZIORA WIELKIE:
- Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Woźnieckiego w Jeziorach Wielkich, Jeziora Wielkie 104, 88-324 Jeziora Wielkie,
- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Wójcinie, Wójcin 59, 88-324 Jeziora Wielkie,
14. GMINA JEŻEWO:
- Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach, ul. Szkolna 6, 86-130 Laskowice,
- Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Jeżewie, ul. Główna 37, 86-131 Jeżewo,
15. GMINA KCYNIA - Szkoła Podstawowa im. Jana Czochralskiego w Kcyni, ul. Wyrzyska 12, 89-240 Kcynia,
16. GMINA KĘSOWO:
- Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Żalnie, ul. Szkolna 1,
89-506 Żalno,
- Szkoła Podstawowa im. ks. kan. Józefa Swobodzińskiego w Kęsowie, ul. Szkolna 11,
89-506 Kęsowo,
17. GMINA KIKÓŁ - Szkoła Podstawowa im. I.A. Zboińskiego w Kikole, ul. Targowa 6,
87-620 Kikół,
18. GMINA MIASTO KOWAL - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kowalu, ul. Piwna 20,
87-820 Kowal,
19. GMINA MIASTA LIPNA:
- Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie, ul. Okrzei 1, 87-600 Lipno,
- Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie, Plac 11 Listopada 13, 87-600 Lipno,
20. GMINA LNIANO - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Lnianie, ul. Szkolna 13, 86-141 Lniano,
21. GMINA ŁUBIANKA - Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Łubiance, ul. Chełmińska 1, 87-152 Łubianka,
22. GMINA PŁUŻNICA - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Płużnicy, Płużnica 43, 87-214 Płużnica,
23. GMINA ROGÓŹNO - Szkoła Podstawowa w Rogóźnie, Rogóźno 91a, 86-318 Rogóźno,
24. GMINA ROJEWO - Zespół Szkolno-Przedszkolny Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Górskiego w Rojewie, Rojewo 111, 88-111 Rojewo,
25. GMINA RYŃSK:
- Szkoła Podstawowa w Jarantowicach, Jarantowice 84 C, 87-200 Wąbrzeźno,
- Szkoła Podstawowa im. Mikołaja z Ryńska w Ryńsku, ul. Szkolna 4, 87-213 Ryńsk,
26. GMINA SKRWILNO - Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skrwilnie,
ul. Bieżuńska 16, 87-510 Skrwilno,
27. GMINA ŚLIWICE - Szkoła Podstawowa im. ks. Prałata E. Staniszewskiego w Śliwicach,
ul. Szkolna 9, 89-530 Śliwice,
28. GMINA MIASTA TORUŃ:
- Szkoła Podstawowa Nr 6 w Toruniu, ul. Łąkowa 13, 87-100 Toruń,
- Szkoła Podstawowa Nr 13 im. Św. Jana Pawła II w Toruniu, ul. Krasińskiego 45/47,
87-100 Toruń,
- Szkoła Podstawowa Nr 31 im. Gen. J. Hallera w Toruniu, ul. Dziewulskiego 41B, 87-100 Toruń,
29. GMINA MIASTO WĄBRZEŹNO:
- Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Jana Pawła II w Wąbrzeźnie, ul. Wolności 30, 87-200 Wąbrzeźno,
- Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Edmunda Wojnowskiego w Wąbrzeźnie, ul. Tysiąclecia 1, 87-200 Wąbrzeźno,
30. GMINA MIASTO WŁOCŁAWEK:
- Szkoła Podstawowa Nr 5 Integracyjna im. Szarych Szeregów we Włocławku, ul. Wieniecka 46, 87-800 Włocławek,
- Szkoła Podstawowa Nr 14 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego we Włocławku, ul. Bukowa 9, 87-800 Włocławek,
31. GMINA ZBICZNO - Zespół Szkół w Zbicznie Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich, ul. Szosa Brodnicka 77, 87-305 Zbiczno.
Informacja Godziny pracy Urzędu
Uprzejmie informujemy, że dnia 24.12.2024 r. (wtorek) Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą będzie czynny do godziny 13:00, natomiast dnia 31.12.2024 r. (wtorek) do godziny 14:00.
Sekretarz Miasta i Gminy
/-/ Jacek Nowakowski
Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Dobrzyń nad Wisłą
Lipno, dnia 13.gru.2024
Egz. nr 1
PAŃSTWOWY POWIATOWY INSPEKTOR SANITARNY W LIPNIE
Znak sprawy: NHŚ.9020.1.2.01.5.2024
L.dz: 4608
Gmina Dobrzyń nad Wisłą
ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą
OCENA OKRESOWA
przydatności wody do spożycia przez ludzi
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca I 985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 416) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 757) oraz § 21 ust. 1 pkt 1 i § 22 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) w oparciu o nw. analizy wody:
(...)
W dniu 03.12.2024r. w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego PPIS w Lipnie pobrano do badań laboratoryjnych 3 próbki wody. Sprawozdania z w/w badań nie wykazały przekroczeń norm sanitarnych. Wobec powyższego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w zakresie badanych parametrów woda z Wodociągu Publicznego Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294) ze względu na skład fizykochemiczny i mikrobiologiczny.
W związku z powyższym: Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi.
(...)
Pobierz PDF
Pobierz harmonogram
Zapraszamy do udziału w konkursie na Młodzieżowego Delegata RP na 80. sesję Zgromadzenia Ogólnego ONZ
Adriana Porowska Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego, przy współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, zaprasza do udziału w konkursie „Młodzieżowy Delegat RP na 80. Sesję Zgromadzenia Ogólnego ONZ” w Nowym Jorku. Zgłoszenia można nadsyłać do 31 grudnia 2024 r.
Więcej informacji pod linkiem: https://www.gov.pl/web/dlamlodych/zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie-na-mlodziezowego-delegata-rp-na-80-sesje-zgromadzenia-ogolnego-onz
Betlejemskie Światło Pokoju 2024 zawitało również do naszego Urzędu
W dniu wczorajszym przedstawiciele harcerzy 3 Wielopoziomowej Drużyny Harcerskiej Piscatoris odwiedzili Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą aby przekazać Betlejemskie Światło Pokoju i złożyć życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Betlejemskie Światło Pokoju to coroczna skautowa i harcerska akcja przekazywania symbolicznego ognia, zapalonego w Grocie Narodzenia Chrystusa w Betlejem. Jest ono symbolem ciepła, miłości, pokoju i nadziei.
Życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzymy Wam wiele radości, ciepła i miłości. Niech wigilijny wieczór przyniesie pokój i harmonię, a blask choinki oświetli drogę do spełnienia marzeń. Życzymy, aby każda chwila tych świąt była przepełniona serdecznością, a Nowy Rok obfitował w zdrowie, szczęście i pomyślność.
Informacja Godziny pracy Kasy
W dniu 24.12.2024 r. (wtorek) KASA Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą czynna będzie do godziny 10:30. W dniu 31.12.2024 r. (wtorek) KASA Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą będzie nieczynna.
Informacja godziny pracy PSZOK
Uprzejmie informujemy, że dnia 24.12.2024 r. (wtorek) Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) ul. Licealna 12A będzie czynny w godz. 9.00 – 12.00 oraz dnia 31.12.2024 r. (wtorek) w godz. 9.00 – 12.00.
XII Nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572), zwołuje dwunastą w IX kadencji Nadzwyczajną Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 23 grudnia 2024 roku o godzinie 8:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
- Otwarcie XII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad XII sesji Rady Miejskiej.
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowych udzielanych osobom fizycznym na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na cele mieszkaniowe.
- Zakończenie obrad XII sesji Rady Miejskiej.
Informacja o przerwie w dostawie wody
Gmina Dobrzyń nad Wisłą informuje, że w dniu 23.12.2024 r. (tj. poniedziałek) w godzinach 8:00-15:00 mogą nastąpić przerwy w dostawie wody do mieszkańców zaopatrywanych w wodę ze SUW Dobrzyń nad Wisłą. Powyższa sytuacja będzie spowodowana przeprowadzaniem prac naprawczych na sieci wodociągowej.
Za utrudnienia przepraszamy.
Zmiana terminu odbioru odpadów selektywnych
Informujemy, że odbiór odpadów selektywnych z dnia 27.12.2024 r. (piątek) trasa: Tulibowo, Glewo, Mokre, Stróżewo, Bachorzewo, Zbyszewo, Dyblin, Strachoń, zostaje przeniesiony na dzień 30.12.2024 r. (poniedziałek)
Informacje ZUS
- Nie ma potrzeby się spieszyć – na złożenie wniosku o tzw. rentę wdowią będzie wystarczająco dużo czasu.
1 stycznia wejdą w życie nowe przepisy, które umożliwią łączenie wypłaty renty rodzinnej po zmarłym małżonku z innym świadczeniem, np. własną emeryturą. Połączone świadczenia będą wypłacane w określonych procentach od 1 lipca 2025 roku. Aby od tego dnia móc otrzymywać tzw. rentę wdowią, uprawnione wdowy oraz wdowcy powinni złożyć wniosek o symbolu ERWD do 31 lipca 2025 roku.
Po nowym roku rozpocznie się przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią. Nie ma potrzeby spieszyć się ze złożeniem formularza, ponieważ ZUS zacznie wypłacać to świadczenie dopiero od 1 lipca 2025 roku. Osoby, które już teraz spełniają warunki do uzyskania „renty wdowiej”, mają kilka miesięcy na złożenie wniosku. Ważne jest, aby uczynić to przed końcem lipca, ponieważ wówczas świadczenie zostanie przyznane od 1 lipca 2025 roku – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Prawo do dwóch świadczeń – warunek konieczny
Przyznanie „renty wdowiej” będzie możliwe, jeśli wdowa lub wdowiec mają ustalone prawo do renty rodzinnej. W przypadku, gdy dotychczas nie ubiegali się o przyznanie renty rodzinnej, ponieważ wiedzieli, że świadczenie po współmałżonku byłoby mniej korzystne, powinni najpierw złożyć wniosek na formularzu ERR. Następnie do 31 lipca 2025 roku, należy złożyć wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną, korzystając z druku ERWD. Taka kolejność ułatwi rozpatrzenie wniosku o połączenie obu świadczeń w 2025 roku. Podobna sytuacja dotyczy osób pobierających rentę rodzinną, które nigdy nie wnioskowały o przyznanie własnej emerytury.
