Harmonogram zebrań sołeckich - wrzesień 2025 cz.2
LP | Sołecto | Data | Godz. | Lokal | Obsługa kierownictwa UMiG | Obsługa pracowników |
1. | Wirzenica | 09.09.2025 | 16:30 | OSP Płomiany |
|
Lidia Chrapkowska |
2. | Strachoń | 10.09.2025 | 17:00 | DDK "ŻAK" |
|
Lidia Chrapkowska |
3. | Główczyn | 10.09.2025 | 18:30 | Świetlica Główczyn |
|
Paweł Szymański |
4. | Dyblin | 11.09.2025 | 16:30 | SP Dyblin |
|
Paweł Szymański |
5. | Stróżewo | 11.09.2025 | 18:00 | Sp Dyblin |
|
Paweł Szymański |
6. | Mokówko | 12.09.2025 | 15:30 | Świetlica Mokówko |
|
Marta Orłowska |
7. | Kolonia Chalin | 12.09.2025 | 17:00 | Świetlica Mokówko |
|
Roman Składanowski |
Informowanie o planowanych pomiarach pól elektromagnetycznych
Warszawa, 01-09-2025
NetWorks Sp. z o.o.
Laboratorium Badań Środowiskowych
Nr akredytacji: AB 419
ul. Józefa Piusa Dziekońskiego 3
00-728, Warszawa
laboratorium@networks.pl
Szanowni Państwo,
Informujemy, że na stronach internetowych:
https://lbs.networks.pl/planowane-pomiary/
https://si2pem.gov.pl/
publikowane są informacje o planowanych pomiarach pól elektromagnetycznych realizowanych przez Laboratorium Badań Środowiskowych NetWorks.
Funkcjonowanie ww strony jest wypełnieniem zobowiązania opisanego w pkt. 14 załącznika do Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 17.02.2020 r. (Dz. U. 2022, poz. 2630) w sprawie sposobów sprawdzania dotrzymania dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku.
Z wyrazami szacunku
Kierownik Laboratorium Badań Środowiskowych
Robert Krzyżanek
Do wiadomości:
- Polskie Centrum Akredytacji, ul. Szczotkarska 42, 01-382 Warszawa
Aktualna oferta Ogólnopolskiego Pogotowia „Niebieska Linia” dla osób doświadczających przemocy domowej i ich bliskich
Aktualna oferta Ogólnopolskiego Pogotowia „Niebieska Linia” dla osób doświadczających przemocy domowej i ich bliskich.
Całodobowa infolinia: bezpłatny numer 800 12-00-02 – dostępna 24/7.
Konsultanci udzielają wsparcia psychologicznego, informacji o procedurach i lokalnych ośrodkach pomocy.
Telefoniczna pomoc prawna:
- Pod numerem 22 666 28 50 – poniedziałki i wtorki 17:00-21:00
- Pod numerem 800 12-00-02 – środy 18:00 – 22:00
Porada mailowa: nebieskalinia@niebieskalinia.info - pomoc psychologiczna, prawna, informacje o lokalnych formach wsparcia
Wsparcie dla cudzoziemców: konsultacje także po angielsku i rosyjsku
Wsparcie dla osób posługujących się językiem migowym (PJM) - WhatsApp tel. 510 404 333
Interwencje kryzysowe
- Kontakt i współpraca z lokalnymi instytucjami (np. policja, ośrodki pomocy), monitorowanie ich działań; interwencje mogą być inicjowane przez konsultanta lub osobę dzwoniącą
Więcej informacji o ofercie na stronie internetowej www.niebieskalinia.info, https://www.mgops.dobrzyn.pl/26,aktualnosci?tresc=204
Uczniowie, sięgnijcie po stypendia!
Do 5 tysięcy złotych mogą otrzymać najbardziej pracowici i utalentowani uczniowie kujawsko-pomorskich szkół. Roczne stypendia przyznawane są w ramach marszałkowskim programów edukacyjnych. Nabór wniosków trwa do 30 września.
- Dobra edukacja to klucz do dobrej przyszłości. Samorząd województwa przykłada dużą wagę do jakości kształcenia i czyni bardzo wiele, by związane z kształceniem wydatki nie obciążały nadmiernie budżetów rodzin, zwłaszcza tych mniej zamożnych. Zależy nam, by uzdolnieni młodzi ludzie mieli warunki ku temu, by w pełni wykorzystać swój potencjał - podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Marszałkowskie stypendia edukacyjne dla uczniów szkół zlokalizowanych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przyznawane są na 10 miesięcy danego roku szkolnego (rocznie od 2 do 5 tysięcy złotych), a ich wysokość zależy od pozycji ucznia na liście rankingowej oraz rodzaju szkoły w jakiej uczeń pobiera naukę. Wsparcie można przeznaczyć na cele związane z rozwojem edukacyjnym - m.in. zakup książek, komputera, udział w dodatkowych zajęciach i konkursach, opłacenie dostępu do internetu, dojazdów do szkoły oraz zakwaterowania. Projekty stypendialne Prymusi Pomorza i Kujaw II oraz Zawodowe Talenty Kujaw i Pomorza finansowane są z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
- Prymusi Pomorza i Kujaw II
Projekt adresowany jest do uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, klas VI-VIII ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia lub liceów sztuk plastycznych, które są laureatami lub finalistami konkursów i olimpiad. Marszałkowskie stypendia (w wysokości od 300 do 500 złotych miesięcznie) otrzyma 1 200 osób.
Generator wniosku<https://edukacja.kujawsko-pomorskie.pl/generator/wnioski.html?formularzID=33>
Regulamin<https://kujawsko-pomorskie.pl/wp-content/uploads/pliki/2025/wiadomosci/20250715_stypendia/reg_prymus_pomorza_i_kujaw_2.pdf>
W minionym roku szkolnym wsparciem objęto 1 119 uczniów. Zobacz Prymusi Pomorza i Kujaw z marszałkowskimi stypendiami<https://kujawsko-pomorskie.pl/aktualnosci/prymusi-pomorza-i-kujaw-z-marszalkowskimi-stypendiami-4/>
- Zawodowe Talenty Kujaw i Pomorza
Wsparciem objęci zostaną utalentowani uczniowie klas drugich i wyższych techników, szkół zawodowych oraz uczniowie szkół branżowych drugiego stopnia w regionie. Comiesięczne wsparcie w tegorocznej edycji programu wyniesie od 200 do 500 złotych i trafi do 474 uczniów.
Generator wniosku<https://edukacja.kujawsko-pomorskie.pl/generator/wnioski.html?formularzID=34>
Regulamin<https://kujawsko-pomorskie.pl/wp-content/uploads/pliki/2025/wiadomosci/20250715_stypendia/zawodowe_talenty_kujaw_i_pomorza.pdf>
W roku szkolnym 2024/2025 wsparcie trafiło do 520 uczniów regionu. Zobacz Zawodowcy z marszałkowskim wsparciem<https://kujawsko-pomorskie.pl/aktualnosci/zawodowcy-z-marszalkowskim-wsparciem-4/?idU=1>
- Prymus Pomorza i Kujaw Plus
W pierwszym kwartale 2026 roku ruszy nabór wniosków do projektu Prymus Pomorza i Kujaw Plus, realizowanego w oparciu o budżetu województwa. Adresowany jest do uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz uczniów wszystkich klas liceów ogólnokształcących, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i liceów sztuk plastycznych, którzy uzyskali szczególne osiągnięcia i nie otrzymali stypendium w ramach projektu Prymus Pomorza i Kujaw II. Nabór wniosków do kolejnej edycji ruszy w pierwszym kwartale 2026 roku.
Regulamin<https://kujawsko-pomorskie.pl/wp-content/uploads/pliki/2025/wiadomosci/20250715_stypendia/prymus_pomorza_i_kujaw_plus.pdf>
Tegoroczne stypendia odebrało 165 uczniów kujawsko-pomorskich szkół podstawowych i średnich. Zobacz Stypendia dla najlepszych uczniów<https://kujawsko-pomorskie.pl/aktualnosci/prymusi-z-marszalkowskimi-stypendiami/>
Więcej informacji na edukacja.kujawsko-pomorskie.pl<https://edukacja.kujawsko-pomorskie.pl/>, a także:
- Prymus Pomorza i Kujaw II - prymus2.kujawsko-pomorskie.pl<https://prymus2.kujawsko-pomorskie.pl/>
Jolanta Mrówczyńska, tel. 883 326 609, e-mail: j.mrowczynska@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:j.mrowczynska@kujawsko-pomorskie.pl>
Maria Bartkowska, tel. 668 507 768, e-mail: m.bartkowska@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:m.bartkowska@kujawsko-pomorskie.pl>
Barbara Duda, tel. 518 391 319, e-mail: b.duda@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:b.duda@kujawsko-pomorskie.pl>
Monika Wieczorek, tel. 660 691 016, e-mail: m.wieczorek@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:m.wieczorek@kujawsko-pomorskie.pl>
- Zawodowe Talenty Kujaw i Pomorza - zawodowetalenty.kujawsko-pomorskie.pl<https://zawodowetalenty.kujawsko-pomorskie.pl/>
Marta Chojnacka, tel. 883 359 302, e-mail: marta.chojnacka@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:marta.chojnacka@kujawsko-pomorskie.pl>
Michał Babiarz, tel. 883 353 686, e-mail: m.babiarz@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:m.babiarz@kujawsko-pomorskie.pl>
- Prymus Pomorza i Kujaw Plus
Monika Kamińska, tel. 728 494 690, e-mail: monika.kaminska@kujawsko-pomorskie.pl<mailto:monika.kaminska@kujawsko-pomorskie.pl>
ARiMR: Dopłaty 2025 - rolnicy sprawdzają wyniki monitoringu upraw i mają pytania
Drugi w tym sezonie wegetacyjnym monitoring satelitarny upraw zgłoszonych do płatności bezpośrednich w ramach kampanii 2025 się zakończył. W związku z tym, że w niektórych przypadkach System Monitorowania Obszaru (AMS) wykrył nieprawidłowości, należy sprawdzić, czy nie dotyczą one naszej deklaracji. Na odniesienie się do ewentualnych błędów za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus jest czas do 15 września 2025 r.
Rolnicy otrzymali informacje o wynikach monitoringu satelitarnego dwukrotnie – 25 lipca i 28 sierpnia. Zostały one przekazane za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Zatem podczas logowania się do niej – przez Platformę Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – należy sprawdzić swoją deklarację złożoną w ramach tegorocznej kampanii dopłat bezpośrednich. Gdy któraś z działek oznaczona jest na czerwono, mamy do czynienia z nierozpoznaniem rośliny (w niektórych przypadkach może to oznaczać brak prowadzenia produkcji rolniczej na danej działce). Natomiast kolor żółty świadczy o wykryciu uprawy innej niż ta zadeklarowana.
Do rolników, którzy wyrazili zgodę na kontakt elektroniczny ze strony Agencji, a ich deklaracje nie były zgodne z wynikami monitoringu obszarowego, od 28 sierpnia były wysyłane powiadomienia e-mailowe lub esemesowe. Niektórym z nich zostało też zlecone wykonanie zdjęć geotagowanych (od 2 do 5) z wykorzystaniem aplikacji Mobilna ARiMR w celu potwierdzenie faktycznego stanu upraw. Na fotografii musi być widoczna pojedyncza roślina (korzenie, liście czy owoce).
W związku z tym, że na infolinię ARiMR dzwonią rolnicy, którzy pytają, co mają zrobić, w przypadku gdy uprawa została zebrana z pola i nie ma możliwości, by za pomocą zdjęcia udowodnić, że wcześniej tam była, wyjaśniamy, że obowiązek wysłania zdjęcia geotagowanego dotyczy tylko tych rolników, którzy otrzymali powiadomienie 28 sierpnia lub później. Nie dotyczy on tych osób, do których informacja o wątpliwościach stwierdzonych podczas monitoringu satelitarnego trafiła 25 lipca. W ich przypadku drugi monitoring wykazał zgodność deklaracji ze stanem faktycznym.
Zatem jeśli w ostatnim czasie otrzymało się informację o potencjalnych niezgodnościach dotyczących upraw zebranych z pola (m.in. kukurydzy, buraków, słoneczników, lucerny, porzeczek), trzeba wykonać zdjęcie geotagowane, np. resztek pożniwnych czy pryzmy buraków. Można też złożyć odpowiednie wyjaśnienie w biurze powiatowym – podać datę zbioru lub likwidacji plantacji, a także przedstawić dokumenty potwierdzające, np. sprzedaż, skierowanie buraków cukrowych do wczesnego zbioru. Taką dokumentację można dostarczyć także za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
Do wyników monitoringu można się też ustosunkować z własnej inicjatywy. Warto o tym wiedzieć, gdyż nieprzesłanie dokumentacji fotograficznej czy wyjaśnień w terminie, a jest nim 15 września 2025 r., może mieć wpływ na proces kontroli administracyjnej, m.in. zakwalifikowanie do płatności. Do tego dnia można zatem wprowadzić zmiany we wniosku, a w szczególnych przypadkach wycofać deklarację.
Harmonogram zebrań sołeckich - wrzesień 2025 cz.3
LP | Sołecto | Data | Godz. | Lokal | Obsługa kierownictwa UMiG | Obsługa pracowników |
1. | Michałkowo | 15.09.2025 | 18:00 | OSP Michałkowo |
|
Katarzyna Kraśnicka |
2. | Krojczyn | 16.09.2025 | 19:00 | OSP Krojczyn |
|
Natalia Grabkowska |
3. | Glewo | 17.09.2025 | 17:00 | Świetlica Glewo |
|
Agnieszka Zielińska |
4. | Szpiegowo | 18.09.2025 | 18:00 | Victoria Orbaś |
|
Natalia Grabkowska |
5. | Grochowalsk | 19.09.2025 | 19:00 | OSP Grochowalsk |
|
Agnieszka Zielińska |
Posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
W dniu 9 września 2025 roku o godzinie 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
Tematem posiedzenia będzie:
- Ocena stanu przygotowania placówek oświatowych do roku szkolnego 2025-2026.
Wolińska młodzież przygotowała Apel o Pokój
Wolińska młodzież przygotowała Apel o Pokój. Został on wydrukowany na kartce pokoju i 2 września, w 80. rocznicę zakończenia działań II wojny światowej na Dalekim Wschodzie, został przesłany do przywódców wszystkich państw na świecie. Drogą elektroniczną pragniemy przesłać apel Państwu.
Tekst apelu przygotowanego przez młodzież jest następujący:
"02 września mija 80 rocznica zakończenia na całym świecie konfliktu zbrojnego, który zaangażował prawie wszystkie kraje i narody, nazywanego II wojną światową. Dlatego my, wolińska młodzież, która uczestniczyła w Jubileuszu Młodych w Rzymie, za Papieżem Leonem i wraz z nim oraz z rówieśnikami z całego świata, z głębi serca wołamy: "Chcemy pokoju na świecie!". My, jako młodzi ludzie, którzy chcą być świadkami nadziei i pokoju, zwracamy się z apelem do Wszystkich mających wpływ na losy tego świata oraz do Wszystkich ludzi dobrej woli, by nie przedkładać spraw politycznych nad ludzkie życie. Prosimy o zaprzestanie zbrojeń i zakończenie wojen. Prawdziwa siła nie leży bowiem w broni, lecz w mądrości i zdolności do pojednania. Aby dobrze żyć potrzebujemy pokoju w duszy i porozumienia wszystkich ludzi. Nie chcemy żyć w strachu przed jutrem. Chcemy żyć na świecie, w którym konflikty rozwiązuje się rozmową. Każdy pocisk to zmarnowana szansa na szkołę, dom czy szpital. Wiemy, że macie Państwo ogromną władzę i prosimy Was, aby historia zapamiętała Was jako tych, którzy wybrali POKÓJ.
"Chcemy pokoju na świece!"
Młodzież z Wolina
Młodzież z Wolina, której na sercu leży los świata, przygotowała apel o pokój, z którym zwraca się do wszystkich ludzi dobrej woli, zwłaszcza do tych, którzy rządzą państwami i narodami. Wszystkich, którzy ten apel otrzymali pocztą tradycyjną lub elektroniczną, dla których POKÓJ jest wartością najważniejszą, prosimy o przesłanie nam widokówki z miejsca, które z nami się łączy, na adres naszej szkoły:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bolesława Krzywoustego w Wolinie
ul. Spokojna 1
72-510 WOLIN
POLAND
Kartki te będą świadectwem, jak wielką potrzebę pokoju ma świat!
Serdecznie dziękujemy i pozdrawiamy
Młodzież z Wolina
Obraz: https://www.vectorportal.com
Informacja dotycząca wymiany wodomierzy w miejscowości Krępa
Informujemy, iż wymiana wodomierzy w miejscowości Krępa rozpocznie się od dnia 06.09.2025 r. (sobota), od godziny 9:00. W tym czasie może nastąpić przerwa w dostawie wody.
Za utrudnienia przepraszamy.
Uprzejmie proimy o umożliwienie pracownikom dostępu do wodomierzy w celu ich wymiany.
We wrześniu 2025 r. KRUS wypłaci czternaste emerytury
We wrześniowych terminach płatności emerytur i rent wypłacimy kolejne dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów zwane czternastą emeryturą.
Świadczenie to wypłacimy razem z emeryturą, rentą lub rodzicielskim świadczeniem uzupełniającym w terminach płatności tych świadczeń, czyli ok. 7, 8, 10, 15, 20 lub 25 września.
We wrześniu br. czternastą emeryturę wypłacimy również osobom pobierającym świadczenia kwartalnie oraz osobom, których świadczenia zostały zawieszone od 1 września 2025 r.
Kto otrzyma czternastą emeryturę?
Czternastą emeryturę otrzymają osoby, które 31 sierpnia 2025 r. mają prawo do co najmniej jednego z niżej wymienionych świadczeń:
- emerytury rolniczej,
- renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy,
- renty rodzinnej,
- okresowej emerytury rolniczej,
- rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego,
- jeżeli łączna kwota pobranych świadczeń nie przekracza 4.728,91 zł.
Co należy zrobić aby otrzymać czternastą emeryturę?
Czternastą emeryturę wypłacimy z urzędu. Nie ma potrzeby składania wniosku o to świadczenie.
W jakiej wysokości przysługuje czternasta emerytura?
Czternasta emerytura przysługuje w kwocie:
- 1.878,91 zł - jeżeli wysokość przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych nie przekracza 2.900 zł,
- 1.878,91 zł pomniejszonej o różnicę pomiędzy kwotą przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych, a kwotą 2.900 zł - jeżeli wysokość przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych przekracza 2.900 zł (zmniejszenie zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”).
Świadczenia nie przyznamy, jeżeli jego wysokość jest mniejsza niż 50 zł.
Przy ustalaniu wysokości przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych uwzględnia się sumę kwot tych świadczeń brutto, przed dokonaniem odliczeń, potrąceń i zmniejszeń, a także przed dokonaniem zawieszenia części uzupełniającej w związku z niezaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej.
Czy z kwoty czternastej emerytury dokonywane są potrącenia?
Z czternastej emerytury potrącona zostanie składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy. Poza zaliczką i składką nie będą dokonywane żadne inne potrącenia ani egzekucje.
Czy każda osoba uprawniona do renty rodzinnej otrzyma własną czternastą emeryturę?
Do renty rodzinnej, nawet takiej do której jest uprawniona więcej niż jedna osoba, przysługuje jedna czternasta emerytura.
W związku z tym każda osoba uprawniona do renty rodzinnej otrzyma czternastą emeryturę w wysokości proporcjonalnej do liczby osób uprawnionych do tej renty na dzień 31 sierpnia 2025 r. (z wyłączeniem osób uprawnionych jednocześnie do renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego lub renty wdowiej).
Każda z osób uprawnionych jednocześnie do renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego lub innego świadczenia emerytalno-rentowego w zbiegu renty wdowiej otrzyma swoją czternastą emeryturę.
Skąd otrzyma czternastą emeryturę osoba uprawniona do świadczeń emerytalno-rentowych z KRUS i z ZUS?
Osobie, która ma prawo do kilku świadczeń emerytalno-rentowych, przysługuje tylko jedna czternasta emerytura.
Emerytom i rencistom, którym KRUS wypłaca w zbiegu emeryturę lub rentę rolniczą wraz ze świadczeniem przyznanym przez ZUS, czternastą emeryturę wypłaci KRUS.
Natomiast emerytom i rencistom otrzymującym:
- dwie emerytury, jedną z KRUS i drugą z ZUS lub
- rentę wdowią, w skład której wchodzą świadczenia wypłacane przez KRUS i świadczenia wypłacane przez ZUS - czternastą emeryturę wypłaci ZUS.
Czy do osób uprawnionych do czternastej emerytury będą wysyłane decyzje?
Do każdego uprawnionego emeryta i rencisty wyślemy decyzję o przyznaniu czternastej emerytury.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów (Dz. U. z 2025 r., poz. 183).
Informacja ZUS: Renta rodzinna nie przedłuży się sama. ZUS apeluje do uczniów i studentów
Uczniowie, którzy ukończyli 16 lat i pobierają rentę rodzinną po zmarłym rodzicu, muszą złożyć w ZUS-ie wniosek o dalszą wypłatę renty wraz z zaświadczeniem ze szkoły potwierdzającym dalszą naukę. W przeciwnym razie stracą świadczenie. Taki obowiązek dotyczy także niektórych studentów.Renta rodzinna po zmarłym rodzicu przysługuje dzieciom do ukończenia 16. roku życia, a jeśli kontynuują naukę – nawet do 25. roku życia. Studenci, którzy kończą 25 lat na ostatnim roku studiów, mogą otrzymywać rentę aż do zakończenia tego roku akademickiego. Bez ograniczeń wiekowych renta rodzinna przysługuje dzieciom, które stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16. roku życia lub w trakcie nauki - przed ukończeniem 25. rokiem życia. W ich przypadku nie ma znaczenia, czy się uczą.
Co zrobić, żeby nie stracić renty
Uczniowie, którzy chcą otrzymywać rentę rodzinną po ukończeniu 16. roku życia, muszą złożyć w ZUS wniosek o kontynuację wypłaty oraz dołączyć zaświadczenie o dalszej nauce. Brak dokumentów oznacza wstrzymanie świadczenia. Termin składania mija z końcem września. Jeśli jednak 16. urodziny przypadają w trakcie roku szkolnego, dokumenty trzeba dostarczyć w miesiącu,
w którym dziecko osiągnie ten wiek. Na przykład, jeśli uczeń kończy 16 lat w listopadzie, zaświadczenie powinien złożyć do końca listopada, a dla zachowania ciągłości wypłat – najlepiej co najmniej 12 dni roboczych przed terminem płatności renty - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Maturzyści przyjęci na studia, którzy chcą zachować rentę za wrzesień, powinni do końca tego miesiąca złożyć wniosek i zaświadczenie o przyjęciu na uczelnię. Następnie, do końca października muszą dodatkowo potwierdzić rozpoczęcie studiów. Do końca października dokumenty składają także studenci kontynuujący naukę, jeśli wcześniej mieli wystawione zaświadczenie tylko na jeden rok.
Kiedy nie trzeba składać dokumentów
Zaświadczenia nie trzeba składać co roku, jeśli zostało wydane na cały okres nauki, np. na pięcioletni czas trwania studiów. W takim przypadku ZUS wypłaca rentę do daty wskazanej w dokumencie, ale może sprawdzić, czy nauka faktycznie trwa.
Obowiązek informowania o zmianach
Każdy, kto pobiera rentę rodzinną, ma obowiązek poinformować ZUS o przerwaniu lub wcześniejszym zakończeniu nauki. W przypadku niedopełnienia tych formalności, trzeba będzie zwrócić nienależnie pobrane pieniądze wraz z odsetkami.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS: Kto dostanie czternastkę wcześniej? ZUS przyspiesza wypłaty dodatkowego świadczenia
ZUS wcześniej wypłaci czternastki dla niektórych świadczeniobiorców. Do 5 września pieniądze trafią do 1 mln 136 tys. emerytów i rencistów w całym kraju, w tym do niemal 53 tys. seniorów z regionu. Wcześniejsza wypłata dotyczy osób, którym świadczenie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje standardowo do 6. dnia miesiąca. We wrześniu termin ten przypadł w sobotę, dlatego środki zostały przekazane wcześniej. Wielu emerytów i rencistów z niecierpliwością czeka na tegoroczną czternastą emeryturę. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenia w sześciu terminach w miesiącu: 1., 6., 10., 15., 20. i 25. dnia. Jeśli termin wypada w sobotę lub święto, pieniądze są przekazywane seniorom wcześniej. Tak będzie również we wrześniu – osoby, które mają wyznaczony termin wypłaty na 6. dzień miesiąca, otrzymają świadczenia do 5 września. Część z nich dostanie także „czternastkę”, o ile spełnia warunki do jej przyznania. Podobna sytuacja dotyczy osób z terminem wypłaty na 20 września – ponieważ tego dnia przypada sobota, środki zostaną przekazane wcześniej - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Ilu seniorów już dostało czternastkę?
Do tej pory czternastą emeryturę otrzymało 674,1 tys. osób, a łączna wartość wypłat przekroczyła 991,2 mln zł brutto. W województwie kujawsko-pomorskim świadczenie trafiło do 53,1 tys. uprawnionych na łączną kwotę blisko 78 mln zł. Już w tym tygodniu kolejne 1 mln 136 tys. emerytów i rencistów otrzyma czternastkę, a wartość wypłat brutto sięgnie 1 mld 654 mln zł. W regionie pieniądze trafią do blisko 53 tys. osób, a łączna kwota wypłat wyniesie 78,2 mln zł.
Ile wynosi czternasta emerytura?
Pełna kwota dodatkowego świadczenia to 1878,91 zł brutto. Otrzymają ją w całości osoby, których emerytura lub renta nie przekracza 2900 zł brutto miesięcznie. Jeśli świadczenie jest wyższe, ZUS pomniejszy „czternastkę” zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. „Czternastka” nie zostanie wypłacona, gdy jej wysokość po obliczeniach byłaby niższa niż 50 zł brutto. Dotyczy to osób, których emerytura lub renta wynosi powyżej 4728,91 zł brutto. Dodatkowej wypłaty nie otrzymają także osoby, których świadczenie jest zawieszone, np. z powodu przekroczenia limitów dorabiania.
Renta wdowia a „czternastka”
Przy ustalaniu prawa do kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego, brana jest pod uwagę łączna kwota wszystkich wypłacanych świadczeń – także z różnych źródeł, np. z ZUS i KRUS. Zasada ta obowiązuje od wprowadzenia „czternastek” i dotyczy również innych świadczeń wypłacanych w zbiegu. O przyznaniu „czternastki” decyduje suma pobieranych świadczeń.
Bez potrąceń komorniczych
Czternasta emerytura nie podlega egzekucji ani potrąceniom. Od świadczenia pobierana jest jedynie składka zdrowotna (9%) oraz zaliczka na podatek dochodowy.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS: „Aktywnie w żłobku” - wsparcie nawet do 1500 zł miesięcznie
Rodzice dzieci uczęszczających do żłobka, klubu dziecięcego albo będących pod opieką dziennego opiekuna mogą otrzymywać świadczenie „Aktywnie w żłobku”. Ważne, aby pamiętać, kiedy i jak złożyć wniosek, by nie stracić pieniędzy. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” wynosi do 1500 zł miesięcznie na każde dziecko, a w przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 1900 zł. Przysługuje ono do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata, a jeśli rozpoczęcie wychowania przedszkolnego jest niemożliwe lub utrudnione – do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 4 lata - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Wniosek o świadczenie można złożyć najwcześniej w dniu, w którym dziecko zacznie uczęszczać do placówki. Aby otrzymać dopłatę od tego momentu, rodzic musi złożyć formularz w ciągu dwóch miesięcy. Złożenie wniosku później oznacza, że świadczenie będzie wypłacane dopiero od miesiąca, w którym dokument wpłynął do ZUS-u. Warto pamiętać, że pieniądze nie trafiają na konto rodziców – ZUS przekazuje je bezpośrednio do żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna (także prowadzącego działalność na własny rachunek).
Świadczenie jest wypłacane tylko wtedy, gdy opłata za pobyt dziecka w placówce nie przekracza ustawowego limitu. Do 31 marca 2026 r. granica ta wynosi 2200 zł miesięcznie. Jeśli opłata jest wyższa, świadczenie nie przysługuje.
Tylko od października do grudnia 2024 r. do ZUS wpłynęło ponad 197,7 tys. wniosków o żłobkowe, z czego 8,3 tys. w województwie kujawsko-pomorskim. W okresie od stycznia do maja 2025 r. złożono 56,7 tys. wniosków w całym kraju, w tym 2,3 tys. w województwie kujawsko-pomorskim.
Jak złożyć wniosek
Wniosek można złożyć wyłącznie przez internet – przez PUE/eZUS, aplikację mZUS, bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. Wnioski papierowe nie będą rozpatrywane.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja KRUS: Wykonaj kurs i wygraj hulajnogę!
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego już po raz siódmy zaprasza dzieci rolników do udziału w kursie e- learningowym pt. „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża zagrożenia wypadkowe w gospodarstwach rolnych, a także uczy prawidłowych zachowań podczas przebywania na terenie obejścia.
W działaniu mogą uczestniczyć dzieci urodzone w latach 2011-2019, których rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na udział w losowaniu, a przynajmniej jeden z nich jest ubezpieczony w KRUS.
Aby wziąć udział w losowaniu nagród wystarczy wykonać 3 proste kroki:
- zrealizować kurs dostępny na stronie internetowej prewencja.krus.gov.pl i rozwiązać test końcowy; Uwaga! Dane uczestnika należy wpisać do systemu komputerowego przed rozpoczęciem realizowania szkolenia.
- pobrać certyfikat ukończenia kursu;
- przesłać do 5 listopada 2025 r. certyfikat na adres e- mail: hulajnoga@krus.gov.pl (w tytule wiadomości należy wpisać imię i nazwisko dziecka – Uczestnika Losowania).
Spośród wszystkich nadesłanych zgłoszeń zostanie wylosowanych 100, a ich autorzy (pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych) otrzymają:
- nagrodę rzeczową (hulajnogę) ufundowaną przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
- nagrodę rzeczową od AGRO Ubezpieczeń – Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych.
Szczegóły organizacyjne oraz wymogi formalne określa Regulamin.
W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z Biurem Prewencji pod nr. tel.: (22) 592 64 10, e- mail: bp@krus.gov.pl.
Pobierz regulamin
Informacja ZUS: Babcia z wnukiem w domu, a rodzice w pracy – ZUS dopłaca
Po narodzinach dziecka i okresie urlopu poświęconego na opiekę, mama może powrócić do aktywności zawodowej. Od 1 października 2024 roku wprowadzone zostało świadczenie „Aktywni Rodzice w pracy”, które wspiera finansowo rodziny w sytuacji, gdy maluch pozostaje w domu, pod opieką bliskich – na przykład babci czy dziadka.
Świadczenie „Aktywni rodzice w pracy” przysługuje na dzieci w wieku od 12 do 35 miesięcy. Rodzice mogą je otrzymać, jeśli oboje pracują i spełniają wymóg aktywności zawodowej. Warunkiem jest, aby dziecko w tym czasie nie uczęszczało do żłobka, przedszkola, klubu dziecięcego ani nie było pod opieką dziennego opiekuna – opiekę może natomiast sprawować np. babcia, dziadek lub inny krewny - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Z dofinansowania mogą skorzystać także opiekunowie faktyczni dziecka, rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinny dom dziecka.
Do 31 maja 2025 roku rodzice w całym kraju otrzymali już 1 mld 67 mln złotych wsparcia, z czego 54,2 mln złotych wypłacono w naszym regionie. Miesięczna kwota świadczenia wynosi 1500 zł, a w przypadku dziecka z niepełnosprawnością z odpowiednim orzeczeniem 1900 zł. Świadczenie wypłacane jest maksymalnie przez 24 miesiące.
Jaki jest minimalny poziom aktywności zawodowej, który uprawnia do świadczenia
Aby otrzymać świadczenie, należy wykazać minimalny poziom przychodów. W przypadku, gdy dziecko wychowywane jest wspólnie z drugą osobą (rodzicem, małżonkiem lub partnerem), wypłata przysługuje, jeśli oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej. Drugi wymóg dotyczy indywidualnego poziomu aktywności zawodowej, który musi wynosić co najmniej 50% minimalnego wynagrodzenia. W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na preferencyjnych zasadach, próg ten wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia. Dotyczy to osób korzystających z ulg, takich jak: preferencyjne składki, ulga na start oraz mały ZUS plus.
Jeśli rodzic samodzielnie wychowuje dziecko, świadczenie przysługuje, pod warunkiem, że jego podstawa od której opłacane są składki wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Gdzie i jak złożyć wniosek
Prawo do świadczenia „Aktywni rodzice w pracy” przysługuje na okres od 12. do 35. miesiąca życia dziecka. Okres wypłaty liczony jest od miesiąca, w którym wpłynął wniosek. Wniosek składa się wyłącznie w formie elektronicznej – przez aplikację mZUS, Platformę Usług Elektronicznych PUE/eZUS, portal Empatia lub bankowość elektroniczną. Najlepiej złożyć go w miesiącu, w którym dziecko kończy 12 miesięcy. ZUS nie rozpatruje wniosków papierowych. Środki przekazywane są wyłącznie na wskazany rachunek bankowy – nie ma możliwości ich przekazania w formie przekazu pocztowego ani wypłaty gotówkowej.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku ZUS wpłynęło 67,4 tys. wniosków o świadczenie aktywni rodzice w pracy obejmujących 68,1 tys. dzieci. W województwie kujawsko-pomorskim o wsparcie zawnioskowało ponad 3,1 tys. rodziców na niemal 3,2 tys. dzieci.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
XXIII Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń (nadzwyczajna)
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r., poz. 1153.), zwołuje dwudziestą trzecią w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 11 września 2025 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
- Otwarcie XXIII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad XXIII sesji Rady Miejskiej.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Miasta i Gminy na 2025 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025-2042.
- Zakończenie obrad XXIII sesji Rady Miejskiej.
Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
W dniu 12 września 2025 roku o godzinie 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie komisji Skarg Wniosków i Petycji. Tematem posiedzenia będzie:
- Rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego częściowo w obrębie ewidencyjnym nr 1 Miasta Dobrzyń nad Wisłą oraz w obrębach ewidencyjnych Zbyszewo, Bachorzewo, Płomiany, Lenie Wielkie i Chalin w Gminie Dobrzyń nad Wisłą.
- Rozpatrzenie wniosku o podjęcie uchwały dotyczącej objęcia nieruchomości niezamieszkałych systemem odbioru odpadów komunalnych.
Informacja ZUS: Renta rodzinna bez tajemnic – zapytaj eksperta ZUS podczas dyżuru telefonicznego
Renta rodzinna bez tajemnic – zapytaj eksperta ZUS podczas dyżuru telefonicznego
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza do udziału w dyżurze telefonicznym poświęconym tematowi: „Renta rodzinna – komu przysługuje, jak jej nie stracić i kiedy można dorabiać?”
Podczas dyżuru zostaną udzielone szczegółowe wyjaśnienia w zakresie:
- kto jest uprawniony do renty rodzinnej,
- jaka jest wysokość renty rodzinnej,
- jaka jest najniższa renta rodzinna,
- od kiedy i w jaki sposób wypłacane jest świadczenie,
- w jakich sytuacjach renta rodzinna może być zawieszona lub zmniejszona,
- czy istnieje możliwość rezygnacji z renty rodzinnej.
Na telefoniczne pytania odpowiadać będzie ekspert ZUS. Dyżur odbędzie się 16 września w godzinach od 10.00 do 12.00 pod numerem telefonu 56 610 93 32 - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Ważne: numer działa tylko w czasie dyżuru!
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Komunikat Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii
Komunikat Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii dotyczący szczepień lisów przeciwko wściekliźnie, które odbędzie się w dniach 26-27 września 2025 roku. Szczepionka będzie zrzucana z samolotów na terenach niezabudowanych na obszarze wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego:
- powiat brodnicki
- powiat rypiński
- powiat lipnowski
- powiat włocławski
- powiat golubsko-dobrzyński
- powiat radziejowski
- powiat aleksandrowski
- powiat wąbrzeski - gm. Książki, gm. Dębowa Łąka, gm. Ryńsk
- powiat toruński: gm. Oborowo, gm. Lubicz, gm. Czernikowo
Termin akcji może ulec zmianie w przypadku wystąpienia złych warunków atmosferycznych lub z przyczyn niezależnych.
Należy:
- Ograniczyć wyjścia na tereny niezabudowane objęte szczepieniami w trakcie zrzutu szczepionki.
- Nie dotykać i nie niszczyć szczepionki.
- Przez okres 2 tygodni od daty zrzucenia szczepionki psy wyprowadzać na smyczy, koty trzymać w zamkniętych pomieszczeniach, nie organizować polowań z psami.
- W przypadku kontaktu z przynętą i/lub płynną zawartością szczepionki, eksponowane miejsce dokładnie umyć wodą z mydłem.
- Każdy kontakt człowieka z płynną zawartością szczepionki zgłaszać służbom epidemiologicznym lub medycznym ("Sanepid", Szpital Zakaźny, Przychodnia).
- Ewentualne przypadki kontaktu zwierząt domowych lub gospodarskich ze szczepionką zgłaszać służbom weterynaryjnym.
Pobierz PDF
Informacja ZUS: Planujesz przejście na emeryturę. Terminy mają znaczenie
Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej. To przyszły emeryt decyduje, kiedy zakończyć aktywność zawodową. Warto jednak wiedzieć, jakie czynniki wpływają na wysokość świadczenia. Mechanizm obliczania emerytury to proste działanie matematyczne: w liczniku znajdują się wszystkie zwaloryzowane składki emerytalne zgromadzone na koncie w ZUS od 1999 r. oraz kapitał początkowy sprzed 1999 r. W mianowniku wpisuje się średnie dalsze trwanie życia, czyli prognozowaną liczbę miesięcy życia na emeryturze według komunikatu Prezesa GUS. Im większy zgromadzony kapitał i im mniejsza liczba miesięcy, tym wyższe świadczenie. W praktyce oznacza to, że im dłużej pracujemy, tym emerytura będzie wyższa - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Prawo do nowej emerytury
Prawo do nowej emerytury nie jest uzależnione od długości stażu pracy, ale od osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego – 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn. Świadczenie może zostać przyznane nawet wtedy, gdy ubezpieczony opłacił składkę tylko za jeden dzień. Wniosek o emeryturę można złożyć najwcześniej 30 dni przed osiągnięciem tego wieku. – Warto pamiętać, że moment przejścia na emeryturę wpływa na wysokość świadczenia. Każdy dodatkowy miesiąc pracy oznacza wyższą kwotę, a znaczenie może mieć nawet dzień złożenia wniosku – podkreśla rzeczniczka ZUS.
Wniosek do ZUS i rozwiązanie umowy – jak to zaplanować?
W przypadku, gdy powszechny wiek emerytalny został osiągnięty wcześniej (nie w tym samym miesiącu, w którym składany jest wniosek o świadczenie), najkorzystniej jest rozwiązać umowę o pracę na jeden–dwa dni przed końcem miesiąca i jeszcze w tym samym miesiącu złożyć wniosek o emeryturę wraz ze świadectwem pracy. Rozwiązanie takie pozwala otrzymać za ten miesiąc zarówno wynagrodzenie, jak i pełną emeryturę – niezależnie od tego, czy wniosek zostanie złożony 15. czy 20. dnia miesiąca. W sytuacji natomiast, gdy umowa o pracę zostanie rozwiązana dopiero ostatniego dnia miesiąca i w tym samym dniu do ZUS-u trafi świadectwo pracy wraz z wnioskiem
o emeryturę, świadczenie zostanie przyznane dopiero od następnego dnia po ustaniu zatrudnienia, a więc od kolejnego miesiąca.
Po dacie urodzin – świadczenie wyższe
Warto zwrócić uwagę także na dzień złożenia wniosku. Osoby, które osiągnęły już wiek emerytalny
i składają wniosek o świadczenie w późniejszym czasie tj. w kolejnych miesiącach po osiągnięciu powszechnego wieku warto, aby wniosek złożyły po dacie urodzenia. Wówczas średnie dalsze trwanie życia będzie krótsze o ten jeden miesiąc, co ma znaczenie przy obliczaniu wysokości emerytury. Na przykład: jeśli ktoś urodził się 20 sierpnia i chce przejść na emeryturę od września, to aby skorzystać z tej zasady, powinien złożyć wniosek po 20 września.
Wsparcie doradców i narzędzi ZUS
Decyzji o emeryturze nie trzeba podejmować w pośpiechu– warto wcześniej sprawdzić różne możliwości. Z pomocy doradców emerytalnych można skorzystać w każdej placówce ZUS-u oraz online – podczas e-wizyty. Doradca, korzystając z kalkulatora emerytalnego, przygotuje symulację prognozowanej wysokości świadczenia i pokaże, jak zmieni się ono w przypadku dłuższej aktywności zawodowej. Dla osób, które wolą samodzielnie przeanalizować przyszłą sytuację finansową na emeryturze, dostępne są również narzędzia elektroniczne – profil PUE/eZUS oraz aplikacja mZUS.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS: Państwo zapłaci składki za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym
Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS.
Opiekunowie osób korzystających ze świadczenia wspierającego mogą zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu objęcia ich ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym oraz zdrowotnym. Rozwiązanie to dotyczy wyłącznie osób, które nie podejmują zatrudnienia ani innej pracy zarobkowej - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Do ubezpieczeń może zostać zgłoszony opiekun, który:
- nie podejmuje zatrudnienia ani innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające,
- mieszka i prowadzi gospodarstwo domowe z osobą pobierającą świadczenie wspierające,
- nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu i nie ma przyznanego prawa do emerytury ani renty (również w KRUS),
- nie jest objęty obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym z innego tytułu (w tym w KRUS),
- złoży odpowiedni wniosek do ZUS
Zgłoszenie do ubezpieczeń przysługuje jednocześnie tylko jednej osobie sprawującej opiekę nad osobą pobierającą świadczenie wspierające. Jeżeli ktoś opiekuje się więcej niż jedną osobą pobierającą to świadczenie, prawo do ubezpieczeń przysługuje wyłącznie w związku ze sprawowaną opieką nad jedną z nich. Opiekunowie dokonują zgłoszenia na formularzu USW-1, dostępnym wyłącznie w formie elektronicznej. Ubezpieczenie obowiązuje od dnia wskazanego we wniosku jako początek opieki, nie wcześniej jednak niż od dnia złożenia wniosku i nabycia prawa do świadczenia wspierającego, aż do daty wskazanej jako zakończenie opieki, ale nie później niż do dnia ustania prawa do świadczenia – wyjaśnia rzeczniczka.
Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne ZUS będzie naliczał od kwoty odpowiadającej wysokości świadczenia wspierającego otrzymywanego przez osobę pozostającą pod opieką. Koszty składek w całości pokrywa budżet państwa.
Jeżeli opiekun przestanie spełniać warunki do zgłoszenia do ubezpieczeń, w tym zakończy sprawowanie opieki (a data ta nie została wskazana we wniosku zgłoszeniowym), ma obowiązek poinformować o tym ZUS. Służy do tego formularz USW-4 „Informacja o zaprzestaniu spełniania warunków do zgłoszenia do ubezpieczeń”, dostępny wyłącznie w formie elektronicznej.
Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny. Procedura odbywa się wyłącznie elektronicznie – poprzez formularz USW-5 „Wniosek o zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego”. ZUS dokona zgłoszenia członka rodziny, jeżeli:
- nie jest on objęty ubezpieczeniem zdrowotnym z innego tytułu (np. z umowy zlecenia),
- nie został już wcześniej zgłoszony jako członek rodziny przez inną osobę.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Harmonogram zebrań sołeckich - część 4
Poniżej przedstawiamy harmonogram zebrań sołeckich - część 4. Serdecznie zapraszamy.
LP. | SOŁECTWO | DATA | GODZ. | LOKAL | OBSŁUGA KIEROWNICTWA UMIG | OBSŁUGA PRACOWNIKÓW |
1. | Krępa | 22.09.25 | 18.00 | Sołtys |
Burmistrz |
Natalia Grabkowska |
2. | Chalin | 24.09.25 | 18.00 | OSP Chalin | Burmistrz Z-ca Burmistrza |
Katarzyna Kraśnicka |
3. | Lenie Wielkie | 25.09.25 | 17.00 | Świetlica Kamienica | Burmistrz Z-ca Burmistrza |
Agnieszka Zielińska |
4. | Kisielewo | 26.09.25 | 18.00 | Świetlica Kisielewo | Burmistrz Z-ca Burmistrza |
Natalia Grabkowska |
5. | Tulibowo | 29.09.25 | 18.00 | OSP Grochowalsk | Burmistrz Z-ca Burmistrza |
Katarzyna Kraśnicka |
KRUS- Informacja dotycząca kont bankowych
Listonosz z emeryturą/rentąbedzie u Ciebie za 3-5 dni. Przelew na konto z KRUS otrzymasz natychmiast!
Korzyści:
- Bezpieczeństwo - twoje pieniądze na koncie są lepiej chronione niż w skarpecie
- Elastyczność - możesz automatycznie opłacać wszystkie swoje rachunki
- Oszczędności - odkładasz na czarną godzinę, lepiej kontrolujesz finanse
- Wygoda - możesz płacić kartą, nie szukasz drobnych w kieszeni
Pobierz ulotkę
Dołącz do projektu „Dyplom i co dalej? Absolwenci z niepełnosprawnościami na rynku pracy”!
Chcesz zdobyć nowe umiejętności i zwiększyć swoje szanse na rynku pracy? Weź udział w bezpłatnych szkoleniach online organizowanych w ramach naszego projektu! Każde ze szkoleń jest certyfikowane. Oferujemy praktyczne kursy, które przygotują Cię do pracy w różnych dziedzinach:
- Kadry i płace od podstaw
Zapisz się: https://forms.office.com/r/F8buf01vF3 - Podstawy księgowości
Zapisz się: https://forms.office.com/r/GA89r2d10k - Kurs języka angielskiego (różne poziomy zaawansowania)
Zapisz się: https://forms.office.com/r/CxE0ZxR8ZN - Skuteczna sprzedaż i obsługa klienta
Zapisz się: https://forms.office.com/r/wAP8Fzc2iM - Excel i analiza danych
Zapisz się: https://forms.office.com/r/pqwbsK1LeE - Analityka biznesowa IT
Zapisz się: https://forms.office.com/r/xLJ1g8HiCS
Więcej informacji o szkoleniach znajdziesz tutaj: https://kontraktor.biz.pl/projekt-pfron/oferty-stazy-pracy-oraz-szkolenia-i-kursy
To nie wszystko! W ramach projektu możesz:
Odbyć 4-miesięczny płatny staż ze stypendium 3510,92 zł netto/mies.
Sprawdź aktualne oferty staży na stronie: https://kontraktor.biz.pl/projekt-pfron/kontakt-dla-uczestnikow-i-pracodawcow
Projekt jest dla Ciebie, jeśli:
- Posiadasz orzeczenie o niepełnosprawności
- Studiujesz na ostatnim roku lub ukończyłeś/aś studia w ciągu ostatnich 5 lat
- Nie pracujesz, pracujesz dorywczo lub poniżej swoich kwalifikacji
- Mieszkasz na terenie województwa: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub zachodniopomorskiego.
Nie przegap szansy na rozwój i start w wymarzonej karierze! Dołącz do projektu już dziś! Masz pytania? Napisz: bsolwent@kontraktor.biz.pl Zadzwoń: 885 402 718 lub 600 901 257
Zbiórka folii rolniczej
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą informuje, że w dniach 30 września – 3 października 2025 r. będzie prowadzona bezpłatna zbiórka foli rolniczej (folia czarno-biała, czarna, z tuneli foliowych, worki po nawozach, Big-Bagi).
Odpady należy dostarczyć we własnym zakresie w godzinach od 8:00 do 13:00 w dniach zbiórki do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, ul. Licealna 12A, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą.
Każdy rolnik zainteresowany udziałem w zbiórce, dokonuje zgłoszenia telefonicznego do Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą najpóźniej do godz. 15:00 w dzień poprzedzający planowany przyjazd z folią.
Folie muszą być suche i czyste tj. oczyszczone z wszelkich zanieczyszczeń.
Zgodnie z ustawą za odpady powstające wskutek prowadzenia działalności rolniczej odpowiada rolnik. Dlatego też, zachęca się do skorzystania z okazji bezpłatnego pozbycia się odpadów rolniczych.
Uwaga !
Obiekt jest monitorowany. Prosimy nie przywozić odpadów w innym terminie oraz innych godzinach niż podano powyżej.
Wszelkie informacje o zbiórce można uzyskać w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, pok. 10 lub numerem telefonu 54 253 05 67.
ZUS pomaga firmom w kłopotach finansowych
Trudności z opłacaniem składek mogą dotknąć każdego przedsiębiorcę – bez względu na wielkość firmy czy branżę. Nawet chwilowe problemy z płatnościami potrafią szybko przerodzić się w poważne zadłużenie i ryzyko egzekucji. Dlatego nie warto zwlekać – ZUS oferuje rozwiązania, które pomagają wyjść z trudnej sytuacji: odroczenie terminu płatności lub rozłożenie długu na raty.
Jeśli firma nie jest w stanie zapłacić składek w terminie, może wystąpić o ich odroczenie. W praktyce oznacza to przesunięcie daty płatności, dostosowanej do możliwości przedsiębiorcy. ZUS nie nalicza wówczas odsetek – zamiast nich pobierana jest jedynie opłata prolongacyjna, niższa niż ustawowe odsetki. To rozwiązanie pozwala zyskać czas i zachować płynność finansową. - Aby skorzystać
z odroczenia, wniosek trzeba złożyć najpóźniej w dniu, w którym upływa termin płatności składki – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Spłata zadłużenia w ratach
Drugim rozwiązaniem jest rozłożenie należności na raty. To szansa na stopniowe spłacenie długu nawet wtedy, gdy ZUS wszczął już postępowanie egzekucyjne. Po podpisaniu umowy egzekucja zostaje zawieszona, a przedsiębiorca spłaca zobowiązania zgodnie z ustalonym harmonogramem. Dzięki temu możliwe jest również uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu, potrzebnego m.in.
w przetargach. Wniosek o rozłożenie zadłużenia na raty można złożyć w każdej chwili – zarówno w odniesieniu do zaległych, jak i przyszłych składek. Umowa z ZUS może obejmować także zobowiązania wobec pracowników, koszty egzekucyjne oraz zadłużenie osób trzecich (np. spadkobierców, małżonków, następców prawnych).
Zarówno odroczenie, jak i spłata w ratach są korzystne finansowo – zamiast pełnych odsetek przedsiębiorca ponosi tylko połowę ich wysokości w formie opłaty prolongacyjnej.
Wsparcie doradców
Przedsiębiorcy nie muszą szukać rozwiązań sami – w placówkach ZUS-u dostępni są doradcy ds. ulg i umorzeń. Pomagają w przygotowaniu wniosku, wyborze najkorzystniejszej formy wsparcia oraz wyjaśniają, jakie dokumenty należy dołączyć. Zakres wymaganych załączników zależy od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania, dlatego ustalany jest indywidualnie. Z doradcą można skontaktować się osobiście, telefonicznie lub podczas e-wizyty. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe znajdują się na stronie zus.pl.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS: Wakacje składkowe. Ponad 2 mln wniosków w całej Polsce, 102 tys. w Kujawsko-Pomorskiem
Od grudnia ubiegłego roku przedsiębiorcy mogą raz w roku skorzystać z tzw. wakacji składkowych, czyli wybrać jeden miesiąc, w którym nie opłacają składek na własne ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Do ZUS-u wpłynęło już prawie 2,15 mln wniosków o takie zwolnienie. W województwie kujawsko-pomorskim złożono łącznie 102,5 tys. wniosków: 52,7 tys. w oddziale ZUS Bydgoszczy i 49,7 tys. w oddziale ZUS w Toruniu.
Najwięcej płatników skorzystało ze zwolnienia za grudzień 2024 r. – ZUS pozytywnie rozpatrzył prawie 1,3 mln wniosków. Łączna wartość zwolnień za ten miesiąc wyniosła niemal 1,6 mld zł. W województwie kujawsko-pomorskim w tym samym miesiącu ze zwolnienia skorzystało 59,6 tys. przedsiębiorców, w tym blisko 31 tys. podlegających pod oddział ZUS w Bydgoszczy i 28,6 tys. pod oddział w Toruniu – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Z wakacji składkowych mogą skorzystać osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, przedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób (tzw. mikroprzedsiębiorcy) oraz komornicy sądowi. Aby uzyskać zwolnienie, trzeba jednak spełnić określone wymagania. Należą do nich m.in. roczny przychód w 2022 lub 2023 r. nie wyższy niż równowartość 2 mln euro oraz łączna wartość pomocy publicznej trzymanej w ciągu ostatnich trzech lat, która nie może przekroczyć 300 tys. euro (tzw. pomoc de minimis). Zwolnienie obejmuje składki od najniższej podstawy wymiaru obowiązującej osoby prowadzące działalność.
Składki w czasie wakacji składkowych opłaca za przedsiębiorcę budżet państwa. Ten okres liczy się do emerytury lub renty. Ulga jest formą pomocy de minimis, więc we wniosku trzeba podać, z jakiej innej pomocy publicznej przedsiębiorca korzystał.
Jak i kiedy złożyć wniosek o wakacje składkowe
Wniosek o wakacje składkowe (RWS) może złożyć przedsiębiorca lub jego pełnomocnik wyłącznie elektronicznie – na PUE/eZUS, z konta płatnika. Należy to zrobić w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który przedsiębiorca chce uzyskać zwolnienie ze składek. Na przykład, aby skorzystać ze zwolnienia za październik, wniosek trzeba złożyć najpóźniej do końca września.
ZUS rozpatruje wnioski automatycznie, a informacje w tej sprawie są dostępne na koncie płatnika na PUE/eZUS. Dodatkowo ZUS wysyła powiadomienie na e-mail lub telefon o nowej wiadomości na PUE/eZUS.
Więcej informacji na stronie: www.zus.pl - Zwolnienie z opłacania składek ZUS – wakacje składkowe - ZUS
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Dzień Przedszkolaka - życzenia
Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka składamy wszystkim przedszkolakom najserdeczniejsze życzenia. Aby każdy dzień był pełen niespodzianek i radości, a uśmiech nigdy nie znikał z Waszych twarzy.By lata spędzone w przedszkolu były dla was magicznym czasem wspaniałych zabaw i niezapomnianych wrażeń, do których chętnie będziecie wracać pamięcią w Waszym dorosłym życiu.
Kondolencje
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 20 września 2025 roku zmarł śp. Wacław Gembicki.
Rodzinie, Bliskim i Przyjaciołom wyrazy współczucia składają: Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą wraz z pracownikami oraz Przewodniczący Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą wraz z Radnymi.
Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - przypomnienie
Przypominamy Przedsiębiorcom posiadającym ważne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, że z dniem 30 września 2025 r. upływa termin wniesienia III raty opłaty za korzystanie z tych zezwoleń w 2025 roku.
Niedopełnienie przez Przedsiębiorcę powyższego obowiązku spowoduje wygaśnięcie zezwolenia z upływem 30 dni od dnia upływu terminu jego dokonania, jeżeli Przedsiębiorca w terminie 30 dni od tego dnia nie wniesie raty opłaty powiększonej o 30% tej opłaty.
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z wymienionej przyczyny, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu.
Opłatę można wnieść na rachunek Gminy nr 97 9550 0003 2006 0040 0477 0003 KDBS O/Dobrzyń nad Wisłą lub uiścić w kasie Urzędu.
Informacja ZUS - jedna lekcja, wielka wiedza i szansa na wygraną
„Lekcje z ZUS” i Olimpiada ZUS-owa to nie jedyne inicjatywy edukacyjne organizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Szkoły podstawowe mogą również przystąpić do „Projektu z ZUS”, w ramach którego chętni uczniowie biorą udział w konkursie z atrakcyjnymi nagrodami.
Od kilku lat ZUS z powodzeniem realizuje w szkołach podstawowych program edukacyjny „Projekt z ZUS”. Obejmuje on jedną lekcję, podczas której uczniowie poznają podstawy systemu ubezpieczeń społecznych: prawa i obowiązki ubezpieczonych, płatników składek
i świadczeniobiorców, a także dowiadują się, jakie świadczenia przysługują osobom ubezpieczonym. – Program cieszy się dużym zainteresowaniem i pozwala uczniom lepiej zrozumieć rolę ubezpieczeń społecznych – podkreśla Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Po zajęciach uczniowie przygotowują pracę konkursową (komiks, film, rolka lub plakat), która ma pokazać, dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne. Prace oceniane są w trzech etapach: szkolnym, wojewódzkim i centralnym. Na zwycięzców etapu centralnego czekają nagrody rzeczowe, a najlepsze prace są prezentowane na stronie ZUS-u w zakładce Edukacja – dodaje Klaudia Zmarzły z oddziału ZUS w Bydgoszczy.
Prace można przygotowywać indywidualnie, w parach lub w małych grupach (do 5 osób). W tym roku szkoły mają czas do 20 marca 2026 r., aby wyłonić najlepsze prace i przesłać je do komisji wojewódzkich ZUS do 3 kwietnia 2026 r.
Do „Projektu z ZUS” można dołączyć w dowolnym momencie roku szkolnego – nawet jeśli uczniowie nie planują udziału w konkursie. Zakład przygotował dla nauczycieli komplet materiałów dydaktycznych oraz oferuje opiekę merytoryczną i szkolenia. Na życzenie lekcję instruktażową mogą przeprowadzić koordynatorzy ds. komunikacji społecznej i edukacji.
Kontakt do koordynatorów w regionie:
- Oddział ZUS w Bydgoszczy – Klaudia Zmarzły, tel. 52 341 81 01, e-mail: klaudia.zmarzly@zus.pl,
- Oddział ZUS w Toruniu – Sylwia Bratkowska-Gburek, tel. 502 009 961, e-mail: sylwia.bratkowska-gburek@zus.pl.
Więcej informacji oraz materiały edukacyjne dostępne są na stronie ZUS: https://www.zus.pl/edukacja/szkoly-podstawowe/projekt-z-zus
Sukces uczniów z naszego województwa
W kategorii Plakat w roku szkolnym 2024/2025 uczennice z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Nakle nad Notecią – Anna Pasternacka i Zuzanna Witkowska – otrzymały wyróżnienie za pracę pt. „Partner, który prowadzi Cię przez życie”. To doskonały przykład, że kreatywność i zaangażowanie uczniów naprawdę się opłacają!
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Zawody wędkarskie o Puchar Burmistrza - zapraszamy
W niedzielę 28 września 2025 roku na Przystani nad Wisłą w Dobrzyniu nad Wisłą, odbędą się zawody wędkarskie, w dyscyplinie Feeder, o Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Wszystkich członków koła nr 105 Okręg Mazowiecki PZW zapraszamy do wzięcia udziału w rywalizacji, a mieszkańców do kibicowania.
Zaczynamy o 7:00.
Do zobaczenia nad wodą!
Zdjęcie Yaroslav Shuraev https://www.pexels.com/
Informacja ZUS - Kończy się czas! Uczniowie i studenci z rentą rodzinną muszą pamiętać o formalnościach
Zbliża się koniec września – to ważny termin dla uczniów i maturzystów, którzy pobierają rentę rodzinną z ZUS. Aby nie stracić świadczenia za wrzesień, muszą do końca tego miesiąca złożyć wniosek o dalszą wypłatę renty wraz z odpowiednim zaświadczeniem o nauce.
– Uczniowie, którzy ukończyli 16 lat i pobierają rentę rodzinną po zmarłym rodzicu, muszą do końca września złożyć w ZUS wniosek o dalszą wypłatę świadczenia wraz z aktualnym zaświadczeniem ze szkoły. Złożenie dokumentów po terminie wiąże się z utratą renty za wrzesień – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Maturzyści i studenci – szczególne zasady
Maturzyści przyjęci na pierwszy rok studiów, którzy chcą zachować prawo do renty także za wrzesień, muszą do końca tego miesiąca złożyć w ZUS wniosek o kontynuację świadczenia oraz potwierdzenie przyjęcia na studia. Następnie, najpóźniej do końca października, powinni dostarczyć zaświadczenie z uczelni potwierdzające rozpoczęcie nauki.
Pozostali studenci pobierający rentę rodzinną powinni sprawdzić, czy ich zaświadczenie o kontynuowaniu nauki jest nadal ważne. Jeśli wygasło, konieczne jest złożenie nowego dokumentu wraz z wnioskiem o wypłatę świadczenia – nie później niż do końca października. Renta rodzinna przysługuje wyłącznie w czasie nauki, dlatego o jej przerwaniu należy poinformować ZUS. Brak takiej informacji skutkuje obowiązkiem zwrotu nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami.
Ważne ułatwienie
Nie każdy musi co roku dostarczać zaświadczenia. Jeśli szkoła lub uczelnia wystawi dokument na cały okres nauki (np. pięcioletnie studia), ZUS będzie wypłacał świadczenie na podstawie tego jednego zaświadczenia. Może jednak w każdej chwili sprawdzić, czy uczeń, student faktycznie kontynuuje naukę.
Renta rodzinna po zmarłym rodzicu przysługuje dziecku do 16. roku życia. Jeśli kontynuuje naukę, świadczenie można pobierać do ukończenia 25 lat. Gdy 25. urodziny przypadną w trakcie ostatniego roku studiów, renta wypłacana jest do końca tego roku akademickiego. Wyjątkiem są dzieci, które przed 16. rokiem życia lub w trakcie nauki, ale przed ukończeniem 25 lat, stały się całkowicie niezdolne do pracy – w ich przypadku renta przysługuje bez względu na wiek i dalszą naukę.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
I publiczny ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż lokalu użytkowego
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Oddział Terenowy w Bydgoszczy
Ogłoszenie numer BYD.WKUZ.LY.4240.78.2025.ARO.5
Działając na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 620 ze zm.) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżania ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz. U. z 2021, poz. 2092), podaje do publicznej wiadomości, że ogłasza I publiczny ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż lokalu użytkowego z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa wymienionego w wykazie, podanym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń właściwych miejscowo: Urzędu Gminy, Izby Rolniczej, Oddziału Terenowego KOWR w Bydgoszczy, SZ w Łysomicach, oraz na stronie internetowej KOWR: www.kowr.gov.pl w dniu 04-06-2025 r.
Przedmiotem sprzedaży jest:
Lokal użytkowy nr 1 o powierzchni użytkowej 92,54 m2 usytuowany na parterze w budynku mieszkalnym wielorodzinnym z częścią usługową w miejscowości Tulibowo 3, województwie Kujawsko-Pomorskim, powiecie Lipnowskim, gminie Dobrzyń nad Wisłą, obręb geodezyjny Tulibowo.
Udział 9254/48479 w nieruchomości wspólnej oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 75/19 o powierzchni 0,3800 ha (w tym użytki i ich klasy wg. danych z ewidencji gruntów: B-0,1500 ha, RIIIa- 0,2300 ha) i w częściach wspólnych budynku, KW nr WL1L/00017612/1 prowadzona przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Lipnie.
W skład nieruchomości (...)
Cykl spotkań informacyjnych "Środy z KSeF"
Zapraszamy na cykl spotkań informacyjnych pt. "Środy z KSeF"
Szanowni Państwo, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie uprzejmie informuje, że 8, 15, 22, 29 października 2025 roku o godz. 10:00 w sali nr 30 w siedzibie Urzędu Skarbowego przy ul. Staszica 4, 87·600 Lipno, odbędą się spotkania informacyjne w zakresie Krajowego Systemu e·Faktur.
Co to jest KSeF?
Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym w szczególności do:
- Wystawiania, otrzymywania, dostępu, przechowywania faktur ustrukturyzowanych
- Nadawania lub odbierania uprawnień do korzystania z systemu.
KSeF w wersji fakultatywnej
Od 1 stycznia 2022 r. KSeF został wdrożony jako rozwiązanie dobrowolne. Od tego momentu podatnicy mieli możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w ramach tego systemu.
KSeF w wersji obligatoryjnej
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF zgodnie z podpisaną ustawą KSeF 2.0 nastąpi od:
- 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2024 r. 200 mln zł,
- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Ważne
Termin 1 kwietnia 2026 r. dotyczy wyłącznie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a nie ich otrzymywania. Otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF będzie obowiązkowe już od 1 lutego 2026 r. (poza przypadkami wyłączonymi ustawowo, gdzie faktura jest przekazana w sposób uzgodniony).
Środy z KSeF
Kujawsko-pomorska Krajowa Administracja Skarbowa zaprasza począwszy od 24 września 2025 r. do 17 grudnia 2025 r. na cykl szkoleń.
8 śród - 8 modułów
Moduł I - Podstawowe informacje o KSeF,
Moduł II - Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF oraz nadawanie uprawnień,
Moduł III - Wystawianie i otrzymywanie faktur w KSeF
Moduł IV - Moduł Certyfikatów i Uprawnień MCU
Moduł V - Nadawanie uprawnień oraz wystawianie faktur w KSeF przez JSTi GV oraz rolników ryczałtowych
Moduł VI - Bezpłatne narzędzia KSeF - Aplikacja Mobilna KSeF
Moduł VII - Bezpłatne narzędzia KSeF - Aplikacja Podatnika KSeF
Moduł VIII - Bezpłatne narzędzia KSeF - e-mikrofirma powiązana z KSeF oraz dodatkowe funkcjonalności KseF
IAS w Bydgoszczy organizuje szkolenia online, a urzędy skarbowe woj. kujawsko-pomorskiego przeprowadzą szkolenia stacjonarnie (wyjątek: KPUS on-line).
Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie: kujawsko-pomorskie.kas.gov.pl w zakładce Wiadomości - środy z KSeF oraz na naszych profilach na Facebooku i X.
Pobierz PDF
Nieodpłatna pomoc prawna
Stowarzyszenie Sursum Corda realizuje projekt powierzony przez powiat lipnowski w ramach którego prowadzona jest nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz nieodpłatne mediacje.
Ich celem jest zapewnienie powszechnego dostępu do darmowej pomocy, świadczonej w wyznaczonych punktach przez prawników, doradców obywatelskich i mediatorów, wsparcie mieszkańców (w tym młodzieży) w radzeniu sobie z różnymi trudnymi sytuacjami życiowymi i formalnymi, a także podniesienie świadomości prawnej i obywatelskiej poprzez różnorodne działania edukacyjne.
Oprócz świadczenia indywidualnej, darmowej pomocy – prowadzona jest także edukacja prawna, która zmierza do zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa. W ramach tej działalności zamieszczamy wideoporadniki edukacyjne.
Szczegółowe informacje o zakresie i zasadach korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego znajdą Państwo na dedykowanej dla Powiatu stronie internetowej https://www.sc.org.pl/co-robimy/nieodplatna-pomoc-prawna/nasze-punkty-pomocy/powiat-lipnowski-2025.
Stałe działania edukacyjno-promocyjne NPP i NPO, stowarzyszenia Sursum Corda to:
Facebook - www.facebook.com/pomocprawna.sursumcorda
http://www.facebook.com/pomocprawna.sursumcorda
Tik Tok - www.tiktok.com/@edukacjaprawna
http://www.tiktok.com/@edukacjaprawna
Instagram - www.instagram.com/edukacja_prawna_sursum_corda
http://www.instagram.com/edukacja_prawna_sursum_corda
Serwis - www.pomocprawna.sc.org.pl, z dedykowaną każdemu powiatowi stroną informacyjną i edukacyjną infolinia o systemie NPP i NPO pod nr tel. 18 44 11 994
Całodobowy kanał informacyjny Messenger *@Nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacje.
Mobilne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Szanowni Mieszkańcy Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, pragniemy poinformować, że w dniu 22.10.2025 r. zostanie zorganizowana zbiórka odpadów wielkogabarytowych w ramach dwóch mobilnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanych na terenie:
- Szkoły Podstawowej w Chalinie,
- Remizy OSP w Krojczynie,
Odpady do Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych można dostarczyć wyłącznie w wyznaczonym dniu w godzinach 7:00-18:00.
Do mobilnych PSZOK-ów można będzie dostarczać wyłącznie odpady powstające w gospodarstwach domowych:
- odpady wielkogabarytowe (stoły, krzesła, kanapy, dywany, materace, meble, kołdry, itp.),
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (pralki, lodówki, zmywarki, telewizory, komputery oraz drobny sprzęt tj. suszarki, klawiatury itp.),
- zużyte baterie i akumulatory,
- przeterminowane leki,
- zużyte opony pochodzące z samochodów osobowych, rowerów, motocykli,
- odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prac wykonywanych we własnym zakresie.
Odpady, które nie będą odbierane:
- gruz,
- folie rolnicze,
- odpady komunalne w workach,
- opony z pojazdów rolniczych, ciężarowych,
- opakowania po środkach ochrony roślin powstających w gospodarstwach rolniczych,
- części budowlane oraz sanitarne (wanny, umywalki, grzejniki),
- ramy okienne z szybami, lustra,
- części samochodowe oraz części z maszyn rolniczych,
- papa, eternit, materiały szkodliwe oraz zawierające azbest.
Uwaga Jeżeli ilość odpadów będzie budziła podejrzenia odnośnie źródła ich pochodzenia np. odpady z działalności gospodarczej pracownik odmówi ich przyjęcia!
Zdjęcie Emily P: https://www.pexels.com/
Ogłoszenie o konsultacjach
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą ogłasza rozpoczęcie konsultacji projektu „Rocznego Programu współpracy Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2026”.
Celem konsultacji jest poznanie stanowiska, opinii bądź uwag dotyczących projektu programu, od przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działających na rzecz mieszkańców gminy Dobrzyń nad Wisłą, dotyczących projektu programu.
Termin trwania konsultacji: od 02.10.2025 r. do 24.10.2025 r.
- Konsultacje przeprowadzone zostaną w formie:
- przyjmowania uwag w siedzibie urzędu;
- przyjmowania uwag za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Uwagi będą przyjmowane:
- bezpośrednio w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, w godzinach jego urzędowania, tj. poniedziałek, środa, czwartek (7:30-15:30), wtorek (7:30-17:00), piątek (7:30-14:00).
- drogą elektroniczną na adres: agnieszka.zielinska@dobrzyn.pl, w temacie wpisując „konsultacje”.
Za przeprowadzenie konsultacji odpowiedzialny jest pracownik z Referatu Inwestycji i Rozwoju: Agnieszka Zielińska – Inspektor ds. promocji i rozwoju.
Treść projektu „Rocznego Programu współpracy Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2026” jest dostępny na stronie www.dobrzyn.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Pobierz ogłoszenie
Ogłoszenie dotyczące zakazu wypuszczania psów
Ogłoszenie Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą dotyczące zakazu wypuszczania psów:
W związku ze zgłoszeniami dotyczącymi psów pozostawionych bez opieki na terenie naszej gminy przypominam mieszkańcom o obowiązkach ciążących na właścicielach i opiekunach psów wynikających z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz obowiązkami jakie nakłada prawo na właściciela czworonoga. Należy pamiętać również, że za zachowanie psa zawsze odpowiada jego właściciel. Szkody, które czynią psy, wynikają z błędów popełnianych przez ludzi.
Proszę więc o zaopiekowanie się psami bo w przeciwnym razie będziemy zmuszeni zgłosić problem miejscowej policji, która podejmie czynności na podstawie art. 77 Kodeksu Wykroczeń, który mówi: „Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków przy trzymaniu zwierząt, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1000 zł albo karze nagany”.
Mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców, a zwłaszcza dzieci, prosimy o odpowiednie zabezpieczenie swoich nieruchomości przed samowolnym opuszczeniem przez psy i bezwzględne utrzymywanie tych zwierząt na terenie swojej posesji.
Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oraz ustawa z dnia 20 maja 1971r Kodeks Wykroczeń, nakładają na właściciela czworonogów obowiązki należytej kontroli swojego psa. Mandat grozi właścicielowi czworonoga również w przypadku, gdy zwierze będzie się poruszać swobodnie poza ogrodzeniem domu.
Pobierz informację
Zawody wędkarskie o Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą już za nami
W dniu 28.09.2025 roku odbyły się zawody wędkarskie o Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, w których wzięli udział członkowie koła nr 105 Okręgu mazowieckiego PZW. Areną zmagań dla zawodników (w dyscyplinie Feeder) były nadwiślańskie bulwary. Po pięciogodzinnych zmaganiach, w miłej i koleżeńskiej atmosferze, w których zarówno pogoda jak i ryby dopisały, najlepszymi wędkarzami okazali się:
- Piotr Kaczmarek
- Mateusz Reznerowicz
- Damazy Kraśnicki
Puchar jak i nagrody rzeczowe zostały ufundowane przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Gratulacje dla zwycięzców i podziękowania dla wszystkich uczestników.
Do zobaczenia za rok!
Krajowy System e-Faktur - materiały informacyjne
Poniżej zamieszczamy informacje na temat KSeF - Krajowego Systemu e-Faktur. KSeF to nowy, ujednolicony system do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur. Wdrożenie KSeF służy cyfryzacji procesów fakturowania, ich księgowania i przechowywania. Pozwala także unikać błędów przy ich wystawianiu.
Pobierz materiały informacyjne
"Bezpieczne Kujawsko-Pomorskie. Wspólnie budujemy system ochrony ludności" - materiały informacyjne
Wojewoda Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy rozpoczął kampanię edukacyjno-świadomościową pod hasłem: „Bezpieczne Kujawsko-Pomorskie”. Wspólnie budujemy system ochrony ludności”.
Kampania ta jest częścią większego programu działań wynikających z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej i ma na celu zwiększenie wiedzy mieszkańców w zakresie reagowania na zagrożenia, a także prezentację inwestycji i przedsięwzięć realizowanych w naszym regionie w ramach tego programu.
W związku z tą akcją zachęcamy mieszkańców do zapoznania się z „Poradnikiem bezpieczeństwa”, który można pobrać klikając w kod QR umieszczony na załączonym poniżej plakacie lub wchodząc na naszą stronę www.dobrzyn.pl, w zakładkę: Dla mieszkańców/ Bezpieczeństw/Poradniki na czas kryzysu i wojny.https://www.dobrzyn.pl/6048,poradniki-na-czas-kryzysu-i-wojny
Poradnik ten zawiera m.in. informacje o tym jak reagować w obliczu zagrożeń i jak się na nie przygotować.
Pobierz PDF
Informacja ZUS: Opieka nad chorym rodzicem
Zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko w przypadku choroby dziecka, lecz także wtedy, gdy opieki i wsparcia wymaga chory rodzic. W ciągu roku kalendarzowego można otrzymać do 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad rodzicem.
- Zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym – zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Nie ma znaczenia, czy na co dzień mieszkamy z rodzicem, liczy się to, że w okresie choroby faktycznie będziemy się nim opiekować. Świadczenie można otrzymać również wtedy, gdy rodzic mieszka z innymi osobami, które jednak z powodu własnej choroby lub ograniczeń zdrowotnych nie są w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jak uzyskać opiekę?
Aby móc zająć się chorym rodzicem, lekarz po przeprowadzeniu badania musi wystawić zaświadczenie lekarskie zawierające dane osoby chorej, osoby sprawującej opiekę oraz okres, w którym ta opieka będzie zapewniana. Zaświadczenie to, wraz z drukiem Z-15B, należy przekazać pracodawcy. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą składają dokumenty bezpośrednio w ZUS. Warunkiem uzyskania wypłaty zasiłku opiekuńczego jest wspólne prowadzenie gospodarstwa domowego z chorą osobą w czasie, na jaki zostało wystawione zwolnienie lekarskie. Opieka może być sprawowana zarówno w miejscu zamieszkania rodzica, jak i w domu pracownika.
Świadczenie zostanie wypłacone tylko wtedy, gdy w gospodarstwie domowym – poza pracownikiem – nie ma innych członków rodziny mogących zapewnić choremu opiekę. Jeżeli rodzice mieszkają razem, ale jeden z nich ze względu na wiek lub stan zdrowia nie jest w stanie opiekować się współmałżonkiem, pracownik również może otrzymać zasiłek opiekuńczy.
Ważne
Okres, na jaki przysługuje zasiłek opiekuńczy z tytułu opieki nad chorym rodzicem, wynosi 14 dni w ciągu roku kalendarzowego – niezależnie od liczby osób uprawnionych do świadczenia oraz liczby członków rodziny wymagających opieki.Ten okres wlicza się do ogólnego limitu 60 dni zasiłku opiekuńczego przysługującego na dziecko do ukończenia 14 lat.
Zasiłek wypłacany jest w wysokości 80% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracownika z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym powstała konieczność sprawowania opieki. Przysługuje on za każdy dzień zwolnienia lekarskiego, również w dni ustawowo wolne od pracy.
Warto wiedzieć, że zasiłek opiekuńczy dotyczy nie tylko chorego dziecka do 14. roku życia czy chorych rodziców, ale może obejmować także innych członków rodziny. Zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu chorobowym do członków rodziny zalicza się m.in. małżonka, teściów, dziadków, wnuki, rodzeństwo oraz dzieci powyżej 14 lat – pod warunkiem, że w czasie sprawowania opieki pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą ubezpieczoną.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim