Ostrzeżenia

Ostrzeżenie meteorologiczne - upał

Upał
Stopień: 1
Prawdopodobieństwo: 80%
Przebieg: Prognozuje się upał. Temperatura maksymalna w dzień od 30°C do 31°C, w nocy z czwartku na piątek (14/15.08) od 14°C do 16°C.
Ważne: Od: 2025-08-14 12:00 Do: 2025-08-15 20:00
Źródło informacji: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy

2Q==

Ogłoszenie BYD.WKUZ.NA.4240.3.2025.CW.1

Działając na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2024, poz. 589, z poźn. zm.) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżania ceny sprzedaży nieruchomości ·wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz. U. z 2021, poz. 2092), podaje do publicznej wiadomości iż, ogłasza II nieograniczony przetarg ustny na sprzedaż nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa wymienionej w wykazie, podanym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń właściwych miejscowo: Urzędu Gminy, Sołectwa, Izby Rolniczej, Oddziału Terenowego KOWR w Bydgoszczy, SZ w Łysomicach, Sali Przetargowej w Nasiegniewie, oraz na stronie internetowej KOWR: www.kowr.gov.p/ w dniu 07-11-2024 r.
Przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość rolna zabudowana położona w województwie Kujawsko-Pomorskim, powiat lipnowski, gmina Dobrzyń nad Wisłą obręb Bachorzewo działka nr 33/3 o powierzchni 0,3300 ha, (w tym użytki i ich klasy wg. danych z ewidencji gruntów: RIIIb-0,1000 ha, RIVa-0,1200 ha, B-0,1100 ha), zapisana w księdze wieczystej KW nr WL1L/0007693/9 prowadzonej przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Lipnie
Nieruchomość zabudowana ruinami budynku mieszkalnego. 
Wywoławcza cena sprzedaży wynosi 43 000,00 zł (słownie: czterdzieści trzy tysiące złotych) Cena zawiera koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży. 
Minimalne postąpienie 450,00 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt złotych 00/100). 
Wadium wynosi 4 300,00 zł (słownie: cztery tysiące trzysta złotych 00/100).

Dla ww. nieruchomości nie obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Zgodnie z zapisami w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy działka przeznaczona jest na: strefa wiejska rolniczo-osadnicza, tereny rolne i zabudowane. Na nieruchomość nie wydano decyzji o warunkach zabudowy oraz nie przewiduje się lokalizacji elektrowni wiatrowych. 
Przetarg odbędzie się w Sekcji Zamiejscowej w Nasiegniewie, Nasiegniewo 88, 87-811 Fabianki w dniu 25 lutego 2025 roku o godz. 12:10. 

(...)

  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych
  • Montaż lamp oświetleniowych

Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy – szybkie, wygodne i bezpieczne załatwianie spraw podatkowych

  • Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy (e-US) umożliwia każdemu posiadaczowi smartfona łatwy i szybki dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego.
  • Przez aplikację można m. in. złożyć deklarację i wniosek do urzędu skarbowego bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego lub zapłacić podatek.
  • Osoby, które wyraziły zgodę na e-Korespondencję, mogą też odbierać w aplikacji dokumenty od administracji skarbowej. Dzięki temu np. szybko i bezpłatnie uzyskają zaświadczenie o dochodach czy braku zaległości podatkowych.

Aplikację e-US pobrało już ponad 216 tys. osób. Użytkownicy najczęściej przeglądają za jej pośrednictwem informacje o zwrotach podatku, rozliczenia, historię deklaracji i odbierają dokumenty.
W styczniu 2025 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy, która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Pobrało ją już ponad 216 tys. osób.
„e-Urząd Skarbowy przyczynił się do tego, że coraz więcej osób załatwia sprawy podatkowe przez internet. Dzięki aplikacji mobilnej, e-Urząd Skarbowy przenosi się powoli do smartfonów. Codziennie już ponad 15% użytkowników e-Urzędu Skarbowego korzysta z naszych usług właśnie w aplikacji mobilnej” – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.
Aplikacja mobilna – e-Urząd Skarbowy zawsze pod ręką
Użytkownicy aplikacji e-Urząd Skarbowy mogą wygodnie załatwić większość spraw urzędowych online z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym. Za pomocą aplikacji mogą m. in. złożyć deklarację podatkową lub inny dokument, np. wniosek o wydanie zaświadczenia do urzędu skarbowego bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. Użytkownicy znajdą w aplikacji informacje o swoich rozliczeniach, złożonych deklaracjach i dokumentach wysłanych do organów podatkowych.
Za pomocą aplikacji można również zapłacić podatek online przelewem lub z użyciem płatności BLIK.  
Użytkownicy aplikacji e-Urząd Skarbowy mogą m.in. skorzystać z usługi Twój e-PIT i złożyć zeznanie podatkowe. Dotychczas podatnicy już 400 tys. razy logowali się do usługi Twój e-PIT przez aplikację mobilną e-US. 
e-Korespondencja - wygodny i szybki odbiór dokumentów 
Warto wyrazić zgodę na e-korespondencję w e-Urzędzie Skarbowym. Dzięki temu można wygodnie i bezpiecznie odbierać dokumenty od organów podatkowych w formie elektronicznej. 
Użytkownicy aplikacji e-US, którzy korzystają z e-Korespondencji, mogą nie tylko wysyłać dokumenty do organów KAS ale także odbierać je bezpośrednio na swoim smartfonie. Informację o przychodzącej korespondencji otrzymają sms-em i/lub e-mailem. Dzięki e-Korespondencji mogą bezpłatnie, w zaledwie kilka sekund, uzyskać zaświadczenie o dochodach, czy o braku zaległości. Aplikacja zapewnia im łatwy dostęp do otrzymanych dokumentów. Mogą je wygodnie przeglądać i pobierać na smartfona.
Bezpieczeństwo danych
Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy oferuje bezpieczne, nowoczesne metody logowania.
Podczas instalacji aplikacji e-Urząd Skarbowy na smartfonie wystarczy jednorazowe uwierzytelnienie jedną z metod dostępnych w usłudze login.gov.pl, np. profilem zaufanym. Kolejne logowania do aplikacji są możliwe przy użyciu danych biometrycznych lub kodu PIN.
Dane osobowe użytkownika nie są gromadzone na urządzeniu, dlatego są bezpieczne nawet w przypadku utraty telefonu. Użytkownik będzie automatycznie wylogowany z aplikacji w przypadku braku aktywności. W każdej chwili można też usunąć konto w aplikacji na smartfonie. Dodatkowo, dostęp do konta w e-Urzędzie Skarbowym na smartfonie można także łatwo usunąć z poziomu aplikacji webowej.
Pobierz aplikację e-Urząd Skarbowy
Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy jest dostępna w trzech językach – polskim, angielskim i ukraińskim. Można ją pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store. Działa na telefonach z systemem operacyjnym Android w wersji nie niższej niż 9.0 (zalecana najnowsza dostępna na rynku) oraz iOS w wersji nie niższej niż 13.
 
Bartosz Stróżyński
Rzecznik Prasowy
Izba Administracji Skarbowej 
w Bydgoszczy

Informacja ZUS - Premia za wiek, czyli świadczenie honorowe dla stulatków

Na Kujawach i Pomorzu 224 osoby, które ukończyły 100 lat i więcej, otrzymują z ZUS-u specjalną premię za wiek, znaną jako świadczenie honorowe. Po waloryzacji wysokość tego zwiększenia do emerytury lub renty wynosi 6589,67 zł brutto miesięcznie.
W województwie kujawsko-pomorskim „bonus za wiek” z ZUS-u otrzymuje 224 osoby, które ukończyły 100 lat i więcej. Oddział ZUS w Toruniu wypłaca 110 takich świadczeń, podczas gdy Oddział ZUS w Bydgoszczy- 114 honorowych dodatków. Jedna z najstarszych beneficjentek, otrzymująca honorową premię z toruńskiego oddziału ZUS, ma 109 lat i obecnie mieszka w Gdańsku. Najstarszy beneficjent ma 104 lata i mieszka w Szwajcarii. Najstarsza seniorka oraz najstarszy senior, którzy otrzymują świadczenie honorowe z bydgoskiego oddziału ZUS, również mają 104 lata. Nestorka mieszka w powiecie chojnickim, natomiast nestor w Bydgoszczy - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Jeszcze w ubiegłym roku wysokość świadczenia honorowego była zróżnicowana i uzależniona od tzw. kwoty bazowej, obowiązującej w dniu setnych urodzin jubilata. Dlatego seniorzy otrzymywali świadczenia w różnej wysokości. Raz przyznana „honorowa emerytura” pozostawała niezmienna i była wypłacana w tej samej kwocie przez całe życie. Przepisy prawne zmieniły  się 1 stycznia 2025 roku i zostały  uregulowane ustawą.  Dla seniorów, którzy nabyli prawo do dodatkowej gratyfikacji po 29 lutego 2024 roku, ustalono kwotę tego świadczenia wynoszącą 6 246,13 zł brutto. Świadczenia honorowe, wypłacane do 31 grudnia 2024 roku w niższej wysokości, zostały z urzędu podwyższone w terminach płatności w styczniu 2025 roku- dodaje rzeczniczka. 

Zgodnie z nowymi przepisami kwota świadczenia honorowego będzie waloryzowana co roku  w marcu. Po podwyżce, od 1 marca 2025 roku, nowa wysokość dla osób, które ukończyły sto lat i więcej, wynosi 6 589,67 zł brutto.

Kiedy przyznawane jest świadczenie honorowe z urzędu, a kiedy na wniosek?
Osoby, które ukończyły 100 lat, posiadają obywatelstwo polskie oraz mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują świadczenie honorowe z urzędu. Oznacza to, że nie muszą składać w tej sprawie wniosku. Decyzję o przyznaniu świadczenia honorowego stulatek otrzyma z odpowiedniego organu emerytalnego lub rentowego, takiego jak ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWIA czy Biuro Emerytalne Służby Więziennej. W sytuacji, gdy jedna osoba ma prawo do świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych przez dwa różne organy, świadczenie honorowe przyzna i będzie wypłacał ZUS.
Natomiast osoby, które nie mają prawa do świadczenia emerytalnego lub rentowego, o którym mowa w ustawie o świadczeniu honorowym, ale posiadają obywatelstwo polskie, ukończyły 100 lat oraz miały centrum interesów osobistych lub gospodarczych w Polsce przez co najmniej 10 lat po ukończeniu 16. roku życia, zobowiązane są do złożenia wniosku, jeśli chcą uzyskać prawo świadczenia honorowego. W takiej sytuacji ZUS przyzna 100-latkowi należne świadczenie od miesiąca, w którym złożony zostanie wniosek. Formularz wniosku o świadczenie honorowe (ESH) można znaleźć na stronie internetowej zus.pl oraz w każdej placówce Zakładu.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Życzenia z okazji Dnia Kobiet

Drogie Panie - przyjmijcie najszczersze życzenia zdrowia, miłości i pogody ducha.
Niech siła i odwaga towarzyszą Wam każdego dnia, w każdej z pełnionych ról. Niech każdy dzień niesie ze sobą piękne wspomnienia
i niezliczone powody do radości.

Z

Ogłoszenie o sprzedaży mienia ruchomego

Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą ogłasza II pisemny przetarg ofertowy, nieograniczony na sprzedaż używanych składników rzeczowych majątku ruchomego stanowiącego mienie Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Podmiot sprzedający: Gmina Dobrzyń nad Wisłą z siedzibą - Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą (...)

Posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu

W dniu 10 marca 2025 r. o godz. 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odbędzie się posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
Tematem posiedzenia będzie: Rozliczenie środków finansowych wydatkowanych przez kluby sportowe za rok 2024.

Posiedzenie Komisji Rewizyjnej

W dniu 12 marca 2025 r. o godz. 15:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odbędzie się posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Tematem posiedzenia będzie: Kontrola wydatków przeznaczonych z budżetu gminy w roku 2024 na jednostki OSP.

Informacja ZUS - Waloryzacja świadczeń oraz renta wdowia – dyżur telefoniczny

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza do udziału w dyżurze telefonicznym poświęconym tematyce „Waloryzacji emerytur i rent oraz renty wdowiej”. W trakcie dyżuru eksperci udzielą szczegółowych informacji na temat zasad waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych oraz wyjaśnią kwestie związane z ubieganiem się o rentę wdowią. Dzwonić można 11 marca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 87 04 oraz w godz. 10-12.00 pod nr tel. 54 230 72 57 - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Życzenia z okazji Dnia Sołtysa

Z okazji Dnia Sołtysa wszystkim pełniącym tę zaszczytną funkcję, pragniemy złożyć najserdeczniejsze życzenia zdrowia, pomyślności oraz zadowolenia z wykonywania obowiązków. Dziękujemy za współpracę, za zaangażowanie, za liczne inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej.Niech wasza praca dostarcza Wam wielu satysfakcji i będzie źródłem społecznego uznania.
Z wyrazami szacunku: Przewodniczący Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą Krzysztof Pryciak oraz Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski

 2Q==

Informacje KRUS

  1. Wydłużony zasiłek macierzyński
  • Od 19 marca 2025 r. rodzice dzieci przedwcześnie urodzonych lub urodzonych o czasie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji mogą ubiegać się o zasiłek macierzyński wydłużony od 8 do maksymalnie 15 tygodni w zależności od tygodnia urodzenia oraz masy urodzeniowej dziecka.

Z prawa do wydłużonego zasiłku macierzyńskiego skorzystać mogą również osoby, które przysposobiły dziecko lub przyjęły dziecko na wychowanie, jeżeli pobyt dziecka w szpitalu będzie miał miejsce po przyjęciu dziecka na wychowanie.
Kiedy przysługuje wydłużony zasiłek macierzyński? 
Wydłużony zasiłek macierzyński przysługuje po wyczerpaniu podstawowego okresu zasiłku macierzyńskiego, to jest po wyczerpaniu odpowiednio od 52 do 71 tygodni zasiłku
macierzyńskiego w zależności od liczby urodzonych dzieci. 
Przez jaki okres przysługuje wydłużony zasiłek macierzyński? 
Zasiłek macierzyński ulega wydłużeniu od 8 do maksymalnie 15 tygodni w zależności od tygodnia urodzenia oraz masy urodzeniowej dziecka. 
Okresy zasiłku macierzyńskiego ulegają wydłużeniu w przypadku urodzenia dziecka: 

  •  przed ukończeniem 28. tygodnia ciąży lub z masą urodzeniową nie większą niż 1000 g - o tydzień za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 15. tygodnia po porodzie; 
  • po ukończeniu 28. tygodnia ciąży i przed ukończeniem 37. tygodnia ciąży i masą urodzeniową większą niż 1000 g — o tydzień za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 8. tygodnia po porodzie;
  • po ukończeniu 37. tygodnia ciąży i jego pobytu w szpitalu, pod warunkiem że pobyt dziecka w szpitalu po porodzie będzie wynosił co najmniej 2 kolejne dni, przy czym pierwszy z tych dni będzie przypadał w okresie od 5. do 28. dnia po porodzie - o tydzień za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu w okresie od 5. dnia do upływu 8. tygodnia po porodzie.
  • W przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie do wydłużenia okresu zasiłku macierzyńskiego uwzględnia się wagę dziecka o najniższej masie urodzeniowej oraz okres pobytu w szpitalu dziecka najdłużej hospitalizowanego.

Uwaga: W tym samym czasie przysługuje jeden wydłużony zasiłek macierzyński bez względu na liczbę wychowywanych dzieci.
Co trzeba zrobić oby otrzymać wydłużony zasiłek macierzyński?
Aby otrzymać prawo do wydłużonego zasiłku macierzyńskiego należy złożyć wniosek do KRUS. Druk wniosku (SR-24/01/2025) dostępny jest w jednostkach organizacyjnych KRUS oraz na stronie internetowej: www.gov.pl/web/krus/formularze-i-wnioski
Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie wystawione przez szpital zawierające informację o tygodniu ciąży, w którym urodziło się dziecko, masie urodzeniowej dziecka oraz okresie pobytu dziecka w szpitalu. 
Ważne: wniosek o ustalenie prawa do wydłużonego zasiłku macierzyńskiego należy złożyć w terminie 3 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania pobierania zasiłku macierzyńskiego w podstawowym okresie oraz nie wcześniej niż od 19 marca 2025 r. (tj. od daty wejścia w życie przepisów). W przeciwnym razie odmówimy prawa do tego świadczenia.
Wniosek można złożyć w dowolnej jednostce organizacyjnej KRUS:

  •  osobiście,
  •  za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym,
  •  przez elektroniczną skrzynkę podawczą KRUS-ePUAP,
  •  w formie dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, czy też podpisem zaufanym.
    Kiedy nie przysługuje wydłużony zasiłek macierzyński?
    Wydłużony zasiłek macierzyński nie przysługuje, jeżeli:
  •   co najmniej jeden z rodziców dziecka lub osoba, która przyjęła dziecko na wychowanie, otrzymują zasiłek macierzyński lub uposażenie za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres urlopu rodzicielskiego lub okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego;
  • dziecko zostało umieszczone w pieczy zastępczej;
  • jeden z rodziców dziecka lub osoba, która przyjęła dziecko na wychowanie, nie sprawują lub zaprzestali sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem;
  • osoba pobierająca zasiłek macierzyński została wyłączona z ubezpieczenia.

Podstawa prawnaustawa z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r., poz. 1871) ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r., poz. 197) 

2. Jak uniknąć zadłużenia w KRUS

Każdemu zdarzają się ciężkie, życiowe sytuacje. Jeśli chcesz uniknąć problemów ze składkami na ubezpieczenie w KRUS i ewentualną egzekucją długów wynikających z ich niepłacenia, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:

  • Opłacaj składki na bieżąco - Regularne wpłaty na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pozwolą Ci uniknąć zadłużenia oraz dodatkowych kosztów związanych z odsetkami. Składki opłacaj zawsze na koniec pierwszego miesiąca danego kwartału, czyli: 31 stycznia, 30 kwietnia, 31 lipca, 31 października.
  •  Informuj o ważnych zmianach - Jeśli w Twoim gospodarstwie pracują inne osoby, masz nowego domownika lub zmieniły się okoliczności wpływające na ubezpieczenie – zgłoś to do KRUS w ciągu 14 dni. Jeśli nie poinformujesz o tym w terminie, możesz zostać objęty ubezpieczeniem z mocą wsteczną i otrzymać naliczenie zaległych składek wraz z odsetkami. To samo dotyczy Twojego małżonka i domowników, jeśli regularnie pomagali w gospodarstwie.
  •  Aktualizuj dane o gospodarstwie - Sprzedałeś lub kupiłeś ziemię? Koniecznie zgłoś to do KRUS – notariusz nie zrobi tego za Ciebie. Sprawdź przed zakupem
    Zanim kupisz gospodarstwo, sprawdź, czy nie ma ono zaległości w KRUS. Wystarczy poprosić o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami. Może się zdarzyć, że sprzedający ma długi z tytułu zalegania z płatnościami składek. Jeśli nie zostaną one uregulowane, KRUS może przenieść odpowiedzialność za to zadłużenie na nowego właściciela. 
  •  Zgłoś dzierżawę ziemi - Dzierżawisz ziemię, nawet na podstawie umowy ustnej? Poinformuj o tym KRUS – ma to wpływ na Twoje ubezpieczenie i wysokość składek.
  •  Zadbaj o sprawy spadkowe - Dziedzicząc gospodarstwo, możesz również odziedziczyć długi. Sprawdź, czy przejęcie spadku jest dla Ciebie korzystne.

KRUS PODPOWIADA: Masz wątpliwości? Zapytaj naszych specjalistów w najbliższej placówce terenowej lub w oddziale. Lepiej sprawę wyjaśnić niż później martwić się konsekwencjami.

3. Kampania prewencyjna Dobrostan Rolnika

KRUS rusza z nową kampanią prewencyjną DOBROSTAN ROLNIKA.

Celem jest popularyzowanie wśród rolników wiedzy o zdrowiu oraz profilaktyce zdrowotnej.
Aktywność prewencyjna Kasy skoncentruje się w roku 2025 na zachęcaniu do udziału w systematycznych badaniach lekarskich i programach profilaktycznych, obejmujących między innymi choroby nowotworowe, choroby układy krążenia, leczenie depresji i uzależnień. KRUS będzie zachęcał do aktywności fizycznej i rozwoju własnych pasji, stosowania zasad zdrowego odżywiania i nawadniania organizmu, dobrej organizacji pracy i poszukiwania zdrowego balansu pomiędzy pracą a odpoczynkiem i życiem rodzinnym.
Celem działań prewencyjnych będzie także promocja samokontroli stanu zdrowia, dbałości o właściwe relacje społeczne, stosowania odpowiedniego ubioru i osłon np. przed oddziaływaniem promieniowania UV. Zdaniem Prezesa KRUS, Dariusza Rohde, bezpieczeństwu socjalnemu zagraża silna presja konkurencji i napięcia polityczne. Ale nie tylko: 
– Dobrostanowi rolnika nie sprzyja także niski prestiż jego zawodu. Z przykrością można patrzeć na wyniki najnowszego rankingu, w którym zawód rolnika sklasyfikowano dopiero na 19. miejscu listy najbardziej i najmniej prestiżowych profesji. Wyprzedza go murarz, górnik, szewc, a także… pracownik sprzątający. Coraz większe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności pracy rolników odgrywa zatem poczucie dobrostanu – zadowolenia z własnej pracy, życia rodzinnego, satysfakcji z wyników i miejsca w środowisku społecznym.
Według Cezarego Nobisa, dyrektora Bura Prewencji w Centrali KRUS, udział w kampanii oraz innych przedsięwzięciach organizowanych przez Kasę może przyczynić się do zwiększenia poczucia dobrostanu w środowisku wiejskim:
– Z całą pewnością będzie to miało wpływ na częstotliwość występowania wypadków podczas pracy i rolniczych chorób zawodowych. Liczymy na zwiększone zainteresowanie programami profilaktycznymi prowadzonymi np. przez NFZ, chcemy dużo mocniej zaangażować się w promocję zasad zdrowego odżywiania i dbałości o siebie. Działaniom na rzecz naszych kampanii będą sprzyjały również konkursy „Wioski bez troski” skierowane do dzieci i młodzieży. Chcemy promować nowy, zdrowy styl życia na wsi: pełen spokoju, pozytywnej energii, dobrej diety, aktywności fizycznej i postaw prozdrowotnych.
 
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy


 

 

Uczciliśmy Dzień Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą

W dniu 11 marca obchodzimy Dzień Sołtysa - jedną z najstarszych funkcji społecznych w Polsce. Z racji tego święta w Szpiegowie odbyło się spotkanie władz gminy i zaproszonych gości,  z sołtysami reprezentującymi nasze małe ojczyzny.
Uroczystość ta była okazją do podkreślenia roli sołtysów, jaką pełnią w życiu wsi i podsumowania ich działalności w minionym 2024 roku. Dała również możliwość, aby podziękować za codzienną pracę,  godne reprezentowanie mieszkańców, za wsłuchanie się w ich potrzeby oraz wkład w rozwój lokalnej społeczności. Wyrazem tego uznania było wręczenie dyplomów z podziękowaniami, za dotychczasową, pełną poświęcenia i zaangażowania pracę na rzecz sołectwa, którym zarządzają.
„Bycie sołtysem to bardzo odpowiedzialna funkcja. Dzięki Państwa zaangażowaniu nasze małe ojczyzny mogą się rozwijać. Za ten trud chcę dziś podziękować wszystkim naszym sołtysom. Życzę Państwu nieustającej satysfakcji z podejmowanych wyzwań i owocnej realizacji zaplanowanych projektów” – podkreślił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski.
Podziękowania i moc gratulacji dla Sołtysów złożyła również  przybyła na spotkanie Poseł na Sejm RP Anna Gembicka. 
Po części oficjalnej zaproszono wszystkich na poczęstunek.

  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą
  • Obchody Dnia Sołtysa w gminie Dobrzyń nad Wisłą

Informacja ZUS - Od kwietnia wyższe kwoty jednorazowego odszkodowania z ZUS-u

Od kwietnia zmieniają się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych. Będą one wyższe. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ZUS wypłaci 1636 zł. To o 205 zł więcej niż dotychczas.
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej jest najczęściej wypłacanym świadczeniem wypadkowym. W 2024 roku ZUS przyznał 43,9 tys. jednorazowych odszkodowań, które łącznie wyniosły blisko 408,5 mln zł. W województwie kujawsko-pomorskim wypłacono 3,1 tys. odszkodowań na kwotę 25,8 mln zł.  Przeciętna wysokość odszkodowania w kraju wyniosła w ubiegłym roku 9,3 tys. zł, natomiast w regionie 8,3 tys. zł - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Dla kogo jednorazowe odszkodowanie
O jednorazowe odszkodowanie z ZUS-u mogą ubiegać się osoby objęte ubezpieczeniem wypadkowym, które w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznały uszczerbku na zdrowiu. W niektórych sytuacjach możliwe jest otrzymanie odszkodowania nawet dwukrotnie, jeśli stan zdrowia pogorszył się o co najmniej 10 proc. i jest następstwem wcześniejszego wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Prawo do odszkodowania przysługuje również uprawnionym członkom rodziny ubezpieczonego, który zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
Zdarzają się również wyjątkowe sytuacje, w których ZUS wypłaca odszkodowanie osobom, za które nie odprowadzana jest składka wypadkowa. Dotyczy to na przykład ucznia, który uległ wypadkowi podczas lekcji wychowania fizycznego. W takiej sytuacji wypłata odszkodowania zależy od tego, czy w wyniku wypadku zostanie orzeczona całkowita niezdolność do pracy. Jeśli lekarz orzecznik ZUS ustali jedynie uszczerbek na zdrowiu, bez stwierdzenia całkowitej niezdolności do pracy, ZUS 
nie wypłaci odszkodowania. Wypadki w szczególnych okolicznościach dotyczą nie tylko uczniów, ale także ławników w sądzie czy wolontariuszy. Mogą to być również sytuacje, w których ratujemy życie i zdrowie innych, stawiając czoła grożącemu niebezpieczeństwu, takiemu jak powódź czy pożar – wyjaśnia Krystyna Michałek.

Ile wynosi jednorazowe odszkodowanie
Wysokość jednorazowego odszkodowania jest corocznie aktualizowana i uzależniona od procentowego uszczerbku na zdrowiu, który ustala lekarz orzecznik lub komisja lekarska ZUS. Każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu odpowiada 20 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Nowe stawki wejdą w życie 1 kwietnia 2025 roku i będą obowiązywać do 31 marca 2026 roku. Ubezpieczony otrzyma 1636 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. 
Na przykład, jeśli lekarz orzecznik ustali 5-procentowy uszczerbek, odszkodowanie wyniesie 8 180 zł.
Z tytułu orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji ubezpieczonego, kwota jednorazowego odszkodowania od kwietnia wyniesie 28 636 zł. W przypadku, gdy do jednorazowego odszkodowania uprawniony jest małżonek lub dziecko zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, wypłacona zostanie kwota 147 271 zł. Natomiast jeśli do świadczenia uprawniony jest inny członek rodziny, odszkodowanie wyniesie 73 635 zł. W sytuacji, gdy prawo do zadośćuczynienia mają równocześnie małżonek oraz jedno lub więcej dzieci zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, kwota ta wyniesie 147 271 zł, a dodatkowo zwiększy się o 28 636  zł na każde z tych dzieci. Łączna kwota odszkodowania będzie następnie dzielona w równych częściach między uprawnionych.

Kwota 28 636 zł jest przyznawana w sytuacji, gdy obok małżonka lub dzieci, prawo do niej mają również inni członkowie rodziny zmarłego. Mogą to być na przykład rodzice, macocha lub ojczym, o ile w dniu śmierci osoby, po której przysługuje odszkodowanie, prowadzili z nią wspólne gospodarstwo domowe lub jeśli zmarły bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. Każdy z tych członków rodziny może otrzymać tę kwotę, niezależnie od odszkodowania przysługującego małżonkowi lub dzieciom.

ZUS nie wypłaca jednorazowego odszkodowania z urzędu
Po zakończeniu leczenia i rehabilitacji ubezpieczony składa wniosek o jednorazowe odszkodowanie, dołączając zaświadczenie o stanie zdrowia (druk OL-9) oraz dokumentację medyczną do swojego płatnika składek, na przykład pracodawcy lub zleceniodawcy. Następnie płatnik składek gromadzi niezbędne dokumenty i przekazuje je w całości do ZUS. Lekarz orzecznik lub komisja lekarska ZUS ocenia stopień uszczerbku oraz jego związek z wypadkiem. Przyznanie lub odmowa przyznania tego świadczenia oraz ustalenie jego wysokości odbywa się na podstawie decyzji ZUS. Zakład wydaje tę decyzję w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się orzeczenia Lekarza orzecznika, w ciągu 14 dni od wydania orzeczenia przez komisję lekarską ZUS lub wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do podjęcia decyzji. Następnie ZUS wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji.

Dokumenty niezbędne do wypłaty odszkodowania to:

  •  Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, który sporządza pracodawca 
    (w przypadku wypadku przy pracy ubezpieczonego zatrudnionego na podstawie umowy 
    o  pracę).
  •  Karta wypadku wraz z załącznikami. Jeśli wypadkowi ulegnie osoba zatrudniona na podstawie innej umowy niż umowa o pracę np. na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej postępowanie powypadkowego należy do obowiązków podmiotu, na rzecz którego wykonana była praca. W przypadku osoby prowadzącej  pozarolniczą działalność lub współpracującej z taką osobą albo zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej postępowanie powypadkowe przeprowadzi, właściwy ze względu na siedzibę prowadzenia działalności  Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
  • Prawomocny wyrok sądu pracy. 
  • Decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowej wydana przez państwowego inspektora sanitarnego.

Natomiast dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do jednorazowego odszkodowania po zmarłym, to m.in.:

  • Dokument stwierdzający datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznane jednorazowe odszkodowanie.
  • Dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa (powinowactwa) z osobą zmarłą.
  • Odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o świadczenie ubiega się wdowa lub wdowiec.
  •  Zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie, jeżeli przyznanie odszkodowania uzależnione jest od ustalenia niezdolności do pracy.
  • Zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, jeżeli dziecko ukończyło 16 lat.
  • Dokument o ustaleniu prawa do alimentów na podstawie wyroku sądu lub ugody w odniesieniu do rodziców, osoby przysposabiającej, macochy, ojczyma (jeżeli nie pozostawali we wspólnym gospodarstwie lub osoba zmarła nie przyczyniała się do ich utrzymania).

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

INFORMACJA ZUS - Od marca wzrosły emerytury Mama 4 plus

Na koniec 2024 roku w całym kraju „matczyną emeryturę” z ZUS-u pobierało 59,6 tys. osób, a w województwie kujawsko-pomorskim – ponad 4,1 tys. Maksymalna wysokość tego świadczenia odpowiada gwarantowanej minimalnej kwocie emerytury, która od marca wynosi 1878,91 zł brutto.
Mamy, które nie wypracowały nawet minimalnej emerytury, ponieważ zrezygnowały z pracy lub nie podjęły jej, aby wychować przynajmniej czwórkę dzieci, mogą ubiegać się o rodzicielskie świadczenie uzupełniające, zwane „emeryturą Mama 4 plus”, po osiągnięciu 60. roku życia - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
O świadczenie to mogą ubiegać się nie tylko kobiety, które urodziły i wychowały co najmniej czworo dzieci lub wychowały przynajmniej czworo dzieci, osiągnęły 60. rok życia i nie dysponują wystarczającymi środkami do życia, ale także mężczyźni spełniający określone warunki. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające może być przyznane ojcom po 65. roku życia w przypadku śmierci matki, porzucenia dzieci przez nią lub długotrwałego zaprzestania ich wychowywania – dodaje rzeczniczka.
Ile wynosi „emerytura Mama 4 plus”
Maksymalna kwota „matczynej emerytury” wynosi 1878,91 zł brutto. Taką gwarantowaną kwotę otrzymują osoby, które nie pobierają emerytury ani renty oraz nie mają dochodu zapewniającego niezbędne środki do życia. W przypadku osób, które już otrzymują świadczenie z ZUS, KRUS lub innego organu rentowego w wysokości niższej od najniższej emerytury, rodzicielskie świadczenie uzupełniające stanowi dopełnienie do tej kwoty. Oznacza to, że kwota rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego będzie stanowić różnicę między wysokością najniższej emerytury (1878,91 zł brutto) a wysokością pobieranej emerytury lub renty. Na przykład, jeśli obecnie wypłacana jest emerytura w wysokości 1000 zł brutto, rodzicielskie świadczenie uzupełniające wyniesie 878,91 zł brutto.

Co mówią statystyki
Na koniec 2024 roku w całym kraju rodzicielskie świadczenie uzupełniające z ZUS-u pobierało 59,6 tys. osób. Wśród nich 17 tys. otrzymywało to świadczenie w maksymalnej wysokości, natomiast 42,6 tys. korzystało z niego w połączeniu z innym świadczeniem, co stanowiło dopełnienie do kwoty gwarantowanej emerytury minimalnej. Średnia miesięczna wypłata rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego w grudniu wyniosła 982,13 zł. W województwie kujawsko-pomorskim na koniec 2024 roku z programu Mama 4 Plus korzystało ponad 4,1 tys. osób. Wśród nich 1,5 tys. otrzymywało pełną wysokość świadczenia, natomiast 2,6 tys. osób otrzymywało uzupełnienie do kwoty gwarantowanej minimalnej emerytury.

Świadczenie na wniosek
Rodzicielskie świadczenie uzupełniające przyznawane jest na wniosek, który składa się do Prezesa ZUS lub Prezesa KRUS. Do wniosku (w ZUS należy użyć formularza ERSU) należy dołączyć m.in. oświadczenie dotyczące sytuacji osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej (w ZUS formularz ERU), zaświadczenia potwierdzające osiągane dochody oraz inne dokumenty, które mogą mieć wpływ na przyznanie prawa do świadczenia. Przed podjęciem decyzji o przyznaniu świadczenia, Prezes ZUS lub Prezes KRUS ustali, czy spełniony jest warunek braku dochodu zapewniającego niezbędne środki do utrzymania. Niezbędne środki utrzymania ocenia się w odniesieniu do wysokości najniższej emerytury. Przy ocenie prawa do świadczenia uwzględniane są jedynie źródła dochodu osoby ubiegającej się o to świadczenie.

Ważne!
Rodzicielskie świadczenie uzupełniające przysługuje na stałe, o ile nie zmienią się okoliczności wpływające na prawo lub wysokość tego świadczenia. Osoba pobierająca rodzicielskie świadczenie uzupełniające ma obowiązek informowania ZUS o wszelkich zmianach, które mogą wpłynąć na prawo do tego świadczenia oraz jego wysokość. Dotyczy to na przykład podjęcia zatrudnienia, uzyskiwania dodatkowych dochodów czy nabycia prawa do innego świadczenia. Należy również powiadomić ZUS o zaprzestaniu zamieszkania w Polsce, utracie obywatelstwa polskiego, prawa pobytu lub stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także o uznaniu dalszego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za nielegalny. Warto także zgłaszać przypadki tymczasowego aresztowania lub odbywania kary w zakładzie karnym (z wyjątkiem odbywania kary w systemie dozoru elektronicznego). Organ rentowy oceni, czy osoba dysponuje niezbędnymi środkami do życia, a w zależności od tej oceny podejmie decyzję o wypłacie świadczenia lub jego wstrzymaniu. 
W pozostałych przypadkach, gdy ustają przesłanki do przyznania świadczenia, organ rentowy wstrzyma wypłatę matczynej emerytury.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja o wynikach konsultaji społecznych projektu "Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku"

Na podstawie Zarządzenia nr IR.0050.1.2025 z dnia 9 stycznia 2025 roku Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących projektu „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku”, oraz w oparciu o zapisy art.6 ust.3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zostały przeprowadzone konsultacje społeczne projektu dokumentu pn.: „Strategia Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku”.

  • Cel i przedmiot konsultacji:
    Celem konsultacji społecznych było zebranie opinii i uwag mieszkańców gminy Dobrzyń nad Wisłą dot. Projektu „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku” 
  • Termin przeprowadzonych konsultacji:
    Zgodnie z wymogami ustawowymi proces konsultacji trwał 35 dni. Konsultacje odbywały się w terminie od dnia 17 stycznia 2025 roku do dnia 28 lutego 2025 roku.
  • Forma przeprowadzenia konsultacji i sposób jej ogłoszenia:
    Konsultacje przeprowadzono w trybie określonym w uchwale nr XV/88/2012 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 26 marca 2012 roku w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą (Dz. Urz. Woj. Kuj.- Pom. poz.1914).

    W ramach konsultacji społecznych istniała możliwość zapoznania się z dokumentem, który był dostępny:
  •  na stronie internetowej;
  • w pokoju nr 32 Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą;

Uwagi i opinie do projektu dokumentu można było przekazać za pomocą ankiety konsultacyjnej:

  •  wysyłając ją drogą elektroniczną na adres: agnieszka.zielinska@dobrzyn.pl
  •  przekazując do sekretariatu Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w godzinach jego urzędowania;
  •  wysyłając pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, 
    ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą.
  • Informacja o konsultacjach społecznych ww. projektu dokumentu została zamieszczona w formie obwieszczenia na stronie Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą www.dobrzyn.pl.
    Projekt Strategii był również przekazany drogą pisemną i elektroniczną podmiotom, które ze względu na zakres tematyczny lub terytorialny mogły być zainteresowane jego treścią.

W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani sugestie do projektu Strategii od mieszkańców gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Pisemne uwagi do projektu wpłynęły natomiast od Dyrekcji Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie. Zgodnie z sugestiami w dokumencie „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku” należy uwzględnić informacje na temat strategicznych dokumentów planistycznych: (plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, plany zarzadzania ryzykiem powodziowym oraz plan przeciwdziałania skutkom suszy), o których mowa w art. 315 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku - Prawo wodne. Oprócz tego proponowane jest także uwzględnienie zagadnień dotyczących gospodarki wodnej na terenie gminy tj. ochronę wód przed zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł rolniczych, poprzez wdrożenie i przestrzeganie zasad Dobrej Praktyki Rolniczej, np. nawożenie, składowanie nawozów i kiszonek w pobliżu cieków, a także podjęcie działań, mających na celu zwiększenie retencji wodnej na terenach rolniczych, leśnych i zurbanizowanych np. poprzez prawidłowe użytkowanie rolnicze gleb, prowadzenie prac przeciwerozyjnych, tworzenie stref buforowych wzdłuż cieków, ochronę i odtwarzanie oczek wodnych i mokradeł oraz retencjonowanie wody w już istniejących zbiornikach i rowach, oraz zachęcanie do wykonywania nowych zbiorników wodnych. W piśmie poinformowano także, w zasięgu jakich zlewni jednolitych części wód znajduje się gmina Dobrzyń nad Wisłą. Przedstawiono również działania, które mogą być istotne przy opracowywaniu Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w ramach i na podstawie II aktualizacji Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (II aPGW):
-uporządkowanie i poprawa infrastruktury związanej z gospodarka ściekową na obszarze gminy poza aglomeracjami;
-analizy techniczno-ekonomicznego podarowania ściekami na obszarze gminy poza aglomeracjami;
-aktualizacja programu ochrony środowiska pod kątem poprawy efektywności dotyczącej ograniczania dopływu zanieczyszczeń do JWCP.
Uwagi do projektu Strategii wniósł także zarząd województwa kujawsko-pomorskie, który wskazuje potrzebę uzupełnienia rozdziału „Model struktury funkcjonalno-przestrzennej” o informacje na temat projektu kluczowego nr 435 Strategii Przyspieszenia 2030 + województwa kujawsko-pomorskiego – „Budowa S10”. Dodatkowo na rysunku modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej sugerowane jest rozszerzenie etykiety wydzielenia „korytarze przebiegu wariantów drogi ekspresowej S10” o informacje, że jest to projekt kluczowy nr 435 „Strategii Przyspieszenia 2030+”.
W związku z powyższym wskazane uwagi zostały przeanalizowane i w całości zostaną one zapisane w projekcie Strategii. Następnie dokument zostanie przekazany pod obrady Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą.

Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
/-/ Piotr Wiśniewski  

Kujawsko-Pomorska Niebieska Linia - Telefon dla Osób Doznających Przemocy Domowej

Szanowni Państwo, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego wypełniając swoje obowiązki ustawowe, realizuje ,,Wojewódzki program przeciwdziałania przemocy domowej dla województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2021-2026’’. Celem strategicznym tego programu jest zwiększenie dostępności różnorodnych form wsparcia dla osób doświadczających przemocy domowej.
Realizacji tego celu służy Kujawsko-Pomorska Niebieska Linia Telefon dla Osób Doznających Przemocy Domowej. W ramach tego narzędzia, codziennie – od poniedziałku do niedzieli - pod bezpłatnym numerem telefonu 800 154 030 w godzinach od 17.00 do 21.00 udzielana jest pomoc przez prawnika i psychologa.  Konsultanci udzielają wsparcia i pomocy osobom: zagrożonym przemocą fizyczną, psychiczną, ekonomiczną, seksualną czy borykającym się z trudnościami w życiu rodzinnym, często z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych, lub alkoholu. Zachęcamy wszystkie osoby potrzebujące pomocy, motywacji lub wsparcia do odwiedzenia strony Kujawsko-Pomorskiej Niebieskiej Linii, gdzie znajdziecie Państwo szereg informacji mogących pomóc w sytuacjach kryzysowych. 

Więcej informacji pod adresem:

https://niebieskalinia.kujawsko-pomorskie.pl/

 

Posiedzenie Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego

W dniu 18 marca 2025 roku o godzinie 16:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego.
Tematem posiedzenia będzie:

  1. Analiza stopnia realizacji uchwały Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w sprawie utrzymania czystości w mieście i gminie.

Kolejne zmodernizowane odcinki dróg gminnych

Z

Dobiegły końca prace modernizacyjne kolejnych odcinków dróg na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą, których symboliczne otwarcie odbyło się we wtorek  11 marca 2025 roku. W uroczystości oprócz władz gminy, przedstawicieli firm wykonujących inwestycję i radnych, wzięła udział także Poseł na Sejm RP Anna Gembicka. Wszyscy obecni na spotkaniu zgodnie potwierdzili konieczność kontynuacji podobnych inwestycji, biorąc pod uwagę fakt, że modernizacja infrastruktury drogowej to obecnie jeden z najważniejszych priorytetów gminy.
Nową nawierzchnię z kostki brukowej zyskała droga w Dobrzyniu nad Wisłą (ul. Polna), a asfaltową w miejscowości Stróżewo i na odcinku Wierznica-Mokowo-Kochoń. Łącznie to około 5 km odnowionych fragmentów dróg. Prace objęły także ułożenie nowego chodnika (ul. Polna), ponowne ukształtowanie poboczy oraz wykonanie zjazdów do posesji.
Wykonawcą robót budowlanych wyłonionym w drodze przetargu była Firma Inżynieryjno-Drogowa DROGTOM Sp. z o.o z Włocławka. Wartość inwestycji  pt .„Modernizacja dróg na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą poprzez ich przebudowę” wyniosła 5 469 405,78 zł, z czego kwota 5 035 000 zł pochodziła z Funduszu Inwestycji Strategicznych. Nowa inwestycja z pewnością poprawi  komfort oraz bezpieczeństwo jazdy użytkownikom drogi.
Warto przypomnieć, że w ciągu ostatnich dwóch lat gmina Dobrzyń nad Wisłą zainwestowała już ponad 16 mln złotych w infrastrukturę drogową.

 

  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą
  • Kilka fragmentów zmodrenizowanych dróg na terenie gminy Dobrzyn nad Wisłą

Informacja na temat wiosennej akcji szczepienia lisów na terenie województwa mazowieckiego

Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje, że w dniach 27 marca- 2 kwietnia 2025 roku na terenie wojeództwa mazowieckiego przeprowadzona będzie wiosenna akcja szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie. Akcja przeprowadzona zostanie  metodą zrzutów z samolotów oraz ręcznego wyłożenia przynęt zawierających szczepionkę przeciwko wściekliźnie.

9k=

Informacja ZUS - Konkurs ZUS dla uczniów szkół podstawowych

Uczniowie szkół podstawowych, którzy przystąpili do „Projektu z ZUS" mogą wziąć udział w konkursie na najlepszą pracę, która przedstawi dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne. Do wygrania są atrakcyjne nagrody. I etap konkursu odbędzie się już 21 marca.

Pozostało niewiele czasu na przygotowanie pracy konkursowej w ramach „Projektu z ZUS”. Prace mogą mieć formę plakatu, komiksu lub filmu i powinny odpowiadać na pytanie, dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne. Uczestnicy konkursu mogą je wykonać samodzielnie, w parach lub w małych grupach (do 5 osób). Do 21 marca komisje szkolne wybiorą najlepsze prace, które następnie zostaną przesłane do komisji wojewódzkich do 4 kwietnia. Zwycięskie projekty powalczą w etapie ogólnopolskim. Na zwycięzców etapu centralnego czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe. Najlepsze prace prezentowane są także na stronie internetowej ZUS-u, w zakładce Edukacja - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Do „Projektu z ZUS” można przystąpić przez cały rok, niezależnie od tego, czy uczniowie zdecydują się wziąć udział w konkursie. W ramach tego projektu odbywa się jedna lekcja, podczas której uczniowie mają okazję poznać podstawy obowiązującego systemu ubezpieczeń społecznych, a także prawa i obowiązki ubezpieczonych, płatników oraz świadczeniobiorców. Uczestnicy dowiadują się również, na jakie świadczenia mogą liczyć osoby objęte ubezpieczeniem. Młodzież, zainspirowana lekcją na temat ubezpieczeń społecznych, chętnie przystępuje do konkursu na najlepszą pracę, w której przedstawia, dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne. 

ZUS przygotował dla nauczycieli materiały, które ułatwią realizację przedsięwzięcia. Nauczyciele mogą liczyć na wsparcie merytoryczne oraz szkolenia. Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz „Projektu z ZUS” można uzyskać:
•    w oddziale ZUS w Bydgoszczy – Joanna Karsznia, tel. 502 007 721, e-mail: joanna.karsznia@zus.pl,
•    w oddziale ZUS w Toruniu – Sylwia Bratkowska-Gburek, tel. 502 009 961, e-mail: sylwia.bratkowska-gburek@zus.pl. 

Więcej informacji o projekcie można znaleźć pod linkiem: https://www.zus.pl/edukacja/szkoly-podstawowe/projekt-z-zus/materialy

Praca, która zwycięzyła w poprzedniej edycji konkursu:

 

Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa, Spraw Socjalnych i Porządku Publicznego

W dniu 19 marca 2025 roku o godzinie 15:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie Komisja Bezpieczeństwa, Spraw Socjalnych i Porządku Publicznego.
Tematem posiedzenia będzie:

  1. Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście i gminie.
  2. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w 2024 roku oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w gminie Dobrzyń nad Wisłą.
  3. Sprawozdanie z realizacji uchwały nr LXXI/340/2023 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 20 grudnia 2023 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2024 rok.
  4. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej za rok 2024 w Gminie Dobrzyń nad Wisłą.
  5. Sprawozdanie z wydatków środków budżetowych i ocena działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2024.

Informacja ZUS - Uwaga na fałszywe maile! Pamiętaj, że ZUS ich nie wysyła

Internetowi oszuści ponownie podszywają się pod ZUS, wysyłając fałszywe maile, w których żądają podania danych wrażliwych. ZUS ostrzega, aby w żadnym przypadku nie odpowiadać na te maile ani nie otwierać załączników pochodzących od oszustów. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod ZUS. Oszuści wysyłają maile z nazwą „zus-pl”, co może wprowadzać wielu klientów w błąd. W treści wiadomości znajduje się jednak adres „kontakt@dentalstudio.krakow.pl”. W mailu oszuści proszą o aktualizację danych z powodu problemów z przetworzeniem płatności. Po kliknięciu w podany link otwiera się strona logowania do ezus, której adres to „prowebdigital.com.ng”. Po zalogowaniu otwiera się okno do wpisania danych karty kredytowej - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
ZUS ostrzega, aby w żadnym wypadku nie odpowiadać na maile ani nie otwierać załączników pochodzących od oszustów. Tego rodzaju korespondencja ma na celu najczęściej zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do wrażliwych danych przechowywanych w jego pamięci. Zakład nigdy nie prosi swoich klientów o podanie danych wrażliwych drogą mailową ani nie wysyła informacji o błędnym logowaniu do PUE/eZUS, które zachęcają do otwierania plików lub linków. ZUS kontaktuje się drogą elektroniczną wyłącznie z klientami, którzy posiadają konto na Platformie Usług Elektronicznych i wybrali tę formę komunikacji. Mail w takim przypadku zawsze zawiera imię 
i nazwisko konkretnego pracownika ZUS – wyjaśnia rzeczniczka. W sytuacji, w której klient ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Kontaktu Klientów pod numerem: 22 560 16 00 lub adresem mailowym cot@zus.pl.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Z

 

Nieodpłatna pomoc prawna

Stowarzyszenie Sursum Corda realizuje projekt powierzony przez powiat lipnowski, który obejmuje obszar nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji.Celem tego projektu jest zapewnienie mieszkańcom równego dostępu do profesjonalnej pomocy prawnej, a także wsparcie w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi i formalnymi. Pomoc jest świadczona przez prawników, doradców obywatelskich oraz mediatorów. 
Oprócz świadczenia indywidualnej, darmowej pomocy - prowadzimy także edukację prawną, która zmierza do zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa. 

Więcej informacji pod adresem:https://www.sc.org.pl/co-robimy/nieodplatna-pomoc-prawna/nasze-punkty-pomocy/powiat-lipnowski-2025/

9k=

Informacja ZUS - Dłuższy urlop macierzyński dla wcześniaków

Od 19 marca rodzice wcześniaków oraz dzieci urodzonych o czasie, które po porodzie wymagały hospitalizacji, mogą ubiegać się o dodatkowy, uzupełniający urlop macierzyński. Za każdy tydzień pobytu w szpitalu po porodzie przysługuje tydzień urlopu. Maksymalna długość urlopu będzie jednak uzależniona od tygodnia ciąży, w którym urodzi się dziecko, jego wagi urodzeniowej oraz czasu hospitalizacji. Dla rodziców dzieci urodzonych przed ukończeniem 28. tygodnia ciąży lub o masie urodzeniowej nieprzekraczającej 1000 g maksymalny uzupełniający urlop macierzyński wyniesie do 15 tygodni. 
W przypadku rodziców dzieci urodzonych po 28. tygodniu, ale przed 37. tygodniem ciąży, których waga po porodzie wynosiła  więcej niż 1000 g, dodatkowy urlop może zostać wydłużony maksymalnie o 8 tygodni. Z uzupełniającego urlopu do 8 tygodni będą mogli skorzystać także rodzice dzieci urodzonych o czasie, czyli po ukończeniu 37. tygodnia ciąży. Dotyczy to sytuacji, w których noworodek spędził w szpitalu co najmniej dwa kolejne dni, przy czym pierwszy z tych dni przypadał na okres od 5. do 28. dnia po porodzie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Przy ustalaniu wymiaru uzupełniającego urlopu macierzyńskiego sumuje się okresy pobytu dziecka w szpitalu do upływu odpowiednio 8. albo 15. tygodnia po porodzie. Niepełne tygodnie zaokrągla się w górę do pełnego tygodnia. Prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie przysługiwać także ubezpieczonemu, który przyjął dziecko na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (z wyjątkiem rodzin zastępczych zawodowych) albo przyjął dziecko na wychowanie i wystąpił do sądu o jego przysposobienie. Pobyt tego dziecka w szpitalu musi jednak przypadać po przyjęciu dziecka na wychowanie.

Jeśli podczas jednego porodu urodzi się kilkoro dzieci, przy ustalaniu czasu, przez jaki będzie przysługiwać zasiłek za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego, uwzględniane będą: 
•    waga dziecka o najniższej masie urodzeniowej, 
•    czas hospitalizacji dziecka, które przebywało w szpitalu najdłużej.

Ile wyniesie zasiłek macierzyński za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
Miesięczny zasiłek dla ubezpieczonych rodziców korzystających z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego wyniesie 100% podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego. Uzupełniający urlop macierzyński będzie udzielany jednorazowo i nie będzie możliwe jego podzielenie na części.

Kiedy można wykorzystać prawo do uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
Prawo do tego urlopu przysługuje bezpośrednio po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego lub urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. Niezbędnym dokumentem do ustalenia prawa do tego zasiłku będzie wydane przez szpital zaświadczenie o okresie pobytu dziecka w szpitalu oraz o urodzeniu dziecka wraz z danymi dotyczącymi tygodnia ciąży i masy urodzeniowej.

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania uzupełniającego urlopu macierzyńskiego i zasiłku macierzyńskiego za okres tego urlopu
Osoba ubiegająca się o zasiłek za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego powinna złożyć:
•    wydane przez szpital zaświadczenie o okresie pobytu dziecka w szpitalu oraz o urodzeniu dziecka wraz z danymi dotyczącymi tygodnia ciąży i masy urodzeniowej. 
•    wniosek o zasiłek macierzyński (ZAM), 
•    zaświadczenie płatnika składek (odpowiednio: Z-3, Z-3a, Z-3b). 

Wniosek o zasiłek macierzyński należy złożyć przed zakończeniem urlopu macierzyńskiego lub urlopu na warunkach macierzyńskiego. Dotyczy to rodziców dzieci urodzonych przed 19 marca 2025 r., pod warunkiem że w dniu 19 marca rodzic miał prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego albo urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. Dla pozostałych rodziców będących pracownikami, którzy spełniają warunki uzupełniającego urlopu macierzyńskiego, wniosek należy złożyć nie później niż 21 dni przed zakończeniem korzystania z urlopu macierzyńskiego. W przypadku ubezpieczonych niebędących pracownikami, pisemny wniosek o zasiłek macierzyński za okres ustalony jako okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego, powinien być złożony przed terminem rozpoczęcia korzystania z zasiłku macierzyńskiego za okres tego urlopu.
W przypadku pracowników oraz zleceniobiorców, którym zasiłek wypłaca ZUS, a nie płatnik składek, wniosek o zasiłek macierzyński za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego wraz z niezbędnymi dokumentami składa w ich imieniu pracodawca lub zleceniodawca. Dotyczy to ubezpieczonych, których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 osób.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

XVI Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572, 1907 i 1940), zwołuje szesnastą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 25 marca 2025 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie XVI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad XVI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  4. Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 10 lutego 2025 roku.
  5. Sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym.
  6. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Miejskiej o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
  7. Ocena stanu bezpieczeństwa w mieście i gminie.
  8. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w 2024 roku oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w gminie Dobrzyń nad Wisłą.
  9. Sprawozdanie z realizacji uchwały nr LXXI/340/2023 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 20 grudnia 2023 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2024 rok.
  10. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej za rok 2024 w Gminie Dobrzyń nad Wisłą.
  11. Sprawozdanie z wydatków środków budżetowych i ocena działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2024.
  12. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1. zmian budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok;
    2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025- 2038;
    3. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Dobrzyń nad Wisłą dla placówek wychowania przedszkolnego dla których Miasto i Gmina Dobrzyń nad Wisłą jest organem rejestrującym;
    4. wydzierżawienia na okres do 10 lat oraz odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy części nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 673 położonej w Obrębie Nr 1 miasta Dobrzyń nad Wisłą;
    5. zmieniająca uchwałę Nr XI/62/2024 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2025;
    6. przyjęcia raportu z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą” za lata 2023-2024;
    7. programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.
  13. Interpelacje i zapytania radnych.
  14. Wolne wnioski i informacje.
  15. Zakończenie obrad XVI sesji Rady Miejskiej.

Informacja ZUS - Renta wdowia – nie zwlekaj ze złożeniem wniosku

Do ZUS-u wpłynęło ponad 592,6 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią, w tym 35,5 tys. z województwa kujawsko-pomorskiego. Osoby uprawnione do tego świadczenia, które jeszcze nie złożyły wniosku, mogą to zrobić zarówno elektronicznie, jak i w formie papierowej.
Od lipca osoby uprawnione do dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno to renta rodzinna po zmarłym małżonku, będą mogły otrzymywać łączone świadczenia: jedno (wybrane) w pełnej wysokości oraz 15 proc. drugiego. Aby skorzystać z tej możliwości, należy złożyć wniosek o symbolu ERWD do końca lipca 2025 roku. Jeśli wniosek zostanie złożony w terminie i spełnione zostaną wszystkie warunki do uzyskania tzw. renty wdowiej, świadczenie będzie przysługiwać od lipca - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
W przypadku wniosków złożonych po 31 lipca, prawo do wypłaty świadczenia będzie obowiązywać od dnia spełnienia warunków, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym wniosek został złożony. Na przykład, jeśli ktoś złoży wniosek 10 sierpnia i spełni warunki do renty wdowiej, prawo do wypłaty świadczenia będzie przysługiwać od sierpnia. Aby nie przegapić terminu, warto już teraz odwiedzić placówkę ZUS i złożyć wniosek. Można go również przesłać pocztą lub elektronicznie za pośrednictwem platformy PUE/eZUS – dodaje rzeczniczka.
Od stycznia do ZUS-u w całym kraju wpłynęło ponad 592,6 tys. wniosków o rentę wdowią. Aż 90 proc. złożonych formularzy jest wypełnianych przez kobiety. 76 proc. wnioskodawców osobiście odwiedziło Sale Obsługi Klientów, podczas gdy jedynie 4 proc. wdów i wdowców skorzystało z elektronicznej możliwości przesłania wypełnionego druku przez PUE/eZUS. Na Kujawach i Pomorzu złożono już ponad 35,5 tys. formularzy.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Wspólne sprzątanie skarpy wiślanej

AKTUALIZACJA:
Z przyczyn niezależnych od organizatora informujemy, że akcja wspólnego sprzątania Skarpy Wiślanej, która miała odbyć się w najbliższą sobotę tj. 29 marca, zostaje odwołana. 
O kolejnym wyznaczonym terminie sprzątania Skarpy poinformujemy w najbliższym czasie.

Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zaprasza Mieszkańców na wspólne sprzątanie Skarpy Wiślanej, które odbędzie się 29 marca 2025 r. godz. 9:00. Miejsce zbiórki: Dobrzyń nad Wisłą ul. Farna (przy Górze Zamkowej). Kończymy wspólnym ogniskiem ok. 11:30.
Akcja sprzątania wzbogacona będzie obserwacją  zaćmienia słońca przez teleskopy przy przystani w godzinach 11:30 – 12:30. We wspólnym sprzątaniu pomagać będą: Koło Wędkarskie 105 okręg mazowiecki PZW w Dobrzyniu nad Wisłą oraz Szkółka Wędkarska 105 w Dobrzyniu nad Wisłą.
Dodatkowo zwracamy się do wszystkich Mieszkańców z prośbą  o dbanie o czystość i porządek na terenie naszej gminy. Nie przechodźmy obojętnie obok porzuconych śmieci, gdyż każdy z nas chce mieszkać w ładnym, czystym  i schludnym miejscu. Zapraszamy do wspólnego sprzątania i pokażmy, że zależy nam na czystym środowisku. Dajmy Dobry Przykład!
Zapewniamy rękawice ochronne i worki na śmieci.

Serdecznie zapraszamy!

Sprzątanie Skarpy Wiślanej opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności. Dzieci przebywają pod opieką rodziców.

Informacje KRUS

  • Kasa informuje, że Uchwałą Nr 1 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z dnia 6 marca 2025 r., ogłoszona została wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w II kwartale 2025 r. 
    W związku z tym, wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie za podlegającego ubezpieczeniu przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w II kwartale 2025 r., wynosi 78,00 zł miesięcznie.
    Jeżeli rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 26,00 zł miesięcznie. 
    Jednocześnie informuję, że w marcu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1 691,02 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w II kwartale 2025 r. wynosi 169,00 zł.
    Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie:
  •   12% emerytury podstawowej, tj. 203,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,
  •   24% emerytury podstawowej, tj. 406,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych, 
  •   36% emerytury podstawowej, tj. 609,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych, 
  •   48% emerytury podstawowej, tj. 812,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych. 
    Jednocześnie przypominam, że ustawowy termin uregulowania należnych składek za: 
  •   rolników, małżonków i domowników za II kwartał 2025 r. upływa z dniem 30 kwietnia 2025 r. 
  •   pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca.

Teraz jest najlepszy czas, by zająć się maszynami, które już w marcu-kwietniu zaczną kolejny sezon ciężkiej pracy.

  • Przygotuj swoje gospodarstwo na wiosnę

Co warto zrobić? Co TRZEBA zrobić dla własnego bezpieczeństwa i efektywności pracy? 

  •  Przeprowadź niezbędne naprawy i konserwację użytkowanych maszyn i urządzeń rolniczych. 
  •  Sprawdź poziom oleju, stan i mocowania osłon elementów ruchomych, wymień filtry na nowe, uzupełnij poziom płynów eksploatacyjnych i punktów smarowania.
  •  Skontroluj stan opon i podzespołów takich jak łańcuchy, łożyska, pasy napędowe. Wymień, jeśli to jest konieczne.
  •  Usuń i wymień zużyte lub uszkodzone osłony i zabezpieczenia elementów ruchomych. 
  •  Pamiętaj, by w czasie remontów i prac konserwacyjnych zabezpieczyć maszyny przed niekontrolowanym osunięciem i przemieszczeniem.
  •  Przed przystąpieniem do pracy zapoznaj się z instrukcjami obsługi, warunkami eksploatacji i konserwacji posiadanych urządzeń.
  •  Bezwzględnie przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – w końcu chodzi o Twoje zdrowie!

O czym jeszcze warto pamiętać?

  •  Zapewnij sobie niezbędny zapas części zamiennych.
  •  Wyposaż swoje maszyny w sprzęt przeciwpożarowy i materiały odblaskowe.
  •  Sprawdź czy ciągniki, maszyny samobieżne i przyczepy posiadają aktualne przeglądy techniczne.
  •  Pozyskaj wymagane do pracy z niektórymi maszynami kwalifikacje. Skorzystaj ze szkoleń i kursów na operatora maszyn rolniczych.

Taka wiedza może być bardzo przydatna i wpłynie na Twoje bezpieczeństwo.Dlaczego o tym przypominamy? 

W roku 2024 podczas obsługi, eksploatacji oraz napraw maszyn i urządzeń rolniczych doszło do około 450 wypadków. 
Twoje bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od Ciebie!

  • Już w kwietniu KRUS wypłaci trzynaste emerytury

W kwietniowych terminach płatności emerytur i rent wypłacimy dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów zwane trzynastą emeryturą. Świadczenie to wypłacimy razem z emeryturą, rentą lub rodzicielskim świadczeniem uzupełniającym w terminach płatności tych świadczeń, czyli ok. 10, 15, 20 lub 25 kwietnia.
Kto otrzyma trzynastą emeryturę?
Trzynastą emeryturę otrzymają osoby, które w dniu 31 marca 2025 r. mają prawo do co najmniej jednego z niżej wymienionych świadczeń:

  •    emerytury rolniczej,
  •   renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy,
  •   renty rodzinnej, 
  •   rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego.
    Co należy zrobić aby otrzymać trzynastą emeryturę?

Trzynastą emeryturę wypłacimy z urzędu.
Nie ma potrzeby składania wniosku o to świadczenie.
W jakiej wysokości przysługuje trzynasta emerytura i czy będą z niej dokonywane potrącenia? 
Trzynasta emerytura przysługuje wszystkim emerytom i rencistom w takiej samej wysokości (bez względu na wysokość pobieranego świadczenia),  czyli w wysokości najniższej emerytury, która od 1 marca 2025 r. wynosi 1.878,91 zł brutto.
Ze świadczenia potrącona zostanie składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy. 
Poza zaliczką i składką z trzynastej emerytury nie będą dokonywane żadne inne potrącenia ani egzekucje.
Skąd otrzyma  trzynastą emeryturę osoba uprawniona do świadczeń emerytalno-rentowych z KRUS i z ZUS?
Osobie, która ma prawo do kilku świadczeń emerytalno-rentowych, przysługuje tylko jedna trzynasta emerytura. 
Emerytom, którym KRUS wypłaca emeryturę rolniczą, a ZUS emeryturę pracowniczą trzynastą emeryturę wypłaci ZUS.
Natomiast osobom, którym KRUS wypłaca w zbiegu emeryturę lub rentę rolniczą wraz ze świadczeniem przyznanym przez ZUS, trzynastą emeryturę wypłaci KRUS.
Czy każda osoba uprawniona do renty rodzinnej otrzyma własną trzynastą emeryturę?
Do renty rodzinnej, nawet takiej do której jest uprawniona więcej niż jedna osoba, przysługuje jedna trzynasta emerytura.
Każda osoba uprawniona do renty rodzinnej otrzyma trzynastą emeryturę w wysokości proporcjonalnej do liczby osób uprawnionych do tej renty na dzień 31 marca 2025 r.
Wyjątek od tej zasady stanowią osoby uprawnione jednocześnie do renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, bowiem każda z nich otrzyma swoją trzynastą emeryturę. 
Czy do osób uprawnionych do trzynastej emerytury będą wysyłane decyzje?
Do każdego uprawnionego emeryta i rencisty wyślemy decyzję o przyznaniu trzynastej emerytury. Razem z tą decyzją zostanie przekazana decyzja o podwyższeniu świadczeń od 1 marca 2025 r. (czyli tzw. decyzja waloryzacyjna).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 9 stycznia 2020 r. o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów (Dz. U. z 2024 r.  poz. 891 ze zm). 

Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

 

Segregacja odpadów tekstylnych i odzieży - przypomnienie

Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą przypomina, iż od 1 stycznia 2025 r. na terenie całej Unii Europejskiej obowiązuje segregacja odpadów tekstylnych i odzieży. 
Oznacza to, że tekstylia i odzież nie będą już mogły trafiać do pojemnika na odpady niesegregowane (zmieszane). Ww. frakcja przyjmowana jest w Punkcie Selektywnej Zbiórki Opadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowanego przy ul. Licealnej 12A, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą, który czynny jest we wtorki 9:00 – 17:00 oraz soboty 8:00 – 16:00. 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu


W dniu 31 marca 2025 roku o godzinie 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
Tematem posiedzenia będzie:

  1. Analiza budżetu szkół podstawowych za rok 2024, wydatki ich przeznaczenie przez poszczególne szkoły i przedszkole.

Informacje ZUS

  • ZUS: Już 3 miliony wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy

Od 1 lutego rodzice i opiekunowie mogą składać wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło już około 3 miliony takich wniosków, z czego w województwie kujawsko-pomorskim zarejestrowano ponad 161 tysięcy. Już od 1 lutego rodzice mogą składać wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy, który rozpocznie się 1 czerwca tego roku i potrwa do 31 maja 2026 roku. Wnioski o świadczenie można składać wyłącznie drogą elektroniczną, korzystając z PUE/eZUS, portalu Emp@tia, bankowości elektronicznej oraz bezpłatnej aplikacji mZUS na urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety) - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Ważne terminy
Termin ustalenia prawa do świadczenia 800 plus oraz jego wypłaty zależy od daty złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami. Jeśli rodzic złoży prawidłowo wypełniony wniosek do 30 kwietnia 
2025 r., ZUS wypłaci świadczenie do 30 czerwca 2025 r., co pozwoli na zachowanie ciągłości wypłaty świadczenia 800 plus. Złożenie wniosku do końca czerwca 2025 r. zapewni, że świadczenie wychowawcze zostanie wypłacone z wyrównaniem od 1 czerwca 2025 r. Natomiast w przypadku złożenia wniosku na nowy okres po 30 czerwca 2025 r., świadczenie wychowawcze będzie przysługiwało od miesiąca, w którym wniosek został złożony. Nie dotyczy to rodziców, którym urodziło się dziecko. Oni mają trzy miesiące na złożenie dokumentów.

Pisma, informacje oraz decyzje dotyczące świadczenia 800 plus są przekazywane w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE/eZUS, niezależnie od tego, czy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną, czy portal Emp@tia. W przypadku, gdy rodzic składa wniosek za pośrednictwem banku lub portalu Emp@tia, a nie posiada profilu na PUE/eZUS, Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie założy mu taki profil na podstawie danych podanych we wniosku.

Świadczenie wychowawcze w wysokości 800 zł przysługuje na każde dziecko w wieku do 18 lat, niezależnie od dochodów rodziny.

W 2024 roku rodzice złożyli 5 mln 193 tys. wniosków o świadczenie wychowawcze, obejmujących 
7 mln 918 tys. dzieci. Dla porównania, w roku poprzednim złożono 5 mln 271 tys. wniosków, które dotyczyły 8 mln 136 tys. dzieci. W województwie kujawsko-pomorskim w 2024 roku rodzice złożyli ponad 265,5 tys. wniosków o 800 plus, obejmujących 402,5 tys. dzieci.

  • Od maja ZUS będzie wypłacał dodatek dopełniający do renty socjalnej

Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, mogą otrzymać dodatek dopełniający. Jego wysokość od marca wynosi 2610,72 zł brutto. ZUS wyjaśnia, kto i kiedy otrzyma ten dodatek z urzędu, a kto będzie zobowiązany do złożenia wniosku. Osobom, które na 1 stycznia 2025 roku pobierały rentę socjalną oraz posiadały ważne orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i do samodzielnej egzystencji, ZUS przyzna dodatek dopełniający z urzędu. Natomiast wniosek o dodatek (druk EDD-SOC) powinny złożyć te osoby, które w tym dniu miały prawo do renty socjalnej, ale nie posiadały orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Do formularza należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia, które powinno być wystawione przez lekarza na druku OL-9, nie wcześniej niż miesiąc przed złożeniem wniosku - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Kiedy ZUS wypłaci dodatek dopełniający
W przypadku osób, którym ZUS z urzędu przyzna dodatek dopełniający, pierwsza wypłata tego dodatku nastąpi w maju, w terminach płatności rent socjalnych, z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 roku. Natomiast osobom, które będą miały orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji po 1 stycznia br., dodatek ZUS przyzna od miesiąca, w którym spełnią warunki do jego otrzymania, najwcześniej od miesiąca złożenia wniosku.

Jaka jest wysokość dodatku dopełniającego
Dodatek dopełniający wynosi 2520 zł brutto za styczeń i luty 2025 roku, a od 1 marca 2025 roku wzrósł do 2610,72 zł brutto. Będzie waloryzowany raz w roku, w marcu, przy czym wskaźnik waloryzacji uwzględni wyłącznie ogólny poziom inflacji z poprzedniego roku kalendarzowego. Od kwoty dodatku, podobnie jak od renty socjalnej, pobierana jest składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy. Z kwoty dodatku dopełniającego ZUS będzie mógł dokonywać potrąceń i egzekucji na tych samych zasadach, jak w przypadku renty socjalnej.

Dodatek dopełniający może zostać zawieszony lub zmniejszony w przypadku osiągania przychodu z działalności objętej obowiązkiem ubezpieczenia społecznego. W sytuacji, gdy prawo do renty socjalnej zostanie zmniejszone lub zawieszone w wyniku przekroczenia określonych progów przychodu – 70 proc. lub 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dodatek dopełniający również ulegnie zmniejszeniu lub zawieszeniu. Od marca do maja limity te wynoszą odpowiednio 5 934,10 zł brutto oraz 11 020,40 zł brutto.

Czy dodatek dopełniający będzie miał wpływ na inne świadczenia 
Dodatek dopełniający wypłacany przy rencie socjalnej wpłynie na prawo i wysokość świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. W związku z tym przyznanie dodatku dopełniającego skutkuje wstrzymaniem świadczenia 500 plus dla niesamodzielnych. Wyrównanie zostanie pomniejszone o nadpłacone od stycznia 2025 roku świadczenie 500 plus. Ponadto dodatek dopełniający będzie miał również wpływ na prawo i wysokość tzw. 14. emerytury.

Zbieg prawa do renty socjalnej z rentą rodziną
Od stycznia 2025 roku, w przypadku zbiegu uprawnień do renty socjalnej oraz renty rodzinnej, kwota renty socjalnej zostanie obniżona w taki sposób, aby łączna suma obu świadczeń nie przekraczała 300 proc. najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, która obecnie wynosi 5636,73 zł brutto. Należy jednak pamiętać, że obniżona renta socjalna nie może być niższa niż 10 proc. najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, co odpowiada kwocie 187,89 zł. 
W przypadku obniżenia renty socjalnej z powyższych powodów, kwota dodatku dopełniającego zostanie pomniejszona o ten sam procent, o jaki obniżono rentę socjalną. Natomiast, jeśli kwota renty rodzinnej przekroczy 300 proc. najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy (aktualnie 5636,73 zł brutto), zarówno renta socjalna, jak i dodatek dopełniający nie będą przysługiwały.

Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

 

 

Informacja ZUS - Zdecyduj, czy wybierasz szkolenie w ZUS, czy online

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na stacjonarne szkolenia w swojej siedzibie oraz zachęca do skorzystania z możliwości uczestnictwa w szkoleniach online. W dniach 4 i 9 kwietnia, w godzinach od 13:30 do 15:00, zapraszamy na spotkanie w Inspektoracie ZUS we Włocławku, przy ul. Płockiej 167. Tematem szkolenia będzie „E/ZUS krok po kroku – instruktaż”. Podczas spotkania ekspert przedstawi szczegółowe informacje dotyczące m.in. zakładania konta na platformie e-PUAP, wyszukiwania spraw po zalogowaniu do systemu oraz wypełniania i wysyłania wniosków. Udział w szkoleniu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszych zapisów - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Bydgoski oddział ZUS zaprasza na szkolenie online, które odbędzie się 8 kwietnia o godzinie 10:00. Tematem szkolenia będą zasady poprawnego wypełniania oraz korygowania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Zgłoszenia przyjmowane są do 6 kwietnia pod adresem szkolenia_bydgoszcz@zus.pl. Natomiast szkolenie „Wypadki przy pracy – świadczenia, dokumenty, warunki, zasady wypłaty” odbędzie się stacjonarnie 15 kwietnia o godzinie 10:00 w sali 027 przy ul. Św. Trójcy 33 w Bydgoszczy. Na to szkolenie obowiązują zapisy, które należy przesyłać do 14 kwietnia do godziny 12:00 na adres e-mail: szkolenia_bydgoszcz@zus.pl. Trwają zapisy na bezpłatne szkolenia online organizowane przez toruński oddział ZUS. 10 kwietnia o godz. 9:00 odbędzie się szkolenie poświęcone rencie rodzinnej, natomiast 29 kwietnia o tej samej porze odbędzie się webinarium dotyczące samodzielnego tworzenia potwierdzeń na platformie PUE/eZUS. Zapisy na oba szkolenia przyjmowane są drogą mailową pod adresem: Sylwia.Bratkowska-gburek@zus.pl odpowiednio do 9 i 28 kwietnia.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim