Ostrzeżenia

Ostrzeżenie meteorologiczne - burze

Burze
Stopień: 1
Prawdopodobieństwo: 80%
Przebieg: Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 20 mm do 30 mm oraz porywy wiatru do 70 km/h. Lokalnie grad.
Ważne: Od: 2025-07-14 12:00 Do: 2025-07-14 21:00
Źródło informacji: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy


ZN51r1TJX0AAAAABJRU5ErkJggg==

Informacja KRUS

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej oraz zasiłku chorobowego od 1 stycznia 2025 r.:
•    jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej wynosi 1 431 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu (wzrost o 398 zł),
•    zasiłek chorobowy wynosi 25 zł za każdy dzień czasowej niezdolności do pracy trwającej nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni (wzrost o 5 zł).
UWAGA: Świadczenia przyznane i wypłacone w styczniu 2025 r. w dotychczasowej wysokości Kasa będzie z urzędu wyrównywać do aktualnych kwot. Nie trzeba składać odrębnego wniosku w tej sprawie. 
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej oraz zasiłku chorobowego  (Dz.U. z 2025 r. poz. 101). 
 https://www.gov.pl/web/krus/wzrost-wysokosci-zasilku-chorobowego-i-jednorazowego-odszkodowania-z-tytulu-wypadku-przy-pracy-rolniczej-lub-rolniczej-choroby-zawodowej

 Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Informacje ZUS - Renta rodzinna - co warto wiedzieć

Przyznanie renty rodzinnej uzależnione jest od spełnienia określonych warunków, które dotyczą zarówno osoby zmarłej, jak i członków rodziny ubiegających się o to świadczenie – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Kiedy przysługuje renta rodzinna po osobie zmarłej?
Renta rodzinna przysługuje po śmierci osoby, która spełniała jeden z poniższych warunków: 
•    miała ustalone prawo do wypłacanej przez ZUS emerytury, w tym emerytury pomostowej, albo renty z tytułu niezdolności do pracy, albo spełniałaby warunki do uzyskania takiego świadczenia, gdyby żyła. Przy ocenie prawa do renty, która mogłaby przysługiwać zmarłej osobie, przyjmuje się, że była ona osobą całkowicie niezdolną do pracy.
•    pobierała z ZUS zasiłek przedemerytalny albo świadczenie przedemerytalne, albo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Kto może ubiegać się o rentę rodzinną po zmarłej osobie, która spełnia określone warunki?
Prawo do renty rodzinnej przysługuje: 
•    dzieciom własnym, dzieciom drugiego małżonka oraz dzieciom przysposobionym
Dziecko ma prawo do pobierania renty rodzinnej po zmarłym rodzicu do 16. roku życia, a jeśli kontynuuje naukę – nawet do 25. roku życia. W sytuacji, gdy dziecko ukończy 25 lat w ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku akademickiego. Natomiast jeśli dziecko stało się całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji albo całkowicie niezdolne do pracy zanim skończyło 16 lat lub w trakcie nauki, ale przed 25. rokiem życia, renta rodzinna przysługuje mu niezależnie od wieku oraz kontynuowania edukacji.

•    przyjętym na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnukom, rodzeństwu i innym dzieciom, oprócz dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, jeżeli spełniają takie warunki jak dzieci własne (dotyczące wieku, nauki lub stanu zdrowia). Dodatkowym wymogiem jest, aby dzieci te były przyjęte na wychowanie co najmniej rok przed śmiercią ubezpieczonego, chyba że śmierć opiekuna nastąpiła w wyniku wypadku. Ostatnim warunkiem jest brak prawa do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach (a w przypadku, gdy rodzice żyją, nie mogą zapewnić dziecku utrzymania) lub sytuacja, w której osoba zmarła lub jej małżonek byli prawnymi opiekunami dziecka ustanowionymi przez sąd.

•    małżonkowi (wdowie, wdowcowi), który do dnia śmierci pozostawał w związku małżeńskim 
z osobą zmarłą i spełniał określone warunki tj.:  
– w chwili śmierci małżonka ukończył 50. rok życia lub był niezdolny do pracy albo – wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa, które są uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym małżonku i nie ukończyły 16. roku życia, a jeśli uczą się w szkole – 18. roku życia, lub sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, które jest uprawnione do renty rodzinnej,
– osiągnął wiek 50 lat lub stał się niezdolny do pracy po śmierci współmałżonka, nie później niż 
w ciągu 5 lat od jego śmierci lub od zaprzestania wychowywania dzieci, o których mowa powyżej. 

Osoba owdowiała, która nie spełnia tych warunków i nie dysponuje wystarczającym źródłem utrzymania, ma prawo do renty rodzinnej przez rok od dnia śmierci współmałżonka lub przez czas trwania nauki w celu uzyskania kwalifikacji do pracy zarobkowej, jednak nie dłużej niż przez dwa lata od momentu śmierci współmałżonka.

•    rozwiedzionym małżonkom, a także wdowom i wdowcom, którzy w chwili śmierci współmałżonka nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej
Osoba, która była rozwiedziona z osobą zmarłą, albo osoba owdowiała, która w chwili śmierci współmałżonka nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, ma prawo do renty rodzinnej, o ile spełnia warunki jak dla wdowy i w dniu śmierci współmałżonka miała prawo do alimentów z jego strony ustalone wyrokiem lub ugodą sądową. Prawo do renty rodzinnej przysługuje również rozwiedzionej małżonce lub pozostającej w separacji (nawet bez wyroku lub ugody sądowej), pod warunkiem że udowodni, iż otrzymywała alimenty na podstawie porozumienia (przepis ten nie dotyczy mężczyzn).

•    rodzicom, w tym ojczymowi, macosze oraz osobom przysposabiającym, jeżeli ubezpieczony, bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania, a rodzic spełnia warunki  takie jak dla wdowy lub wdowca odnośnie wieku, niezdolności do pracy lub wychowania dzieci.

Ile wynosi renta rodzinna?
Kwota świadczenia różni się w zależności od liczby osób uprawnionych do jej pobierania i wynosi: 
•    dla jednej osoby uprawnionej - 85 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu,
•    dla dwóch osób uprawnionych - 90 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu,
•    dla trzech osób lub większej liczby  uprawnionych - 95 proc. świadczenia, które przysługiwało albo przysługiwałoby zmarłemu.

Wszystkim uprawnionym członkom rodziny przysługuje jedna łączna renta rodzinna, dzielona na równe części między te osoby.

Najniższa wypłacana renta rodzinna wynosi 1780,96 zł brutto – tyle co minimalna emerytura. Kwota ta obowiązuje do 28 lutego 2025 r.

Jak uzyskać rentę rodzinną?
Aby ZUS mógł przeprowadzić postępowanie i przyznać świadczenie (lub odmówić jego przyznania), konieczne jest złożenie wniosku (druk ERR). Formularz  może złożyć osoba ubiegająca się o rentę lub jej przedstawiciel ustawowy, na przykład rodzic małoletniego dziecka, opiekun prawny lub pełnomocnik. Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do renty są różne w zależności od tego, który członek rodziny osoby zmarłej ubiega się o rentę rodzinną:
•    dokument potwierdzający datę urodzenia wnioskodawcy,
•    dokument potwierdzający datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznana renta,
•    dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa (powinowactwa) z osobą zmarłą,
•    odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o rentę ubiega się wdowa lub wdowiec albo małżonka – małżonek pozostający w separacji lub rozwiedziony,
•    zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka albo wdowy lub wdowca, wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie, jeżeli przyznanie renty uzależnione jest od ustalenia niezdolności do pracy,
•    zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, jeżeli dziecko ukończyło 16 lat,
•    dokument potwierdzający prawo w dniu śmierci osoby zmarłej do alimentów z jej strony, ustalonych wyrokiem sądu lub ugodą sądową,
•    dokument potwierdzający istnienie obowiązku alimentacyjnego z mocy prawa, jeżeli rozwiedziona lub pozostająca w separacji małżonka nie miała ustalonych alimentów wyrokiem lub ugodą sądową.

Do wniosku o rentę rodzinną po osobie, która nie miała ustalonego prawa do świadczenia – oprócz dokumentów wskazanych powyżej, należy dołączyć:

•    informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych zmarłego (druk ERP-6),
•    oryginalne dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe osoby zmarłej, m.in.: świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymację ubezpieczeniową, dokument potwierdzający ukończenie studiów i programowy tok ich trwania, odpisy aktów urodzenia dzieci – jeśli osoba zmarła korzystała z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego w celu sprawowania opieki nad dziećmi,
•    dokumenty potwierdzające wysokość wynagrodzenia osoby zmarłej (np. zaświadczenie pracodawcy lub innego płatnika składek o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia – może być złożone na druku ERP-7, legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy), aby ustalić podstawę wymiaru emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub kapitału początkowego osoby zmarłej, 
•    zaświadczenie płatnika składek osoby zmarłej o okresach pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Osoba, która uzyska pełnoletność w czasie pobierania renty rodzinnej, powinna złożyć wniosek 
o kontynuację wypłaty tej renty, np. na druku ERR-W.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

XV Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572, 1907 i 1940), zwołuje piętnastą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 10 lutego 2025 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie XV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad XV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  4. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 17 grudnia 2024 roku.
  5. Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 23 grudnia 2024 roku.
  6. Przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 9 lutego 2025 roku.
  7. Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 14 stycznia 2025 roku.
  8. Sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym.
  9. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Miejskiej o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
  10. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1. zmian budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok;
    2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025- 2038;
    3. zmieniająca uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Fabianki na organizowanie publicznego transportu zbiorowego;
    4. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
  11. Interpelacje i zapytania radnych.
  12. Wolne wnioski i informacje.
  13. Zakończenie obrad XV sesji Rady Miejskiej.

Szansa dla lokalnych inicjatyw – ruszyły zapisy do akcji Masz Głos

Do 14 lutego 2025 trwają zapisy do ogólnopolskiej akcji Masz Głos Fundacji Batorego. Do akcji mogą zgłaszać się nieformalne grupy mieszkańców i organizacje społeczne, zwłaszcza pochodzące z małych miejscowości i na początku swojej działalności, które w ciągu tego roku chcą zrobić coś dobrego dla swojej społeczności lokalnej.
Akcja Masz Głos pomaga zrealizować ciekawe i potrzebne społecznościom działania we współpracy z władzami samorządowymi i mieszkańcami. Celem akcji jest budowanie wśród mieszkańców i władz lokalnych wspólnej odpowiedzialności za swoją gminę. Edycja 2025 zaczyna się w lutym i trwa do końca listopada.

Jak zostać uczestnikiem
Aby dołączyć do grona uczestników tegorocznej edycji akcji Masz Głos, należy do 14 lutego wypełnić formularz zgłoszeniowy. W drugim etapie odbywa się rozmowa telefoniczna z koordynatorem. Liczba miejsc jest ograniczona. O wynikach rekrutacji zgłaszający się zostaną poinformowani do 25 lutego przez stronę internetową akcji Masz Głos.

Wsparcie
Grupy z całej Polski zainteresowane działaniem lokalnym, które zgłoszą się do akcji Masz Głos i zostaną przyjęte, mogą liczyć na bezpłatne wsparcie przez cały okres trwania edycji. Wsparcie obejmuje:

  • stałą współpracę i doradztwo ze strony doświadczonego koordynatora, pracującego na danym terenie,
  • pomoc prawną,
  • wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z całej Polski,
  • udział w bezpłatnych szkoleniach online i stacjonarnych oraz jednym ogólnopolskim zlocie, który odbędzie się w czerwcu pod Warszawą,
  • możliwość otrzymania mikrograntu na działania (600 zł),
  • konsultacje przy działaniach promocyjnych i komunikacyjnych,
  • szansę na nagrodę Super Samorząd i Super Głos, których wręczenie kończy edycję.

Zasady udziału dla uczestników programu są opisane w regulaminie akcji Masz Głos. Zapisz się do akcji Masz Głos! Zgłoszenia przyjmujemy do 14 lutego 2025 przez formularz zgłoszeniowy.
Partnerzy regionalni akcji Masz Głos: Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides, Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych SocLab, Stowarzyszenie Rozwoju „Inspiracje”, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon”. Patroni medialni: Onet, Ngo.pl.

9k=

Informacje z ZUS

  • Jak przygotować się do wizyty w ZUS, aby złożyć wniosek o rentę wdowią?

Od stycznia można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, czyli łączenie wypłaty własnego świadczenia z rentą rodzinną po zmarłym małżonku. Do ZUS-u wpłynęło ponad 344 tys.  takich wniosków, z czego w województwie kujawsko-pomorskim  złożono 22,3 tys. Warto podkreślić, że aż w 91 proc. o zbieg prawa do świadczeń ubiegają się kobiety – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Na złożenie wniosku pozostało jeszcze kilka miesięcy
Aby otrzymać „rentę wdowią” od początku, czyli od lipca, wniosek należy złożyć do 31 lipca bieżącego roku. Zanim wdowa lub wdowiec dostarczą wypełniony formularz warto upewnić się, czy zostało ustalone prawo do dwóch świadczeń: własnego (np. emerytury lub renty) oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku. Jeśli jest przyznane prawo jedynie do jednego świadczenia, a jednocześnie spełnione są warunki do uzyskania drugiego, należy najpierw złożyć wniosek o to drugie świadczenie, a dopiero, po nim o zbieg prawa do świadczeń– dodaje rzeczniczka.

Wniosek o „rentę wdowią” można złożyć także w przypadku, gdy prawo do drugiego świadczenia jest w trakcie ustalania. Przykładem może być sytuacja, w której wypłacana  jest własna emerytura i złożony został wniosek do ZUS-u o rentę rodzinną po zmarłym współmałżonku. Jeżeli klient ma ustalone prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, nie musi załączać żadnych dokumentów do wniosku o „rentę wdowią”.

ZUS pomoże wypełnić wniosek
Osoby potrzebujące wsparcia w wypełnieniu wniosku mogą liczyć na pomoc pracowników ZUS-u. Podczas wizyty w placówce pracownik zapyta m.in. o numer PESEL, datę śmierci współmałżonka, po którym przysługuje renta rodzinna, a także o wspólność małżeńską, czyli czy prowadzone było wspólne gospodarstwo domowe, czy małżonkowie wspólnie zamieszkiwali  lub łączyły ich inne więzy. Na wizytę w placówce ZUS należy zabrać ze sobą dokument tożsamości, taki jak dowód osobisty lub paszport. Można również skorzystać 
z e-Dowodu dostępnego w aplikacji „mObywatel”, który umożliwi pracownikowi Sali Obsługi Klientów potwierdzić tożsamość.  Należy również podać numer rachunku bankowego, na który ma być przekazywana „renta wdowia”. Jeśli dotychczas ZUS wypłacał świadczenie za pośrednictwem poczty, klient ma możliwość kontynuowania tego sposobu lub zmiany na wypłatę bezpośrednio na konto w banku.

W przypadku wątpliwości dotyczących spełnienia wszystkich warunków niezbędnych do uzyskania „renty wdowiej”, można skorzystać ze specjalnej ankiety, która znajduje się  na stronie internetowej ZUS-u. Po jej wypełnieniu można też obliczyć  przy pomocy udostępnionego kalkulatora szacunkową wysokość „renty wdowiej”.

  • Do ZUS wpłynęło 1,4 mln wniosków o 800 plus

Od 1 lutego rodzice i opiekunowie mogą składać wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy, który będzie obowiązywał od 1 czerwca 2025 r. do 31 maja 2026 r. Do ZUS wpłynęło już 1,4 mln wniosków, obejmujących ponad 2,1 mln dzieci.

Wnioski o przyznanie świadczenia 800 plus na nowy okres wypłat 2025/2026 można składać już od 1 lutego. Zainteresowanie tym świadczeniem jest duże – w ciągu zaledwie 7 dni rodzice i opiekunowie złożyli 1,4 mln wniosków na ponad 2,1 mln dzieci. Pierwsze wypłaty 800 plus na nowy okres świadczeniowy przekazane zostaną na konta rodziców już w czerwcu – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. 

Ważne terminy
Termin wypłaty świadczenia 800 plus uzależniony jest od daty złożenia kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku. Jeśli formularz wpłynie do ZUS-u w kwietniu i będzie poprawnie wypełniony, rodzic otrzyma pierwsze świadczenie za nowy okres jeszcze w czerwcu. W przypadku złożenia wniosku w maju lub czerwcu, ZUS wypłaci należne wsparcie wraz z wyrównaniem od czerwca, odpowiednio do 31 lipca lub 31 sierpnia. Jeśli dokumenty zostaną przekazane po 30 czerwca br., rodzic nie otrzyma już wyrównania za czerwiec. Świadczenie wychowawcze będzie przyznane jedynie od miesiąca złożenia wniosku. Nie dotyczy to rodziców nowonarodzonych dzieci, którzy mają trzy miesiące na złożenie wniosku – dodaje rzeczniczka.

Jak złożyć wniosek
Wnioski o 800 plus do ZUS-u można składać wyłącznie w formie elektronicznej, co pozwala rodzicom i opiekunom na ich przesyłanie o dowolnej porze, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Rodzice mają do dyspozycji kilka elektronicznych kanałów, za pomocą których mogą przekazać dokument. Mogą to zrobić szybko i e wygodnie za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mZUS. Wystarczy pobrać ją na telefon lub tablet i połączyć z indywidualnym kontem na Platformie Usług Elektronicznych PUE/eZUS.

Złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji mZUS zajmuje zaledwie kilka minut. Nowy dokument można łatwo utworzyć na podstawie wcześniejszego wniosku, niezależnie od tego, czy został on złożony przez aplikację, czy przez PUE/eZUS. Większość danych uzupełni się automatycznie, co eliminuje potrzebę ręcznego wprowadzania informacji. W razie jakichkolwiek zmian istnieje możliwość edytowania dokumentu przed jego wysłaniem.

Wniosek o 800 plus można złożyć również za pośrednictwem platformy PUE/eZUS, portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej za pośrednictwem banku, który oferuje taką usługę. Opiekunowie faktyczni, prawni oraz dyrektorzy placówek wychowawczych, opiekuńczych i domów pomocy społecznej mogą składać wnioski w imieniu swoich podopiecznych wyłącznie za pośrednictwem PUE/eZUS.

Dodatkowe wymogi dotyczące dzieci z Ukrainy
Świadczenie wychowawcze w wysokości 800 zł przysługuje na każde dziecko w wieku do 18 lat, niezależnie od dochodów rodziny. Natomiast dodatkowym warunkiem przyznania i wypłaty świadczenia wychowawczego dla obywateli Ukrainy, których pobyt w Polsce jest uznawany za legalny na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, jest realizowanie przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub szkolnego.

Do wniosków o świadczenie wychowawcze na okres od 1 czerwca 2025 r.  rodzic dziecka nie musi załączać zaświadczenia potwierdzającego uczęszczanie dziecka do polskiej placówki oświatowej. Weryfikacja realizacji obowiązku nauki będzie przeprowadzana przez ZUS w Systemie Informacji Oświatowej. Na nowy okres świadczeniowy złożono dotychczas niemal 13 tys. wniosków o 800 plus dotyczących ponad 19 tys. dzieci, które są objęte ustawą o pomocy obywatelom Ukrainy w związku 
z działaniami wojennymi na terytorium tego kraju.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

 

Program "Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością"

Gmina Dobrzyń nad Wisłą została zakwalifikowana do udziału w Programie „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025.

Więcej informacji o Programie:

https://bip.mgops.dobrzyn.pl/23,aktualnosci?tresc=194

Informacje z ZUS

  • Płatnicy składek mogą już składać wnioski w konkursie na poprawę warunków BHP

Rozpoczął się nabór wniosków w konkursie na dofinansowanie projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy. W puli jest 140 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 10 marca – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

W ramach konkursu każdy płatnik składek ma szansę na uzyskanie dofinansowania w wysokości od 10 do 300 tysięcy złotych brutto, przy czym maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 80% wartości projektu. Na ten cel przeznaczono łącznie 140 milionów złotych. Projekty mogą obejmować m.in. zakup maszyn, urządzeń i sprzętu chroniącego przed hałasem, drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym, a także urządzeń poprawiających bezpieczeństwo pracy na wysokości – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Dzięki uzyskanym środkom można nabyć m.in. jonizatory powietrza, siatki ochronne, środki ochrony indywidualnej, schodołazy, oświetlenie, filtrowentylację, podesty ruchome (wiszące, masztowe, stacjonarne), podesty ruchome przejezdne (wolnobieżne, przewoźne), w tym wózki kompletacyjne podnoszące pracownika wraz z ładunkiem. Lista możliwości jest naprawdę ogromna – dodaje rzeczniczka.

O dofinansowanie mogą ubiegać się nie tylko płatnicy składek, którzy zatrudniają pracowników. Wniosek mogą złożyć także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników, o ile odprowadzają za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Ważne jest, aby przedsiębiorcy biorący udział w konkursie nie mieli zaległości w opłacaniu składek i podatków. Nie mogą również znajdować się w stanie upadłości, być objęci zarządem komisarycznym ani być w trakcie likwidacji, postępowania upadłościowego lub układowego z wierzycielem. Z dofinansowania nie będą mogły skorzystać osoby, które w ciągu ostatnich trzech lat otrzymały takie wsparcie z ZUS lub zostały zobowiązane do jego zwrotu.

Wnioski tylko do 10 marca
Wniosek o dofinansowanie, wraz z niezbędną dokumentacją, można składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl, w terminie do 10 marca.

Rozpatrzenie wniosku przebiega w dwóch etapach. Na początku pracownicy ZUS-u dokonują analizy formalnej wniosków, sprawdzając ich poprawność i kompletność oraz weryfikując, czy płatnik składek spełnia warunki do uzyskania dofinansowania. Po uzyskaniu pozytywnej oceny formalnej wnioski są przekazywane do oceny merytorycznej, którą przeprowadzą eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. To właśnie oni wybiorą najlepsze projekty, mające na celu zmniejszenie ryzyka wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych. Lista rankingowa projektów, które otrzymały pozytywną ocenę, zostanie opublikowana na stronie www.zus.pl oraz na stronie BIP najpóźniej do 31 grudnia br. Szczegółowe warunki konkursu oraz dokumenty do pobrania są dostępne na stronie zus.pl/prewencja oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Wszelkie pytania dotyczące konkursu można kierować na adres e-mail: konkurs@zus.pl.

  • Wcześniejsi emeryci i renciści – czas na coroczne rozliczenia z ZUS

Do końca lutego osoby, które w ubiegłym roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, 
a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Informacja o przychodach jest niezbędna, aby ZUS mógł ustalić, czy wypłacał świadczenie w prawidłowej wysokości. Rencistów oraz wcześniejszych emerytów, którzy nie ukończyli powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), obowiązują limity dotyczące dorabiania do świadczeń. Dlatego osoby te są zobowiązane do końca lutego poinformować ZUS o dodatkowych przychodach, które osiągnęły w ubiegłym roku – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Przychody są rozliczane na podstawie zaświadczenia wydanego przez zakład pracy emeryta lub rencisty. Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą składają własne oświadczenie, w którym deklarują podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jako swój przychód. Warto zaznaczyć, że do rozliczenia uwzględniane są również przychody z pracy za granicą oraz te uzyskiwane z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej.

Aby ZUS mógł rozliczyć świadczenie w najkorzystniejszy sposób (rocznie lub miesięcznie), warto przedłożyć zaświadczenie o wysokości zarobków osiągniętych w poszczególnych miesiącach. Nawet jeśli w niektórych miesiącach limit został przekroczony, a w innych nie został osiągnięty, roczne rozliczenie może nie wiązać się z żadnymi konsekwencjami finansowymi.

Ile mogliśmy zarobić w ubiegłym roku?
W 2024 roku dopuszczalna roczna kwota przychodu wyniosła 65 611,40 zł brutto,  natomiast graniczna roczna kwota przychodu osiągnęła wartość 121 849,50 zł brutto. Kwoty te odpowiadają 70% i 130% przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń z ubiegłego roku. 

Kto nie musi rozliczać przychodu?
Co do zasady emeryci, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn, mogą dorabiać bez ograniczeń i nie muszą informować ZUS-u o wysokości swoich zarobków. Warto jednak pamiętać, że osoby, które osiągnęły wiek emerytalny w 2024 roku i były na wcześniejszej emeryturze, muszą rozliczyć się z ZUS-em z dochodów uzyskanych w miesiącach poprzedzających ukończenie tego wieku.

Limity dotyczące dorabiania nie dotyczą osób pobierających rentę rodzinną, które mają także ustalone prawo do emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Ponadto świadczeniobiorcy otrzymujący emeryturę częściową, rentę inwalidy wojennego lub wojskowego, których niezdolność do pracy jest związana ze służbą wojskową, a także osoby pobierające rentę rodzinną po takich inwalidach, nie muszą przedkładać zaświadczeń o wysokości swoich przychodów. Uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz studenci, którzy nie ukończyli 26. roku życia, a pobierają rentę rodzinną i są zatrudnieni na umowie zlecenia lub agencyjnej, również nie są zobowiązani do składania informacji o swoich zarobkach.

  • ZUS przekazał ponad 1 miliard złotych w ramach programu „Aktywny Rodzic”

Od momentu uruchomienia programu „Aktywny Rodzic”, ZUS wypłacił łącznie 1 mld 153 mln zł. W ramach tej kwoty wypłacono 197 tys. świadczeń „Aktywnie w domu” na łączną sumę 101,9 mln zł, 228,1 tys. świadczeń „Aktywni rodzice w pracy” na kwotę 362,7 mln zł oraz 483,6 tys. świadczeń „Aktywnie w żłobku” na łączną wartość 688 mln zł.

Program „Aktywny Rodzic” oferuje wsparcie dla rodziców wychowujących dzieci do 3. roku życia. 
W ramach programu, w zależności od aktywności zawodowej rodziców oraz formy opieki nad dzieckiem, dostępne są trzy rodzaje świadczeń: „Aktywni rodzice w pracy”, „Aktywnie w żłobku” oraz „Aktywnie w domu” – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. 

Tylko w styczniu ZUS przekazał na konta rodziców, opiekunów i żłobków: 
•    177,6 tys. świadczeń „Aktywnie w żłobku” na kwotę 266,5 mln zł, 
•    81,9 tys. świadczeń „Aktywni rodzice w pracy” na 132,3 mln zł oraz 
•    72,6 tys. świadczeń „Aktywnie w domu” na 38,5 mln zł.

Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” są wypłacane przez ZUS w danym miesiącu za miesiąc poprzedni, co oznacza, że na przykład w lutym otrzymamy wypłatę za styczeń. W przypadku świadczenia „Aktywnie w żłobku” wypłaty dokonywane są 20. dnia każdego miesiąca. Natomiast terminy wypłaty pozostałych świadczeń z tego programu zaplanowane są na ostatni dzień roboczy każdego miesiąca- dodaje rzeczniczka. Wnioski o świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” można składać do ZUS wyłącznie w formie elektronicznej. Rodzice mają do dyspozycji cztery dostępne kanały: platformę PUE/eZUS, aplikację mobilną mZUS, bankowość elektroniczną oraz portal Emp@tia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

 

 

 

 

Informacja KRUS dotycząca konkursu na rymowankę

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego serdecznie zaprasza dzieci rolników do udziału w VI Ogólnopolskim Konkursie dla Dzieci na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym pod hasłem „Wioski bez troski”. 
Wydarzenie przebiega pod Honorowym Patronatem Ministra Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej. Partnerem strategicznym Konkursu są Agro Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. Patronat medialny nad Konkursem sprawuje TVP Info.
Szósta edycja Ogólnopolskiego Konkursu dla Dzieci na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym przebiega pod hasłem „Wioski bez troski”, służy popularyzowaniu zasad bezpiecznej pracy oraz zaleceń prewencyjnych i profilaktycznych, stanowiących merytoryczną treść kampanii prewencyjnej „Dobrostan Rolnika”, która odnosi się do zdrowia człowieka w aspektach: fizycznym, psychicznym i społecznym.
W Konkursie mogą uczestniczyć dzieci urodzone w latach 2010-2014, których przynajmniej jeden rodzic/opiekun prawny podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie przyjmowania zgłoszeń do Konkursu. Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki (min. 4 wersy, max. 30), odnoszącej się do zasad bezpiecznej pracy oraz zaleceń prewencyjnych i profilaktycznych, stanowiących merytoryczną treść kampanii prewencyjnej „Dobrostan Rolnika”, która dotyczy zdrowia człowieka.
Kompletne zgłoszenie (rymowankę oraz wypełniony formularz zgłoszeniowy) należy przesłać w terminie do dnia 25.03.2025 r. pocztą tradycyjną (liczy się data stempla pocztowego) lub elektroniczną na adres Oddziału Regionalnego KRUS, w którym ubezpieczeniu podlega rodzic/opiekun prawny dziecka. 
Konkurs przebiega co najmniej w dwóch etapach: wojewódzkim i centralnym. Autorzy trzech najlepszych prac na etapie wojewódzkim, który kończy się 25.04.2025 r. otrzymają nagrody rzeczowe o wartości ok. 500 zł brutto, a ich rymowanki zostaną poddane ponownej ocenie na etapie centralnym. Z 48 rymowanek wyłonionych do finału Konkursu, Centralna Komisja Konkursowa wybierze 20 najlepszych. Dla autorów tych prac przewidziano nagrody rzeczowe o wartości ok. 1 000 zł brutto.
Szczegóły dot. przebiegu działania w Regulaminie Konkursu 
Gala podsumowująca Konkurs zaplanowana jest w czerwcu 2025 roku. 
Zapraszamy uczestników do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dostępnymi na stronie internetowej KRUS www.gov.pl/krus w sekcjach: Kampanie prewencyjne https://www.gov.pl/web/krus/kampanie-prewencyjne oraz Materiały popularyzatorskie https://www.gov.pl/web/krus/materialy-popularyzatorskie

W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z OR KRUS w Bydgoszczy tel. (52) 3231420) lub Biurem Prewencji, tel.: (22) 592 64 10, e-mail: bp@krus.gov.pl

Z

Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci "Wioski bez troski"

Jednym z działań prewencyjnych na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy i rolniczym chorobom zawodowym jest organizacja konkursu plastycznego kierowanego do uczniów wiejskich szkół podstawowych. Celem konkursu jest promowanie pozytywnych zachowań związanych z pracą i zabawą dzieci na terenie gospodarstwa rolnego.
Konkurs przebiega pod Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego, a współorganizatorami tego przedsięwzięcia są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Partnerem strategicznym Konkursu jest Agro Ubezpieczenia - Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. 
Zadaniem konkursowym jest wykonanie dwuwymiarowej pracy plastycznej w formacie A-3, w dowolnej technice, obrazującej zasady bezpiecznej pracy w gospodarstwie oraz zalecenia dotyczące dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka, zawarte w treści kampanii prewencyjnej „Dobrostan Rolnika”. 
Sposób zgłaszania prac do konkursu oraz warunki uczestnictwa określa regulamin. Więcej informacji można uzyskać we właściwej dla miejsca zamieszkania jednostce terenowej KRUS – dane kontaktowe znajdują się pod linkiem https://www.gov.pl/web/krus/adresy-or-i-pt2
Na każdym etapie konkursu autorzy najciekawszych prac otrzymają nagrody ufundowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, współorganizatorów oraz patronów konkursu. Prace laureatów będą publikowane również w materiałach popularyzatorskich Kasy. 
https://www.gov.pl/web/krus/serdecznie-zapraszamy-dzieci-z-terenow-wiejskich-do-udzialu-w-xv-ogolnopolskim-konkursie-plastycznym-dla-dzieci-wioski-bez-troski

Z

Informacja ZUS - Rodzicu, złóż wniosek o 800 plus do końca kwietnia, by zapewnić sobie ciągłość wypłat

Od 1 lutego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 1,9 mln wniosków o świadczenie wychowawcze 800 plus na nowy okres 2025/2026. Wnioski te obejmują ponad 2,9 mln dzieci. Pierwsze przelewy rozpoczną się w czerwcu.
Świadczenie wychowawcze 800 plus przysługuje na każde dziecko do ukończenia przez nie 18. roku życia. Prawo do tego wsparcia nie zależy od dochodów rodziny ani od aktywności zawodowej rodziców. Obecnie ZUS wypłaca świadczenia wychowawcze przyznane na bieżący okres świadczeniowy, który potrwa do 31 maja br. Osoby uprawnione, które chcą kontynuować pobieranie świadczeń w kolejnym okresie, muszą złożyć wniosek do ZUS-u. Termin na złożenie wniosku upływa 30 czerwca - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

- Warto pospieszyć się i złożyć wniosek do 30 kwietnia, aby zapewnić ciągłość wypłaty świadczeń. Rodzice, którzy złożą prawidłowo wypełniony wniosek o 800 plus na nowy okres do końca kwietnia, otrzymają wypłatę  świadczenia do 30 czerwca – mówi rzeczniczka. 

Uwaga!
Rodzice dzieci urodzonych do 31 maja 2025 roku składają dwa wnioski:

  • pierwszy na okres świadczeniowy 2024/2025, który zakończy się 31 maja, 
  • drugi na okres świadczeniowy 2025/2026, który rozpocznie się 1 czerwca.

Jak złożyć wniosek
Rodzice mają do wyboru kilka sposobów składania wniosków o 800 plus. Mogą to zrobić za pośrednictwem profilu na PUE/eZUS, bankowości elektronicznej, portalu Emp@tia oraz aplikacji mZUS, dostępnej na urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe i tablety. Wszystkie informacje dotyczące świadczenia 800 plus są przekazywane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE/eZUS, niezależnie od tego, czy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną, czy portal Emp@tia. W przypadku, gdy rodzic złożył wniosek za pośrednictwem banku lub portalu Emp@tia, a nie posiada profilu na PUE/eZUS, Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie utworzy taki profil na podstawie danych zawartych we wniosku.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

XXII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza rolników do udziału w XXII Ogólnokrajowym Konkursie Bezpieczne Gospodarstwo Rolne, którego celem jest promocja zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym.
Udział w nim mogą wziąć zarówno duże, jak i małe gospodarstwa rolne, których przynajmniej jeden z właścicieli jest objęty ubezpieczeniem społecznym rolników. 
Współorganizatorami tegorocznego Konkursu są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. 
XXII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne uzyskał Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Partnerem Strategicznym są AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.
Patronem medialnym konkursu jest TVP INFO.
Właściciele gospodarstw rolnych uczestniczący w Konkursie mają okazję do zaprezentowania swojego miejsca pracy i osiągnięć zawodowych, zdobycia cennych nagród, a przede wszystkim poddania swojego gospodarstwa profesjonalnemu audytowi bezpieczeństwa pracy, który wykonują komisje konkursowe. Podczas eliminacji sprawdzą one, czy w ocenianym gospodarstwie stosowane są w praktyce zasady ochrony zdrowia i życia, a także czy wyeliminowane zostały w nim zagrożenia wypadkowe.
W skład komisji konkursowych wchodzą specjaliści z zakresu bhp w rolnictwie reprezentujący Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Państwową Inspekcję Pracy, Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ochotniczą Straż Pożarną i inne instytucje działające w środowisku wiejskim. 
W dotychczasowych 21 edycjach Konkursu wzięło udział już ponad 24 tysiące gospodarstw indywidualnych.
Szczegóły Konkursu znajdują się w Regulaminie.
Ważne terminy: 
25.04.2025 r. – upływa termin zgłaszania udziału w Konkursie
27.06.2025 r. – zakończenie etapu wojewódzkiego
07-25 lipca 2025 r. – wizytacja gospodarstw finałowych (termin może ulec zmianie).
 
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Z

 

Informacja ZUS - Zmiany w składce zdrowotnej. Kto skorzysta na nowych przepisach

Zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Minimalna wysokość składki dla firm rozliczających się według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub na karcie podatkowej została obniżona z 100% do 75% minimalnego wynagrodzenia. To jednak nie koniec korzystnych zmian. Kolejna ważna zmiana, która weszła od stycznia 2025 roku, dotyczy wyłączenia z podstawy oskładkowania przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą środków trwałych oraz tzw. wartości niematerialnych i prawnych. Dotychczas przychody ze sprzedaży takich aktywów, jak firmowa nieruchomość czy samochód, musiały być uwzględniane w przychodzie lub dochodzie przy obliczaniu składki zdrowotnej. Teraz przedsiębiorcy będą mieli możliwość samodzielnego wyboru, czy chcą je wliczać, czy nie. Nowe zasady mogą przyczynić się do obniżenia składki zdrowotnej dla przedsiębiorców korzystających z ryczałtu ewidencjonowanego, skali podatkowej oraz podatku liniowego - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Metoda kasowa
Przedsiębiorcy rozliczający podatki metodą kasową mogą teraz stosować tę metodę również przy obliczaniu przychodu lub dochodu, od którego zależy składka zdrowotna. W takim przypadku nie będą uwzględniać m.in. faktur, za które jeszcze nie otrzymali płatności. Z kolei przy metodzie kasowej muszą brać pod uwagę przychody i koszty również z okresu zawieszenia działalności. Ta zmiana ma istotne znaczenie dla firm korzystających z ryczałtu, skali podatkowej oraz podatku liniowego.

Ile wynosi minimalna składka zdrowotna?
Wysokość składki zdrowotnej dla przedsiębiorców jest zróżnicowana i zależy od formy opodatkowania. Dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych składka zdrowotna obliczana jest na podstawie dochodu osiągniętego w poprzednim miesiącu. Stopa procentowa składki wynosi 9% dla przedsiębiorców korzystających ze skali podatkowej oraz 4,9% dla tych, którzy wybierają podatek liniowy. Minimalna wysokość podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, po wprowadzonych zmianach, nie może być niższa niż 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego, zamiast dotychczasowych 100%.

Rok składkowy trwa od 1 lutego danego roku do 31 stycznia roku następnego. W związku z tym składka zdrowotna za styczeń 2025 roku nie może być niższa niż 381,78 zł, co stanowi 9 procent minimalnego wynagrodzenia wynoszącego 4242 zł. Natomiast w okresie od lutego 2025 roku do stycznia 2026 roku składka ta nie może być niższa niż 314,96 zł, co stanowi 9 procent od 75 procent minimalnego wynagrodzenia, wynoszącego 4666 zł.

Karta podatkowa
Od stycznia 2025 roku przedsiębiorcy korzystający z karty podatkowej będą płacić niższą składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Nowa stawka będzie obliczana nie od 100% minimalnego wynagrodzenia, które obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku, lecz od 75%. Oznacza to, że dla tej grupy przedsiębiorców składka na ubezpieczenie zdrowotne od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku wynosi 314,96 zł 
(4666 zł x 9% = 314,96 zł). 

Ryczałtowcy
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność lub korzystających z ulgi na start, które rozliczają podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wysokość składki zdrowotnej zależy od przychodu oraz przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku. 

Jeśli przychody z działalności gospodarczej od początku roku kalendarzowego nie przekroczyły 60 tys. zł, podstawa wymiaru składki zdrowotnej będzie obliczana na podstawie 60% prognozowanego wynagrodzenia, co wynosi 5129,51 zł (60% z kwoty 8549,18 zł). W przypadku uzyskania przychodów w przedziale od 60 tys. zł do 300 tys. zł, podstawa będzie obliczana na poziomie 100% prognozowanego wynagrodzenia, co oznacza, że wyniesie 8549,18 zł. Jeśli przychody przekroczą 300 tys. zł, podstawa wymiaru składki zdrowotnej wyniesie 180% prognozowanego wynagrodzenia, co odpowiada kwocie 15 388,52 zł.  Składka zdrowotna wynosi 9% podstawy. Oznacza to, że w 2025 roku, w zależności od wysokości przychodu, jej wartość może wynosić: 
461,66 zł, 769,43 zł lub 1384,97 zł. 

Przedsiębiorca, który przez cały poprzedni rok kalendarzowy prowadził działalność gospodarczą i przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach ogólnych lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może przy określaniu wysokości miesięcznej podstawy wymiaru zadeklarować chęć opłacania składki zdrowotnej na podstawie kwoty przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Deklarację tę składa w dokumentach rozliczeniowych za styczeń danego roku. 
Na przykład, jeśli w poprzednim roku jego przychody przekroczyły 300 tys. zł i zadeklarował opłacanie składek na podstawie tych przychodów, to przez cały rok 2025 będzie uiszczał składkę w wysokości 1384,97 zł.

Składka zdrowotna dla pozostałych osób prowadzących działalność (np. wspólników spółek, twórców, artystów)
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, które nie osiągają przychodów z działalności gospodarczej, takie jak wspólnicy określonych spółek, będą zobowiązane do opłacania składki zdrowotnej od 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku. Dla tej grupy osób składka zdrowotna 
w 2025 roku wyniesie 769,43 zł (8549,18 zł × 9% = 769,43 zł). Taką samą składkę zapłacą również twórcy i artyści, o ile działalność ta nie jest ich głównym źródłem dochodu.

Dla osób współpracujących z przedsiębiorcami prowadzącymi pozarolniczą działalność lub korzystającymi z ulgi na start, wskaźnik procentowy składki zdrowotnej wynosi 9%. W 2025 roku składka zdrowotna dla nich wyniesie 577,07 zł, obliczana jest na podstawie 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale roku poprzedniego. Oznacza to, że podstawę składki stanowi kwota 6411,89 zł (8549,18 zł × 75% = 6411,89 zł).

ZUS opublikował szczegółowe informacje o wysokości składki zdrowotnej dla firm na swojej stronie internetowej. Jest tam dostępny również kalkulator, który pomaga obliczyć składkę zdrowotną w zależności od formy opodatkowania i wybranego miesiąca.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS - 13 i 14 w ZUS bez podatku? Sprawdź, dla kogo to korzystne

Do ponad 460 tys. emerytów i rencistów, którym ZUS naliczył i odprowadził podatek jedynie od trzynastej i czternastej emerytury, wysłano specjalny wniosek (formularz EPD-21). Złożenie tego dokumentu spowoduje, że Zakład nie będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy również od dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie dla wszystkich takie rozwiązanie będzie korzystne.
Coraz więcej klientów składa wnioski o niepobieranie zaliczek na podatek od dochodu do 30 tysięcy złotych (formularz EPD-21). Jednak nie dla każdego emeryta czy rencisty skorzystanie z tej możliwości będzie opłacalne - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jeśli do ZUS-u wpłynie wniosek EPD-21,instytucja nie będzie potrącać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (z emerytury, renty oraz dodatkowych rocznych świadczeń, takich jak trzynastka i czternastka) do momentu, gdy suma dochodów ze świadczeń 
w danym roku wyniesie 30 tys. zł. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty Zakład zacznie potrącać zaliczkę na podatek w wysokości 12 proc., bez stosowania kwoty zmniejszenia. 

Dla kogo wniosek ma sens?
Osoby otrzymujące niskie świadczenia z ZUS-u, które nie mają innych źródeł dochodu, powinny rozważyć złożenie wniosku EPD-21. W ich przypadku zaliczka na podatek dochodowy jest potrącana jedynie z dodatkowych rocznych świadczeń, takich jak tzw. trzynastka i czternastka. W rezultacie kwoty wypłacane „na rękę” są niższe, a po zakończeniu roku w urzędzie skarbowym powstaje nadpłata. Emeryt lub rencista ma prawo do zwrotu nadpłaconego podatku, jednak proces ten odbywa się dopiero w wyniku rocznego rozliczenia.

Jeśli emeryt lub rencista złoży do ZUS-u wniosek EPD-21, Zakład nie będzie potrącał zaliczki również od trzynastej i czternastej emerytury. Dzięki temu wypłata netto dodatkowych rocznych świadczeń będzie wyższa, a po zakończeniu roku podatkowego prawdopodobnie nie wystąpi nadpłata w urzędzie skarbowym.

Warto zaznaczyć, że raz złożony wniosek EPD-21 będzie obowiązywał także w kolejnych latach, aż do momentu, gdy świadczeniobiorca zdecyduje się go wycofać lub złoży inny formularz dotyczący podatków.

Kiedy EPD-21 niepotrzebny?
Złożenie wniosku o niepobieranie zaliczek podatkowych nie dla każdego będzie korzystne. Emeryci czy renciści, których łączne dochody ze wszystkich źródeł w roku przekraczają 30 tys. złotych, mogą jedynie przesunąć w czasie odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy i w rezultacie nie odczuć korzyści z tej decyzji. Wśród osób z niskimi świadczeniami pobieranymi z ZUS-u znajdują się również takie, które pobierają dodatkowe świadczenie 
z innej instytucji lub otrzymują wynagrodzenie za pracę. W ich przypadku łączne dochody mogą przekroczyć kwotę wolną od podatku. Jeśli emeryt lub rencista złoży w ZUS-ie wniosek o niepobieranie zaliczek ze świadczeń, po zakończeniu roku w rozliczeniu z urzędem skarbowym może pojawić się niedopłata podatku, która może okazać się znaczna. Klient zawsze sam podejmuje decyzję co do wniosku, ale w tej sytuacji warto skonsultować się z ekspertem, przedstawić swoją sytuację i rozważyć pozostanie przy pobieraniu zaliczek podatkowych przez ZUS – dodaje rzeczniczka. 

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Rozporządzenie Powiatowego Lekarza Weterynarii w Lipnie w sprawie wysoce zjadliwej grypy ptaków

DZIENNIK URZEDOWY
WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Bydgoszcz, dnia 20 lutego 2025 r.
Poz. 749

ROZPORZĄDZENIE NR 2/2025 POWIATOWEGO LEKARZA WETERYNARII W LIPNIE
z dnia 18 lutego 2025 r.

w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na terenie powiatu lipnowskiego oraz wprowadzenia minimalnych zasad bioasekuracji dla podmiotów utrzymujących drób oraz niekomercyjnych hodoli przyzagrodowych

Na podstawie art. 65, ust. 1, lit. a, art. 65, ust. 1 lit. i, art. 70, ust. 1 lit. b, ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt"), art. 45 ust.1 pkt 5a, pkt 8e, pkt 8i i pkt 10 i pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U.2023.1075 t.j.) zarządza się co następuje:

§ 1. 1. Na obszarze powiatu lipnowskiego nakazuje się:

1) utrzymywanie drobiu w sposób ograniczający ich kontakt z dzikimi ptakami oraz innym drobiem utrzymywanym w gospodarstwie, w szczególności w zamkniętych obiektach budowlanych;
2) zgłaszania miejsc przebywania ptaków Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii z wyjątkiem ptaków na stałe utrzymywanych w pomieszczeniach mieszkalnych.

§ 2. Rozporządzenie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem podania do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie powiatu lipnowskiego.

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Lipnie
Tomasz Moczkowski

Informacja ZUS - Znamy już nowe limity dorabiania do rent oraz wcześniejszych emerytur

Od marca renciści oraz wcześniejsi emeryci będą mogli dorabiać do swojego świadczenia większe kwoty niż dotychczas. Niższy, bezpieczny próg zarobków wzrasta o niemal 221 zł, osiągając wartość 5934,10 zł brutto, natomiast wyższy próg zwiększa się o około 410 zł, wynosząc 11 020,40 zł brutto. Nowe limity przychodu będą obowiązywać od marca do maja 2025 r. Pracujący renciści i emeryci, którzy nie osiągnęli powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), powinni je uważnie monitorować. W przypadku przekroczenia ustalonych progów – 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – ZUS może zmniejszyć lub zawiesić wypłacane świadczenie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Miesięczne zarobki nieprzekraczające 5934,10 zł brutto, które stanowią 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, nie wpłyną na wysokość emerytury lub renty wypłacanej przez ZUS. Natomiast w przypadku, gdy miesięczny przychód od którego odprowadzane są obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, przekroczy 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli od 1 marca kwotę 11 020,40 zł brutto, ZUS może zawiesić wypłatę świadczenia.

Jeśli przychód przekroczy 5934,10 zł brutto, ale nie będzie wyższy niż 11 020,40 zł brutto, ZUS może zmniejszyć wypłacane świadczenie o kwotę przekroczenia, jednak nie więcej niż o maksymalną kwotę zmniejszenia, która wynosi:
•    939,61 zł dla emerytur i rent z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
•    704,75 zł dla rent z tytułu częściowej niezdolności do pracy,
•    798,72 zł dla rent rodzinnych, do których uprawniona jest jedna osoba.

Niektórzy mogą dorabiać bez żadnych ograniczeń
Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), mogą uzyskiwać dodatkowe przychody bez żadnych ograniczeń. Ich świadczenie nie zostanie zmniejszone ani zawieszone, nawet jeśli uzyskają przychód powyżej  70% lub 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Istnieje jednak jeden wyjątek od tej zasady: jeśli ZUS podwyższył wyliczoną emeryturę do kwoty świadczenia minimalnego, która od marca tego roku wynosi 1878,91 zł brutto. W sytuacji, gdy przychód przekroczy wysokość podwyższenia do minimum emerytury, świadczenie za dany okres zostanie wypłacone w niższej kwocie, tj. bez dopłaty do minimum.

Niektórzy renciści, w tym osoby pobierające renty dla inwalidów wojennych oraz inwalidów wojskowych, mogą pracować bez ograniczeń zarobkowych, o ile ich niezdolność do pracy jest związana ze służbą wojskową. Ten przywilej dotyczy również osób pobierających renty rodzinne po uprawnionych do tych świadczeń. Bez ograniczeń mogą również dorabiać osoby pobierające rentę rodzinną, która jest kwotowo korzystniejsza od ustalonej emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego.


Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Przejdź na e-fakturę

Szanowni Mieszkańcy, mając na uwadze usprawnienie współpracy chcielibyśmy zaproponować Państwu możliwość przesyłania faktur drogą elektroniczną (e-faktur) za usługi świadczone przez Gminę Dobrzyń nad Wisłą tj. ZA DOSTAWĘ WODY I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW.
E-faktura stanowi odpowiednik faktury papierowej i ma taką samą moc prawną. Różnica sprowadza się wyłącznie do sposobu jej dostarczania. Korzystanie z e-faktury jest dobrowolne i bezpłatne.
Usługa przesyłania faktur drogą elektroniczną będzie świadczona po złożeniu do Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą (pok.9 – parter budynku), poprawnie wypełnionego i podpisanego formularza „Oświadczenie o akceptacji faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej”. Formularz dostępny do pobrania poniżej.

Korzyści płynące dla Państwa z elektronicznej faktury to:

  • terminowe otrzymywanie faktur (w dniu jej wystawienia),
  • eliminacja ryzyka niedostarczenia faktury na czas, jej zagubienia lub zniszczenia,
  • możliwość pobrania faktury w dowolnym miejscu i czasie,
  • większy pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

Faktura elektroniczna to komfort, nowoczesność i ekologia.

Gmina Dobrzyń nad Wisłą z nowym energooszczędnym oświetleniem ulicznym

Z

W ostatnich dniach rozpoczęła się modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą. W ramach inwestycji pt. „Modernizacja oświetlenia na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą poprzez wymianę opraw”, wymienionych zostanie 548 sztuk opraw oświetlenia drogowego.
Zadanie polegać będzie na wymianie dotychczasowych nieenergooszczędnych sodowych źródeł światła na oświetlenie LED, co wpłynie na zmniejszenie ilości energii elektrycznej zużywanej przez lampy oświetlenia zewnętrznego, polepszenia jakości oświetlenia drogowego, a także zmniejszenie kosztów ich utrzymania.
Wykonawcą robót, wyłonionym w drodze przetargu, jest firma Pollight z Warszawy. Koszt inwestycji wyniesie 341 940,49 zł, z czego kwota 273 552,39 zł pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych.

 

Informacje ZUS

  • Od marca nowy próg dochodowy do tzw. 500 plus dla osób niesamodzielnych

Od 1 marca zmieni się limit świadczeń, które mogą otrzymywać osoby ubiegające się o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Łączna kwota brutto emerytury, renty oraz innych świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych, a także świadczeń z zagranicznych instytucji emerytalno-rentowych, nie może przekroczyć 2552,39 zł brutto.
Zmiana limitu od 1 marca nie oznacza, że osoby pobierające świadczenie uzupełniające, znane jako 500 plus dla niesamodzielnych, muszą składać nowy wniosek. Formularz należy złożyć jedynie w przypadku, gdy upłynął okres, na który orzeczona została niezdolność do samodzielnej egzystencji, lub gdy nowy próg umożliwia uzyskanie świadczenia uzupełniającego - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać 500 plus dla osób niesamodzielnych?
Świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, mogą otrzymać osoby, które spełniają określone warunki. Świadczenie przysługuje osobom, które ukończyły 18. rok życia, mieszkają w Polsce i są niezdolne do samodzielnej egzystencji. Oznacza to, że potrzebują wsparcia ze strony innych osób w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, takich jak przygotowywanie posiłków, mycie czy wykonywanie najprostszych czynności. Aby uzyskać prawo do świadczenia 500 plus dla osób niesamodzielnych, łączna kwota brutto emerytury, renty oraz innych świadczeń finansowanych ze środków publicznych lub z zagranicznych instytucji emerytalno-rentowych nie może przekraczać 2552,39 zł brutto. 

Kiedy świadczenie wynosi 500 zł
Maksymalna kwota świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 500 zł. Taką kwotę mogą otrzymać osoby, które nie są uprawnione do emerytury ani renty i nie mają ustalonego prawa do innego świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych, lub mają takie świadczenia, ale ich łączna kwota brutto nie przekracza 2052,39 zł.

Nie zawsze 500 zł
Świadczenie uzupełniające nie zawsze wynosi 500 zł. Osoby uprawnione, które pobierają emeryturę, rentę lub inne świadczenia ze środków publicznych, mogą otrzymać niższą kwotę, jeśli ich łączna kwota brutto przekracza 2052,39 zł, ale nie przekracza 2552,39 zł. W takim przypadku wysokość świadczenia uzupełniającego będzie równa różnicy między kwotą 2552,39 zł a łączną kwotą przysługujących tej osobie świadczeń. Na przykład, jeżeli suma pobieranych świadczeń wynosi 2300 zł brutto, to świadczenie uzupełniające będzie przyznane w kwocie 252,39 zł.  

Świadczenia finansowane ze środków publicznych to np. emerytury czy renty wypłacane przez ZUS, KRUS i inne organy. Do tej grupy zaliczają się również świadczenia z pomocy społecznej o charakterze innym niż jednorazowe, np. zasiłki stałe, dodatek mieszkaniowy. Do dochodu uwzględniane są również świadczenia otrzymywane z zagranicznych instytucji właściwych do spraw emerytalno-rentowych. Nie jest natomiast wliczany np. dodatek i zasiłek pielęgnacyjny, dodatek dla sieroty zupełnej, dodatek kombatancki czy też ryczałt energetyczny. Nie są ujmowane także świadczenia o charakterze jednorazowym, np. zasiłki socjalne lub zasiłek pogrzebowy. Przy ustalaniu kwoty pobieranych świadczeń nie jest brane pod uwagę świadczenie wspierające, czy renta rodzinna dla dziecka, które stało się całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy – przed ukończeniem 16 lat lub w czasie nauki w szkole przed ukończeniem 25 lat.

Katalog świadczeń finansowanych ze środków publicznych, który wpływa na prawo i wysokość świadczenia uzupełniającego dostępny jest na stronie www.zus.pl oraz na sali obsługi klientów w każdej placówce ZUS-u.

  • PIT-y z ZUS już wysłane

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wysyłkę PIT-ów do osób, które w ubiegłym roku przynajmniej raz pobrały świadczenie z ZUS, takie jak np. emerytura, renta czy zasiłek. Deklaracje trafiły do 10,4 mln świadczeniobiorców, w tym do 544,7 tys. osób z naszego regionu.Emeryci, renciści oraz osoby, które w 2024 roku otrzymały przynajmniej jedno opodatkowane świadczenie z ZUS, mogą znaleźć formularz PIT na swoim profilu na platformie PUE/eZUS, w zakładce „Świadczeniobiorca” - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Wysyłka informacji podatkowych dotyczyła formularzy: PIT-40A, PIT-11A i PIT-11
Podobnie jak w ubiegłym roku, ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. W zależności od rodzaju PIT-u, który otrzymaliśmy z ZUS, Zakład dokonał za nas rozliczenia z urzędem skarbowym lub nie. Osoby, które otrzymały PIT-40A, nie muszą składać zeznania podatkowego w swoim urzędzie skarbowym. W ich przypadku deklaracja podatkowa została już całkowicie rozliczona przez ZUS, więc nie ma potrzeby podejmowania żadnych działań, chyba że chcą skorzystać z przysługujących im odliczeń. Natomiast osoby posiadające PIT-11A lub PIT-11 mogą samodzielnie złożyć zeznanie w swoim urzędzie skarbowym lub poczekać do 30 kwietnia, kiedy to urząd skarbowy zaakceptuje zeznanie PIT-37 za 2024 rok, wygenerowane w usłudze Twój e-PIT. Zwrot nadpłaty podatku będzie realizowany bezpośrednio przez urząd skarbowy – dodaje rzeczniczka.

ZUS przypomina, że nie wysyła PIT-ów po zmarłych małżonkach. Jeśli chcemy wspólnie rozliczyć się ze zmarłym współmałżonkiem, należy złożyć pisemny wniosek lub udać się osobiście do ZUS. 1,5 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Emeryci i renciści mogą przekazać 1,5% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeśli decydują się na tę samą organizację, co w roku ubiegłym, a ta nadal figuruje w aktualnym wykazie OPP, nie muszą składać żadnej dodatkowej dokumentacji. W przypadku wyboru innej organizacji, konieczne jest złożenie formularza PIT-OP w urzędzie skarbowym.

Uwaga!
Świadczeniobiorcy, którzy w 2024 roku otrzymali świadczenia nieprzekraczające rocznej kwoty 30 tys. zł (czyli 2500 zł brutto miesięcznie), nie mają możliwości skorzystania z przysługujących im odliczeń ani przekazania 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, ponieważ w ubiegłym roku nie zapłacili podatku dochodowego.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

 

 

Informacja KRUS - Od marca wyższe emerytury i renty rolnicze

W marcu KRUS zwaloryzuje wszystkie świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane na dzień 28 lutego 2025 r. Wysokość tych świadczeń wzrośnie o 5,5%. 
Waloryzacja przeprowadzona zostanie z urzędu, bez konieczności składania wniosku. 
Jakie świadczenia podwyższymy?

  •   emerytury rolnicze, renty rolnicze z tytułu niezdolności do pracy i renty rodzinne,
  •   dodatki i inne świadczenia wypłacane razem z emeryturami i rentami,
  •   rodzicielskie świadczenie uzupełniające (Mama 4+),
  •   świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

W jaki sposób podwyższymy świadczenia?
Nową wysokość emerytury lub renty uzyskamy mnożąc emeryturę podstawową przez indywidualne wskaźniki wymiaru świadczenia. 
Emerytura podstawowa od 1 marca 2025 r. wynosi 1.691,02 zł (jest o 88,16 zł wyższa od dotychczasowej emerytury podstawowej).
Wskaźniki wymiaru są ustalane odrębnie dla każdego emeryta/rencisty. Ich wysokość zależy od długości okresów pracy i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. 
Przykład:
Emerytura rolnicza dla osoby, która opłacała składki na ubezpieczenie społeczne rolników przez 25 lat od 1 marca 2025 r. wyniesie 1.995,40 zł brutto. 
Kwotę tę uzyskamy w następujący sposób:
1691,02 zł (emerytura podstawowa) x 1,18 (wskaźnik wymiaru świadczenia przy 25 latach opłacania składki)
Do 28 lutego 2025 r. emerytura dla osoby, która opłacała składki na ubezpieczenie społeczne rolników przez 25 lat wynosiła 1.891,37 zł brutto. 
Po waloryzacji świadczenie będzie wyższe o 5,5% tj. o 104,03 zł brutto.
Jaka będzie wysokość najniższej emerytury?
Od 1 marca wzrasta też wysokość najniższej emerytury pracowniczej do kwoty 1.878,91 zł brutto.  
Emerytury i renty rolnicze nie mogą być niższe od tej kwoty (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w przepisach).
Jak wzrośnie wysokość innych świadczeń i dodatków?

  •  rodzicielskie świadczenie uzupełniające – 1.878,91 zł, 
  •  świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa – 354,86 zł,
  •  dodatek pielęgnacyjny, kombatancki, za tajne nauczanie i świadczenie pieniężne przysługujące byłym żołnierzom górnikom – 348,22 gr,
  •  świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR – max 348,22 gr,
  •  dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego – 522,33 gr,
  •  ryczałt energetyczny – 312,71 gr,
  •  dodatek kompensacyjny – 52,23 gr,
  •  dodatek dla sieroty zupełnej – 654,48 gr,
  •  dodatek pieniężny dla inwalidy wojennego – 1.333,24 gr,
  •  świadczenie honorowe z tytułu ukończenia 100 lat życia – 6.589,67 zł.

Czy wzrośnie wysokość świadczenia uzupełniającego dla osób niepełnosprawnych?
Maksymalna wysokość tego świadczenia to nadal 500 zł. 
Niemniej wysokość wszystkich świadczeń uzupełniających dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji ulegną ponownemu obliczeniu z urzędu.
Do kwoty 2.552,39 zł miesięcznie wzrasta bowiem kwota graniczna, powyżej której świadczenie uzupełniające nie przysługuje. Łączna kwota świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych wraz z kwotą świadczeń wypłacanych przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw emerytalno-rentowych i ze świadczeniem uzupełniającym nie może przekroczyć 2.552,39 zł. 
Czy emeryt/rencista otrzyma decyzję z podwyższoną kwotą świadczenia?
Do każdego emeryta i rencisty zostanie wysłana decyzja informująca o podwyższeniu wysokości świadczenia od 1 marca 2025 r. (tzw. waloryzacyjne).
Decyzje te zostaną wysłane w kwietniu br. wraz z decyzjami dot. przyznania dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego (tzw. „13 emerytury”).
Gdzie mogę uzyskać więcej informacji o podwyżce emerytur i rent?
Więcej informacji na temat waloryzacji emerytur i rent od 1 marca 2025 r. można uzyskać na stronie internetowej www.gov.pl/web/krus/waloryzacja-emerytur-i-rent-rolniczych oraz w każdej jednostce organizacyjnej KRUS.

Podstawa prawna
art. 48 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r. poz. 197) 
 
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Dobrzyń nad Wisłą

OCENA OKRESOWA
przydatności wody do spożycia przez ludzi

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej lnspekcji Sanitarnej (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 416) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 757) oraz § 21 ust. 1 pkt 1 i § 22 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) w oparciu o nw. analizy wody: (...)

Informacja KRUS - Stop wypalaniu traw

Wypalanie traw jest groźne i nie ma żadnego sensu. Jak co roku przyłączamy się do kampanii społecznej Państwowej Straży Pożarnej „Stop Pożarom Traw”. W Polsce nadal każdej wiosny dochodzi do licznych pożarów spowodowanych wypalaniem traw i nieużytków, mimo, że jest to nielegalne i bardzo niebezpieczne dla ludzi i zwierząt. Za celowe wzniecenie ognia grozi mandat, kara grzywny, a nawet pozbawienia wolności.
Przestrzeganie zakazu wypalania gruntów rolnych jest jednym z warunków przyznawania dopłat bezpośrednich oraz obszarowych. W przypadku jego złamania ARiMR może nałożyć na rolnika karę finansową zmniejszającą wszystkie otrzymywane przez niego płatności.
Niestety, wciąż pokutuje przekonanie, że wypalanie traw, zarośli, trzcinowisk, resztek słomy i chwastów służy użyźnieniu gleby i pozbyciu się nasion niepożądanych roślin. 

Tymczasem wyniki badań wskazują, że:

  • gleba po pożarze jest wyjałowiona, a nie użyźnia się;
  • nie dochodzi do naturalnego rozkładu resztek roślinnych; 
  • przerywany jest proces formowania się próchnicy; 
  • giną liczne organizmy żywe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania gleby i całego ekosystemu;
  • do atmosfery przedostaje się wiele związków chemicznych, trujących ludzi i zwierzęta. 

Jest lepszy sposób na spożytkowanie pozostałości roślinnych. Kompostuj je! Kompost użyźni glebę i zwiększy plony bez szkód dla środowiska. Prawidłowe zmianowanie, poprawna agrotechnika, nawozy zielone i komposty znacznie przyspieszają regenerację gleby, a pożyteczne mikroorganizmy poprawiają jej jakość bardziej niż popioły. 

KRUS apeluje: nie wypalaj traw. To niemądry, barbarzyński zwyczaj.
 
Z

Dwie szkoły z naszej gminy objęte projektem "Kierunek-Zawód"

xWr1wKBQCAQCAQCgQhAfoiDaFTERZmIizJBZ1Di9vhpdLZhd7pobm6jpbWNquNODpU72HWwHqNBJwTMBQKBQCAQCASCC4wzrgH5IXG1+2ht8+ByuTEadERHmMQVEggEAoFAIBAIRAAiEAgEAoFAIBAIBGeOqJYTCAQCgUAgEAgEIgARCAQCgUAgEAgEIgARCAQCgUAgEAgEAhGACAQCgUAgEAgEAhGACAQCgUAgEAgEAoEIQAQCgUAgEAgEAoEIQAQCgUAgEAgEAoEIQAQCgUAgEAgEAoFABCACgUAgEAgEAoFABCACgUAgEAgEAoFAIAIQgUAgEAgEAoFAcA75fwUCifUSA43IAAAAAElFTkSuQmCC

W dniu 25 lutego 2025 rokuw Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu odbyło się uroczyste spotkanie inaugurujące powstanie partnerstwa na rzecz realizacji projektu „Kierunek-Zawód”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. 
Projektem zostały objęte z terenu miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą dwie szkoły:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie 
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Dobrzyniu nad Wisłą
Czas trwania projektu – od 1.05.2025 r. do 30.09.2027 r.
Budżet – 5,23 mln PLN,
Uczestnicy:

  • 110 szkół – LO i SP z województwa kujawsko -pomorskiego,
  • 120 doradców zawodowych, pedagogów, wychowawców klas,
  •  6000 uczniów.

W ramach projektu zaplanowano poniższe działania:
Podniesienie kompetencji szkolnych doradców zawodowych, wychowawców klas, pedagogów oraz wyposażenie ich w nowoczesne narzędzia doradcze:

  • wyposażenie szkół w nowoczesne narzędzia doradcze;
  • szkolenie średnio 16 godzinne dla grupy średnio 10 osobowej z wykorzystania zakupionych narzędzi doradczych;
  • webinaria dla szkolnych doradców zawodowych, wychowawców klas, pedagogów na temat regionalnego rynku pracy, jego potrzeb i wymagań;
  • webinariumskierowane do rodziców/opiekunów;

 Realizacja zajęć dla uczniów z doradztwa zawodowego z wykorzystaniem nowych narzędzi:

  •  zajęcia grupowe dla uczniów realizowane przez doradców zawodowych WUP;
  •  zajęcia grupowe dla uczniów realizowane przez szkolnych doradców zawodowych, 
  • wychowawców klas, pedagogów;
  •  indywidualne badanie skłonności zawodowych;
  • indywidualne konsultacje dla 10% uczniów objętych projektem ze szkolnym doradcązawodowym, wychowawcą klasy, pedagogiem. 

Wkład własny w projekcie zostanie w całości pokryty przez WUP w Toruniu.

Fot. Szymon Zdziebło

  • Konferencja "Kierunek-zawód"
  • Konferencja

Punkt Konsultacyjny ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przemocy - grafik dyżurów

Poniżej przedstawiamy grafik dyżurów Punktu Konsultacyjnego ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przemocy Domowej, który działa przy MGKRPA w Dobrzyńskim Domu Kultury "ŻAK", ul. Szkolna 2.

Dyżury w 2025 roku

Psycholog – pani mgr Joanna Kwiecińska, (tel: 609 458 428),
czwartek w godzinach od 12:30 do 15:30

Terapeuta d.s. Uzależnień - Ośrodek Terapii Uzależnień CEDR – Mokowo, pani mgr Urszula Stanik,
środa w godzinach 
od 09:00 do 12:00
Psycholog, Psycholog dziecięcy, Psychoterapeuta – mgr Wojciech Jastrowicz,
wtorek w godzinach 
od 15:00 do 17:00
  • styczeń: 9, 30
  • luty: 13, 27
  • marzec: 13, 27
  • kwiecień: 10, 24
  • maj: 15, 29
  • czerwiec: 12, 26
  • styczeń: 8, 22
  • luty: 12, 26
  • marzec: 12, 26
  • kwiecień: 9, 23
  • maj: 14, 28
  • czerwiec: 11, 25
  • lipiec: 9, 23
  • sierpień: 13, 27
  • wrzesień: 10, 24
  • październik: 8, 22
  • listopad: 12, 26
  • grudzień: 3, 17
  • styczeń: 14, 28
  • luty: 4, 25
  • marzec: 11, 25
  • kwiecień: 8, 22
  • maj: 13,27
  • czerwiec: 10,24
  • lipiec:22,29
  • sierpień: 5,19
  • wrzesień: 2,16
  • październik: 14,28
  • listopad: 4,18
  • grudzień: 2,16

Czyja zguba? Poszukujemy właściciela psa

Czyja zguba?
Szukamy właściciela psa, który od paru dni błąka się w Kolonii Chalin.
Kontakt: Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
ul. Szkolna 1
87-610 Dobrzyń nad Wisłą
tel. 54 253 05 36

  • Czarny pies
  • Czarny pies