Wymagany wiek
Osoba ubiegająca się o „rentę wdowią” musi spełnić kilka warunków. Oprócz posiadania prawa do dwóch świadczeń, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku, musi osiągnąć odpowiedni wiek: 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Dodatkowo powinna pozostawać we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka, nie być obecnie w związku małżeńskim oraz nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem wieku 60 lat przez kobietę i 65 lat przez mężczyznę.
Warunek dotyczący prawa do renty rodzinnej po zmarłym nie jest uzależniony od daty złożenia wniosku o tę rentę. Wdowa lub wdowiec muszą mieć co najmniej 55 lat (w przypadku kobiet) lub 60 lat (w przypadku mężczyzn) w momencie śmierci współmałżonka.
W przypadku, gdy wdowa lub wdowiec nie spełnia jedynie jednego z warunków dotyczących prawa do co najmniej dwóch świadczeń, a ZUS posiada wiedzę, że został złożony wniosek o drugie świadczenie, Zakład wstrzyma się z wydaniem decyzji odmownej do czasu podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie tego drugiego świadczenia.
Prawo do wypłaty renty wdowiej przysługuje jedynie po śmierci ostatniego małżonka i wygasa z dniem poprzedzającym zawarcie nowego związku małżeńskiego przez osobę uprawnioną.
Maksymalna wysokość renty wdowiej
Wysokość renty wdowiej na początkowym etapie wyniesie 15% własnego świadczenia oraz pełną rentę rodzinną, która dla jednej osoby stanowi 85% świadczenia, jakie przysługiwałoby zmarłej osobie. Alternatywnie, może to być 15% ustalonej renty rodzinnej dla wdowy lub wdowca oraz 100% wypracowanego świadczenia. Od 1 stycznia 2027 roku wysokość drugiego świadczenia wypłacanego w zbiegu ulegnie z urzędu podwyższeniu do 25%. Należy jednak pamiętać, że łączna suma obu świadczeń nie może przekroczyć trzykrotnej wysokości najniższej emerytury, która obecnie wynosi 5 342,88 zł brutto. W przypadku, gdy suma świadczeń w zbiegu przekroczy tę kwotę, świadczenie zostanie pomniejszone o wartość przekroczenia. Od 1 marca 2025 roku wraz z waloryzacją kwota graniczna wzrośnie.
Wypełnij ankietę i zyskaj pewność
ZUS opublikował na swojej stronie internetowej (zus.pl) interaktywną ankietę, która umożliwia klientom samodzielne sprawdzenie, czy przysługuje im tzw. renta wdowia. Aby skorzystać z narzędzia, wystarczy odwiedzić stronę ZUS-u i odpowiedzieć na kilka pytań.
- Z jakim wyprzedzeniem emeryt lub rencista powinien poinformować ZUS o zmianie adresu lub rachunku bankowego?
Emeryci, renciści oraz inne osoby pobierające świadczenia z ZUS-u powinny pamiętać, aby
z odpowiednim wyprzedzeniem informować Zakład o zmianie adresu lub numeru konta bankowego.
W przeciwnym razie, w przypadku zgłoszenia z opóźnieniem, istnieje ryzyko, że emerytura lub renta zostaną zwrócone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Każdą zmianę adresu lub numeru rachunku bankowego emeryt, rencista oraz osoby pobierające inne świadczenia wypłacane przez ZUS powinny zgłosić do Zakładu najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem płatności swojego świadczenia. W przypadku zgłoszenia z opóźnieniem istnieje ryzyko, że emerytura lub renta zostaną zwrócone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Niestety, wciąż zdarzają się klienci, którzy zapominają o tym obowiązku. Często składają dyspozycję zmiany danych zaledwie kilka dni przed datą wypłaty świadczenia, jednocześnie zamykając poprzedni rachunek bankowy. Przekazanie pieniędzy na nieaktualny adres lub na nieistniejący numer rachunku skutkuje zwrotem emerytury lub renty do ZUS-u, co oznacza, że senior będzie musiał dłużej czekać na przekaz z poczty lub przelew bankowy. Dlatego warto zawczasu zapobiegać takim sytuacjom i na bieżąco informować ZUS o zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru konta bankowego – podkreśla rzeczniczka.
Jak dokonać zmiany danych
Osoby mieszkające w Polsce mogą dokonać zmiany danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego, korzystając z formularza EZP. Formularz ten można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać pocztą lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem platformy PUE/eZUS.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim