Ostrzeżenia

Ostrzeżenie meteorologiczne - burze

Burze
Stopień: 1
Prawdopodobieństwo: 75%
Przebieg: Prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silniejsze opady deszczu z wielkością opadów od 15 mm do 25 mm. Lokalnie wystąpią opady gradu oraz porywy wiatru do około 70 km/h.
Uwagi: Silniejsze zjawiska towarzyszące burzom pojawiać się będą na ograniczonym obszarze. Śledź na bieżąco zmiany ostrzeżeń i komunikaty meteorologiczne - https://meteo.imgw.pl/
Ważne: Od: 2025-05-21 12:00 Do: 2025-05-21 21:00
Źródło informacji: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy.

ZN51r1TJX0AAAAABJRU5ErkJggg==

Świadczenie rehabilitacyjne tylko dla osób rokujących odzyskanie zdolności do pracy

Osoby, które wykorzystały zasiłek  chorobowy przez  maksymalny okres, a nadal są niezdolne do czynności zarobkowych i rokują, że dalsze leczenie lub rehabilitacja przywróci możliwość wykonywania pracy, mogą ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne.
Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje osobie objętej ubezpieczeniem chorobowym, która po wyczerpaniu okresu pobierania zasiłku chorobowego jest nadal niezdolna do pracy a dalsze leczenie lub rehabilitacja rokują odzyskanie zdolności do pracy. Ta sama zasada dotyczy także osób objętych ubezpieczeniem wypadkowym – jeżeli przyczyną niezdolności do pracy był wypadek przy pracy lub choroba zawodowa.
O świadczenie rehabilitacyjne można ubiegać się dopiero po wykorzystaniu całego limitu zwolnienia lekarskiego, czyli po 182 dniach lub po 91 dniach, gdy niezdolność do pracy występuje po ustaniu zatrudnienia. A jeśli stan chorobowy został spowodowany gruźlicą lub przypada na okres ciąży, to po 270 dniach.
ZUS przyznaje świadczenie rehabilitacyjne na wniosek. Najlepiej złożyć go co najmniej 6 tygodni przed zakończeniem okresu pobierania zasiłku chorobowego. Taki termin gwarantuje wypłatę świadczenia rehabilitacyjnego od razu po zakończeniu zasiłku chorobowego.
Oceny stanu zdrowia dokonuje lekarz orzecznik ZUS. Od jego orzeczenia w ciągu 14 dni od doręczenia można zgłosić sprzeciw do komisji lekarskiej ZUS. Na podstawie prawomocnego orzeczenia lekarza orzecznika albo komisji lekarskiej, ZUS wyda decyzję w sprawie świadczenia rehabilitacyjnego.
Świadczenie rehabilitacyjne może także otrzymać osoba, która już po zakończeniu chorobowego ubiegała się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, ale lekarz orzecznik ZUS uznał, że stan jej zdrowia rokuje odzyskanie zdolności do pracy i w związku z tym wystarczające będzie przyznanie jej tego świadczenia, a nie renty.
Świadczenie rehabilitacyjne można pobierać maksymalnie przez 12 miesięcy. Wynosi ono: 90 proc. podstawy wymiaru świadczenia (średniej pensji z 12 miesięcy) przez pierwsze 90 dni, a w pozostałym okresie  75 proc. Natomiast, jeśli  niezdolność do pracy  przypada w czasie ciąży albo jest związana z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, to 100 proc. podstawy (średniej pensji z 12 miesięcy). Płatnikiem świadczenia tak jak w przypadku zasiłku chorobowego może być albo pracodawca, albo Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje osobie, która:
•    ma prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
•    ma prawo do zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego,
•    jest nauczycielem i przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia albo pobiera nauczycielskie świadczenie kompensacyjne,
•    w okresie urlopu bezpłatnego lub urlopu wychowawczego.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Od 1 lipca 2023 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie przyznawała świadczenia pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję, nawet w przypadku pobierania świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego.
Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej. Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r.

Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:

  • zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji,
  • oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa. Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia będzie wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które:

  1. Pełniły funkcji sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
  2. Uzyskały odpowiedni wiek:
    - w przypadku kobiet 60 lat,
    - w przypadku mężczyzn 65 lat,
  3. Nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.


Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Piotr Wiśniewski

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073)

Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 t.j.  ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej. Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.

Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:

Wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej.
Oryginał dowodu zapłaty.
Kopia dowodu dokonania opłaty.

Powyższej opłaty należy dokonać na konto Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą

KDBS w Dobrzyniu nad Wisłą

97 9550 003 2006 0040 0477 0003

W tytule należy podać IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY
oraz dopisek „OPŁATA SKARBOWA”

Opłaty można również dokonać w Kasie Urzędu, gotówką bądź kartą płatniczą.

Ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków

Dobrzyń nad Wisłą, 27.06.2023 r.

Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą

Właściciele nieruchomości
Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą


Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 3 ust. 3 ustawy Dz. U. z 2022, poz. 2519 z późn. zm.) nałożyła od 1 stycznia 2023 r. na wszystkie gminy w Polsce obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. Właściciele nieruchomości którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej są zobowiązani do wyposażenia swojej nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnie ścieków. W związku z powyższym, zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o wypełnienie i dostarczenie druku zgłoszenia zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków do Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Druk zgłoszenia został załączony do niniejszego pisma oraz dostępny w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą (pok. 9) lub na stronie internetowej urzędu: www.dobrzyn.pl. Usługi wywozu nieczystości ciekłych mogą być wykonywane tylko przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych. Aktualnie zezwolenia na wywóz nieczystości ciekłych z terenu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą posiadają następujące przedsiębiorstwa : 

Lp. Nazwa firmy Adres Tel. kontakt.
1. Zakład Transportowo – Handlowo – Dystrybucyjny Henryk Baranowski ul. Przedmiejska 17 m. 3, 87-800 Włocławek,
baza ul. Toruńska 135 a, 87-800 Włocławek
54 231 01 27
2. Usługi Asenizacyjne „LABEL” 
Adam Wichrowski
Strachoń 18, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą 663 776 543
3. WC SERWIS Sp. z o. o. Spółka Komandytowa ul. Szybowa 2, 41 – 808 Zabrze 801 133 088
4. Grzegorz Wiśniewski „HYDROSERWIS” Szpiegowo 55, 87 – 610 Dobrzyń nad Wisłą 667 552 919
5. ZOLTAR Agnieszka Bigoszewska Bogucin 46E, 87-811 Fabianki 505 133 526

Każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany do okazania kopii umowy z wyżej wymienionym przedsiębiorstwem oraz ostatniej faktury VAT za usługi wywozu nieczystości ciekłych. 

Prosimy, aby zgłoszenia przynosić wg niniejszego harmonogramu:

Lp. Miejscowość Data
1. Krojczyn, Krępa, Tulibowo do 31.07.2023 r.
2. Glewo, Grochowalsk, Szpiegowo, Kisielewo 01.08 – 14.08.2023 r.
3. Stróżewo, Dyblin, Główczyn, Wierznica, Wierzniczka  16.08 – 31.08.2023 r.
4. Płomiany, Strachoń, Bachorzewo, Zbyszewo  01.09 – 15.09.2023 r. 
5. Lenie Wielkie, Kamienica, Skaszewo, Michałkowo 18.09 – 29.09.2023 r.
6. Ruszkowo, Chalin, Chudzewo, Kolonia Chalin, Mokowo, Mokówko, Łagiewniki, Kochoń 02.10 – 16.10.2023r.
7. Dobrzyń nad Wisłą  17.10 – 31.10.2023r. 

 

Informacja ZUS: Lipcowe dyżury telefoniczne z ekspertami ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza do skorzystania z eksperckich dyżurów telefonicznych, które odbędą się w lipcu. Tematyka dyżurów dotyczyć będzie m.in. świadczeń dla rodzin, zasiłków, świadczenia rehabilitacyjnego, przeliczania świadczeń emerytalno-rentowych, sanatorium z ZUS, dziedziczenia z subkonta, ulg i umorzeń należności wobec ZUS-u, czy Platformy Usług Elektronicznych ZUS- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Szczegółowy harmonogram dyżurów telefonicznych:
Temat: Świadczenia dla rodzin: 300+, 500+, rodzinny kapitał opiekuńczy, żłobkowe
•    4 lipca w godz. 8-9.00 pod nr tel. 56 450 68 55 i w godz. 9-10.30 pod nr tel. 502 008 688
•    5 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 356 10 71
•    6 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52  303 06 18
•    17 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 303 06 18
•    19 lipca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 502 008 688
•    27 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 386 68 45
•    27 lipca w godz. 10-12.00 pod nr tel. 56 610 93 32
•    28 lipca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 58
•    31 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 386 68 67

Temat: Świadczenie rehabilitacyjne
•    4 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 87 04
•    24 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 336 61 42

Temat: Roczne rozliczenie składki zdrowotnej- sporządzanie dokumentów do ZUS-u
•    4 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 56 450 69 10

Temat: Platforma Usług Elektronicznych ZUS, e-wizyty, zasady udzielania pełnomocnictw, E-PUAP      
•    5 i 6 lipca w godz. 8-9.00 pod nr tel. 56 450 68 55
•    7 lipca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 498 35 81 i w godz. 10-12.00 pod nr tel. 54 280 28 35
•    20 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 389 40 23
•    21 lipca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 54 230 73 76
•    28 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 84 46

Temat: Warunki wymagane do przyznania świadczenia przedemerytalnego
•    7 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 333 08 31

Temat: Zasiłek pogrzebowy
•    7 lipca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 54 230 73 77

Temat: ABC działalności gospodarczej- porady dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej
•    10 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 333 08 31

Temat: Roczne rozliczenie składki zdrowotnej- rozliczenie i zwrot nadpłaty
•    10 lipca w godz. 10-11.00 pod nr tel. 54 282 83 31


Temat: Ulgi i umorzenie należności wobec ZUS   
•    11 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 333 08 56

Temat: Emerytury, renty, dodatki, przeliczanie świadczeń      
•    12 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 87 25
•    13 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 56 610 93 32
•    19 i 20 lipca w godz. 8-9.00 pod nr tel. 56 450 68 55

Temat: Zasiłek chorobowy, macierzyński, opiekuńczy, 
•    12 lipca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 498 35 81
•    13 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 389 40 23
•    14 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 303 06 25
•    19 lipca w godz. 10-12.00 pod nr tel. 56 610 93 24
•    26 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 333 08 31

Temat: Rehabilitacja lecznicza w ramach prewencji rentowej, czyli jak wyjechać do sanatorium 
z ZUS-em
•    18 lipca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 502 008 688
•    27 lipca w godz. 11-13.00 pod nr tel. 56 610 93 59

Temat: Zasady wypełniania i korygowania dokumentów ubezpieczeniowych
•    19 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 356 10 71
•    27 lipca w godz. 9-10.00 pod nr tel. 54 282 83 36

Temat: Ulga na start. Zmiana dokumentów dla prowadzących działalność gospodarczą
•    21 lipca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 57

Temat: 500+ dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji
•    21 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 336 61 41

Temat: Zasady podwyższania emerytury do kwoty minimalnej
•    25 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 87 04

Temat: Zasady dziedziczenia z subkonta w ZUS
•    26 lipca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 56 610 93 32

Serdecznie zapraszamy

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w ukresie badanych parametrów woda z Wodociągu lokalnego R.S.P. ,,AGROPOL" Lenie Wielkie, gm. Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294) ze względu na skład fizyko - chemiczny i mikrobiologiczny.

W związku z powyższym: Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi.

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Bydgoszczy informuje, że w dniu 29 czerwca 2023 r.  zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Wsi z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wzoru wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz.1238) wraz załącznikiem.
Oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności (KRUS GSOL-9/07/2023) należy zawsze dołączyć do wniosku, a formularz wniosku (KRUS GSOL-10/07/2023) dołączają jedynie osoby, którym wójt (burmistrz, prezydent miasta) odmówił wydania zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z postanowieniem o odmowie wydania zaświadczenia.
 
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Załączniki do pobrania:

Wystartowała VI edycja Rowerowego Ultramaratonu Wisła 1200

W dniu  1 lipca 2023 roku wystartowała VI edycja Rowerowego Ultramaratonu Wisła 1200.
Prawie 400 uczestników bierze udział w rajdzie, który rozpoczął się u źródła Wisły na Baraniej Górze, a zakończy u jej ujścia w Gdańsku. Trasa rajdu zgodnie z nazwą, wyznaczona została wzdłuż Wisły po nadwiślańskich drogach, ścieżkach, skarpach i wałach, pokazując całe jej piękno przyrodniczo-turystyczne (łącznie 1200 km). Ultramaraton Wisła 1200 prowadzi także przez naszą gminę.  Uczestnicy rajdu przejeżdżają  przez Dobrzyń nad Wisłą i okoliczne wioski, położone wzdłuż Wisły. W chwili pisania tekstu, przez nasze miasto przejechało już pięciu pierwszych zawodników. Z każdą godziną będzie ich przybywać, zatem zachęcamy mieszkańców naszej Gminy, a szczególnie Dobrzynia nad Wisłą do dopingowania „rowerowych ultramaratończyków.”
Czytaj więcej: https://wisla1200.pl/

https://www.facebook.com/Wisla1200

 

 

  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy

Kolejny dzień zmagań w ramach ultramaratonu Wisła 1200

Maraton Rowerowy Wisła 1200 trwa w  najlepsze. Kolejni zawodnicy „przemykają przez nasze miasto”, w drodze do mety w Gdańsku. Uczestnikom wraz z kolejnym przejechanym kilometrem, zmniejsza się również wyznaczony limit czasu, gdyż do pokonania całej trasy  mają maksymalnie 170 godzin.
Trzymamy kciuki!

  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy
  • Wyścig rowerowy

Utrudnienia w ruchu na ulicy Służba Polsce

Szanowni Państwo !
Informujemy, że rozpoczęła się przebudowa ulicy Służba Polsce w Dobrzyniu nad Wisłą (na której znajduje się Ośrodek Zdrowia i Apteka). W związku z powyższym  pojawią się utrudnienia i ograniczenia w ruchu.
Przepraszamy za wszelkie niedogodności związane z poruszaniem się po tym odcinku drogi i jednocześnie apelujemy  o szczególną uwagę i bezpieczną jazdę

 

XXII Edycja Programu Stypendiów Pomostowych

Program w segmencie IA skierowany jest do maturzystów, absolwentów liceów, techników i szkół branżowych II stopnia, którzy ukończyli szkołę w 2023 roku i którzy zakwalifikują się na pierwszy rok stacjonarnych studiów I stopnia lub jednolitych magisterskich, realizowanych w polskich publicznych uczelniach akademickich oraz którzy łącznie spełniają następujące kryteria:
- są obywatelami polskimi lub posiadają Kartę Polaka,
- są dziećmi byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, którzy byli zatrudnieni w tych gospodarstwach na umowę o pracę w okresie co najmniej 2 lat,
- mieszkają na terenach wiejskich lub w miastach do 20 tysięcy mieszkańców - co musi być potwierdzone zameldowaniem, przy czym okres zameldowania nie może być krótszy niż 2 lata od daty ogłoszenia programu na stronie www.stypendia-pomostowe.pl
- pochodzą z rodzin, w których dochód w przeliczeniu na osobę lub dochód osoby uczącej się nie jest wyższy niż 2.443,00 zł brutto (dochód ten należy wyliczyć z miesiąca czerwca 2023 roku). Jeśli członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności do dochodu nie wlicza się zasiłku pielęgnacyjnego, dodatku pielęgnacyjnego, otrzymywanych w związku z tą niepełnosprawnością.
- osiągnęli na egzaminie maturalnym liczbę punktów nie niższą niż 100, liczonych zgodnie z algorytmem załączonym do Regulaminu.
Kandydat do stypendium, spełniający opisane wyżej warunki, po przyjęciu na studia zobowiązany jest wypełnić wniosek on-line na stronie www.stypendia-pomostowe.pl w terminie od 7 lipca 2023 do 18 sierpnia 2023 (do godziny 16 - tej), a następnie wydrukowany i podpisany wniosek wraz z kompletem załączników winien przekazać do Oddziału Terenowego KOWR w Bydgoszczy (ul. Hetmańska 38; 85-039 Bydgoszcz) w nieprzekraczalnym terminie do dnia 28 sierpnia 2023 roku.
Osoby, które zakwalifikują się do Programu otrzymają, w roku akademickim 2023/2024, stypendium w rocznej wysokości 7.000 zł, które będzie wypłacane w 10 ratach od października do lipca.
Szczegółowych informacji o programie udziela Pani Magdalena Balicka (tel. 052-525-08-34)

Pobierz materiały:

Ultramaraton Wisła 1200 trwa w najlepsze

To już piaty dzień zmagań rowerzystów na trasie ultramaratonu rowerowego Wisła 1200. Większość uczestników przejechała już przez nasze miasto, mknąc do mety w Gdańsku. Opuszczając naszą gminę mają do przejechania jeszcze około 350 kilometrów.
Wszystkim zawodnikom życzymy wytrwałości na dalszej trasie, a do Dobrzynia nad Wisłą zapraszamy za rok.

  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy
  • Maraton rowerowy

LXIV sesja Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572), zwołuję sześćdziesiątą czwartą w VIII kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 11 lipca 2023 roku o godzinie 10:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie LXIV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad LXIV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  4. Przyjęcie protokołu z LXIII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 16 czerwca 2023 roku .
  5. Sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym.
  6. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Miejskiej o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
  7. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1) zmian budżetu Miasta i Gminy na 2023 rok;
    2) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2023-2038;
    3) zaciągnięcia pożyczki płatniczej na wyprzedzające finansowanie działań dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej celem zapewnienia ciągłości finansowanych przedsięwzięć
    4) trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej 
    5) zmiany uchwały nr XXVI/127/2020 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 30 listopada 2020 r. w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Dobrzyń nad Wisłą;
  8. Interpelacje i zapytania radnych.
  9. Wolne wnioski i informacje.
  10. Zakończenie obrad LXIV sesji Rady Miejskiej.

Większość zawodników ultramaratonu Wisła 1200 minęła już Dobrzyń nad Wisłą

Począwszy od soboty 1 lipca, przez nasze miasto przejeżdżali uczestnicy VI edycji Rowerowego Ultramaratonu Wisła 1200. Zgodnie z regulaminem, zawodnicy na pokonanie trasy, która rozpoczynała się u źródła Wisły na Baraniej Górze, a kończyła u jej ujścia w Gdańsku (łącznie 1200 km) mieli maksimum 170 godzin. Trasa wyznaczona wzdłuż królowej rzek, po nadwiślańskich drogach, wałach i ścieżkach, wiodła również przez Dobrzyń nad Wisłą. Przez cały tydzień relacjonowaliśmy przebieg maratonu, aby przybliżyć mieszkańcom naszej gminy ideę wyścigu i zachęcić wszystkich do dopingowania uczestników, pokazując w ten sposób naszą gościnność.
Wszystkim rowerzystom, którzy wzięli udział w rajdzie, niezależnie od miejsca na mecie, serdecznie gratulujemy.
Zapraszamy do Dobrzynia nad Wisłą za rok! 

 

 

  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy
  • Rajd rowerowy

Rozpoczęła sie budowa oczyszczalni ścieków w Chalinie

 

W miejscowości Chalin powstaje kolejna inwestycja. Dotyczy ona budowy oczyszczalni ścieków, zadania realizowanego w ramach operacji typu „Gospodarka wodno-ściekowa w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. 
Przedmiotem inwestycji jest budowa kompaktowej oczyszczalni ścieków w pojedynczym zbiorniku wraz z kanalizacją sanitarną doprowadzającą ścieki do oczyszczalni i odprowadzającą ścieki oczyszczone do Jeziora Chalińskiego. Powstanie ona w miejscu przestarzałej oczyszczalni, nie spełniającej już swojego zadania. 
Celem przedsięwzięcia jest poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości Chalin.
Przetarg na prace budowlane wygrała firma PAPBUD Sp. z .o.o. z Sierpca.
Wartość inwestycji wyniesie około 787 200,00 zł, z czego dofinansowanie w ramach PROW to kwota 570 007 zł.

  • Budowa oczyszczalni ścieków
  • Budowa oczyszczalni ścieków
  • Budowa oczyszczalni ścieków
  • Budowa oczyszczalni ścieków

Uwaga Rolnicy! Zwrot podatku akcyzowego

Rolnicy z terenu Gminy Dobrzyń nad Wisłą, mogą od 01.08.2023 r. do 31.08.2023 r.składać wnioski w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do celów rolniczych.
Wnioski przyjmowane są w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – pok. 31.

Więcej informacji na ten procedury uzyskania zwrotu podatku akcyzowego pod adresem: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zwrot-podatku-akcyzowego#_ftnref1           

Poniżej dokumenty potrzebne do złożenia wniosku.

Konkurs AGRO-wczasy

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie przystąpił do realizacji kolejnej edycji konkursu "AGRO-wczasy", w którego zostaną wyłonione najlepsze: obiekty noclegowe, usługi turystyki wiejskiej i obiekty oferujace atrakcyjną kuchnie regionalną, z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.Uczestnikami konkursu moga być właściciele obiektów noclegowych i gastronomicznych, położonych na terenach wiejskich, a także osoby świadczące usługi bazujące na zasobach wsi.

Na zgłoszenia czekamy do 14 lipca 2023 roku do godziny 15.00.

Pobierz załączniki:

 

Informacja

W dniu 11.07.2023 roku (wtorek) Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą będzie czynny do godziny 15.30. 

XV edycja konkursu na prace dotyczące polskiego rolnictwa i obszarów wiejskich

Szanowni Państwo,

Miło nam poinformować, że Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa ogłosiła XV edycję konkursu "Polska wieś - dziedzictwo i przyszłość" imienia prof. Jerzego Wilkina.
Celem konkursu jest promocja polskiego rolnictwa, problematyki związanej z obszarami wiejskimi, dziedzictwa kulturowego oraz wzbogacenie publicznej debaty na temat polskiej wsi.
W ramach konkursu Kapituła oceni prace w dwóch kategoriach:
1.Prace naukowe (m.in. prace doktorskie), popularno-naukowe i inne nienależące do tych dwóch kategorii, ale prezentujące szczególnie inspirujące i innowacyjne spojrzenie na problematykę rozwoju wsi;
2.Prace prezentujące dorobek kulturowy kraju i regionu, opisujące inicjatywy lokalne, dziedzictwo historyczne wsi (monografie wsi, archiwalne zbiory zdjęć stanowiące element dokumentacji, pamiętniki) oraz prace ilustrujące przykład sukcesu w rozwoju polskiej wsi.
W konkursie preferowane są prace nowatorskie, interdyscyplinarne, wykazujące oryginalność w zakresie podjętej problematyki lub metodologii badań, napisane w sposób atrakcyjny dla potencjalnych czytelników.
Spośród zgłoszonych prac Kapituła Konkursowa wybierze dwa wyróżniające się opracowania. Zwycięzca w każdej z kategorii otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 5 tysięcy złotych. Nagrodzone prace będą mogły być wydane w postaci książkowej w Wydawnictwie Naukowym Scholar.
TERMIN NADSYŁANIA PRAC MIJA 31 PAŹDZIERNIKA 2023 R.
Regulamin i wymagane dokumenty dotyczące konkursu znajdują się na stronie internetowej organizatora: https://www.fdpa.org.pl/xv-edycja-konkursu-polska-wies-dziedzictwo-i-przyszlosc

 

Zostań wolontariuszem Szlachetnej Paczki

Wejdź na stronę https://www.superw.pl/zostan-wolontariuszem-paczki/, wypełnij krótki formularz, poczekaj na kontakt ze strony rekrutera i zostań Wolontariuszem_ką Szlachetnej Paczki!

Co roku tysiące osób z różnych zakątków Polski angażuje się wolontariat Szlachetnej Paczki. Kiedy pomagamy rodzinom, zmieniamy nie tylko kolejne tygodnie czy miesiące ich życia, ale często zmieniamy ich i nasz świat Ze świata biedy na świat bezpieczniejszy, z możliwościami, świat w którym patrzymy na innych z nadzieją, większą empatią i wrażliwością. Zmieniamy wiele małych światów, zmieniając w ten sposób nasz wspólny cel.

Wolontariat w Szlachetnej Paczce to propozycja dla tych, którzy nie godzą się na obojętność wobec najbardziej potrzebujących. Szlachetna Paczka to dostrzeżenie osób, których nie zauważa nikt inny.

Dołącz do wolontariatu w Paczce i doświadcz satysfakcji oraz poczucia wpływu na losy wielu osób w potrzebie! 

Zmieniamy świat na dobre! Zostań Wolontariuszem_ką Szlachetnej Paczki.

Posiedzenie komisji Skarg, Wniosków i Petycji


W dniu 18 lipca 2023 roku o godz.8:00  w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1. odbędzie się posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Tematem posiedzenia będzie:

Rozpatrzenie wniosków z dnia 3 i 13 lipca 2023 roku dotyczących działek nr 6/1 oraz 6/2 położonych w miejscowości Glewo.

Informacja ZUS: ZUS zachęca do e-wizyt

Z pracownikiem ZUS możemy porozmawiać online bez konieczności odwiedzania placówki. Wystarczy zarezerwować e-wizytę na dogodny dla siebie dzień i nawiązać połączenie. Z takiej możliwości w regionie od początku roku skorzystało  3,8 tys. osób.
Dzięki e-wizytom w bardzo prosty sposób bez wychodzenia z domu każdy może skonsultować się z pracownikiem ZUS i załatwić większość spraw obsługiwanych przez Zakład, od emerytalnych, rentowych, po zasiłki, potwierdzenie profilu PUE, świadczeń rodzinnych czy kwestie związane z prowadzeniem firmy.  Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. Usługa dostępna jest też w języku migowym. Mogą z niej również skorzystać osoby z niepełnosprawnością słuchu, a także niewidzące i niedowidzące. ZUS pomyślał także o osobach starszych i takich, które wymagają szczególnej opieki. Mogą one skorzystać z konsultacji online w obecności członka rodziny, opiekuna faktycznego lub prawnego.
W województwie kujawsko-pomorskim od początku roku na 6 tys. umówionych e-wizyt 3,8 tys. osób skorzystało z rozmowy wideo z ekspertami ZUS. 915 osób, które zrezygnowały z takiej formy kontaktu, pamiętało, aby swoją wizytę anulować, ale niestety aż 1,3 tys. klientów już nie i w konsekwencji nikt nie skorzystał z e-wizyty- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Na 3,8 tys. e-wizyt, które odbyły się w regionie w tym roku, najwięcej dotyczyło spraw związanych m.in. z ubezpieczeniami, składkami,  a także emeryturami i rentami.
Jak umówić e-wizytę
Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji. Wystarczy mieć dostęp do internetu i sprzęt wyposażony w kamerkę i mikrofon np. smartfon, tablet czy komputer. Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę, należy wejść na stronę internetową ZUS, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link „Umów się na e-wizytę”. Następnie wybieramy temat rozmowy i dogodny dla siebie dzień 
i godzinę. Podczas rezerwacji podajemy swoje  dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania lub siedziby firmy – wyjaśnia rzeczniczka.
Dzień przed spotkaniem klient otrzyma mail z przypomnieniem o e-wizycie. W wybranym dniu i godzinie e-wizyty należy otworzyć  link otrzymany w mailu, aby połączyć się z pracownikiem ZUS. Jeśli podczas rejestracji klient wskazał numer telefonu, to w dniu e-wizyty godzinę przed spotkaniem, otrzyma sms z przypomnieniem o zarezerwowanej wideorozmowie.
Jeśli podczas konsultacji rozmówca będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. Od piątku 14 lipca może posłużyć się  również dokumentem w aplikacji mObywatel.
Nie możesz skorzystać- odwołaj
ZUS przypomina, że w każdej chwili można odwołać umówioną wizytę. Wystarczy kliknąć link „Zrezygnuj z e-wizyty”, który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli taka wizyta nie zostanie odwołana, to termin będzie cały czas zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta e-wizyty. 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Zachowaj ostrożność podczas prac polowych

ENERGA-OPERATOR przypomina o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas prac polowych prowadzonych w pobliżu infrastruktury elektroenergetycznej. W okresie letnim, wysokie temperatury mogą prowadzić do wydłużenia się przewodów linii elektroenergetycznych i zmniejszania ich odległości od powierzchni gruntu.
Prace w pobliżu linii energetycznych, wymagają wcześniejszego przemyślenia i zaplanowania. Należy zdecydowanie unikać rutynowego wykonywania czynności. Przy przejeżdżaniu pod przewodami nigdy nie wolno kierować się tym, że wcześniej udawało się to już zrobić bezpiecznie.
Szczególne niebezpieczeństwo mogą stanowić elementy zwiększające wysokość pojazdu, takie jak np. antena, opryskiwacz lub otwarte, w celu schłodzenia silnika, osłony maszyn.
Podczas prac polowych należy zwracać szczególną uwagę na zachowanie bezpiecznej odległości pracujących urządzeń od przewodów linii, zwłaszcza w okresie letnim. Nie powinno się również zwiększać, np. poprzez otwieranie osłon, wysokości ruchomego sprzętu rolniczego.
W przypadku, gdy zauważone zostanie zagrożenie w postaci zbliżenia maszyn rolniczych do przewodów linii elektroenergetycznej, prosimy o natychmiastowe przerwanie prac polowych w pobliżu linii i kontakt z linią Pogotowia Energetycznego 991 lub powiadomienie służb ratunkowych pod numerem 112. Pamiętaj, że podczas wykonywania prac polowych warto mieć przy sobie telefon.

Informacja ZUS: Na Kujawach i Pomorzu rodzice złożyli już ponad 238 tysięcy wniosków o 500+

Ponad 238 tysięcy wniosków o świadczenie 500+ na okres świadczeniowy 2023/2024 złożyli rodzice i opiekunowie z województwa kujawsko-pomorskiego. Najwięcej wniosków wpłynęło do ZUS w Bydgoszczy i Toruniu.
Rodzice, którzy nie złożyli wniosku o 500+ do końca czerwca, stracą prawo do wypłaty za ten miesiąc, a jeśli będą zwlekać ze złożeniem wniosku to również za kolejne miesiące. Świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku. Nie dotyczy to rodziców, którym urodziło się dziecko. Oni mają 3 miesiące na złożenie wniosku od dnia narodzin pociechy, aby dostać 500+ z wyrównaniem - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Wnioski o świadczenie można składać jedynie drogą elektroniczną, za pomocą aplikacji mobilnej mZUS, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, portalu Emp@tia oraz bankowości elektronicznej.
Świadczenie dla rodzin nadal wynosi 500 zł na każde dziecko do ukończenia przez nie 18 lat. Przewidziane w rządowym projekcie ustawy podniesienie od 1 stycznia 2024 r. kwoty świadczenia wychowawczego o 300 zł, czyli z 500 zł do 800 zł miesięcznie zostanie wdrożone automatycznie, bez żadnych dodatkowych wniosków czy konieczności podejmowania kontaktu z ZUS.
Od początku roku ZUS przyznał świadczenia dla blisko 6,8 mln dzieci, w regionie prawie 356 tys. 
Na konta rodziców trafiło ponad 20,7 mld zł, w województwie kujawsko-pomorskim ponad miliard złotych.

 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Wnioski o oszacowanie strat spowodowanych suszą

Gmina Dobrzyń nad Wisłą
ul. Szkolna 1
87-610 Dobrzyń nad Wisłą
NIP: 4660326649

Dobrzyń nad Wisłą, dnia 18.07.2023 r.

UWAGA ROLNICY!

W związku z wystąpieniem suszy na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, Producent rolny ma obowiązek złożenia wniosku o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak miało to miejsce od 2020 roku za pośrednictwem publicznie dostępnej aplikacji internetowej 

„zgłoś szkodę rolniczą” (https://www.gov.pl/web/zloz-wniosek-o-oszacowanie-spowodowanych-przez-susze-strat-w-uprawach-rolnych). 

Jeżeli rolnik nie zgadza się z oszacowaniem szkód przez aplikację ma możliwość, aby oszacowania szkód dokonała również komisja. Wówczas powinien zgłosić to w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, w terminie umożliwiającym ich oszacowanie (przed zbiorem uprawy). 

Samo oszacowanie szkód przez komisję, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia. Będzie to rozwiązanie opcjonalne. Jeżeli komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez komisje nie pozwoli na wygenerowanie protokołów. 

Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
/-/ Piotr Wiśniewski

Informacja ZUS: O czym warto pamiętać, gdy świadczenie wypłaca ZUS?

Wciąż zdarza się, że emeryci czy renciści zapominają poinformować ZUS z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie adresu i numeru rachunku bankowego. ZUS przypomina, jakie konsekwencje mogą z tego wynikać.Każdą zmianę adresu, numeru rachunku bankowego emeryt, rencista czy pobierający inne świadczenie wypłacane przez ZUS powinien zgłosić do Zakładu najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem płatności swojego świadczenia. Jeśli zrobi to z opóźnieniem, to może zdarzyć się, że emerytura, czy renta zostanie zwrócona do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. A w konsekwencji  senior dłużej będzie musiał czekać na przekaz z poczty lub przelew bankowy- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Dlatego warto zawczasu zapobiegać takim sytuacjom i na bieżąco informować ZUS o zmianie adresu i konta bankowego, na który ma być przekazywana emerytura, renta czy inne świadczenie długoterminowe. W ten sposób unikniemy niepotrzebnego stresu- dodaje rzeczniczka.
Jak dokonać zmiany danych
Osoby mieszkające w Polsce zmianę danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego mogą złożyć na druku EZP. Formularz można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać pocztą lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS. 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Apel Burmistrza na okres żniw

W związku z trwającym okresem żniw i wzmożonymi pracami na polach, Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą apeluje do rolników o zachowanie szczególnej ostrożności podczas obsługiwania maszyn rolniczych, w tym kombajnów i pras rolniczych, w celu ograniczenia zagrożeń wypadkowych. Nie warto się śpieszyć, ponieważ wtedy popełnia się błędy, które mogą kosztować zdrowie, a nawet życie. Dzieci są również ofiarami wypadków w okresie letnim. Często przebywają na dworze, są chętne do pomocy, interesują się maszynami rolniczymi. Dlatego dorośli powinni w tym okresie zwrócić szczególną uwagę na najmłodszych. Rozwaga rolników i dbałość o właściwe zabezpieczenie dzieci, może ustrzec je przed groźnymi w skutkach zdarzeniami.
Burmistrz zwraca się także z prośbą do mieszkańców naszej Gminy o wyrozumiałość dla osób żniwujących i ich pracy w tym „gorącym okresie”. Zbiory zbóż wiążą się z hałasem, kurzem i dużą ilością ciężkich maszyn poruszających się po drogach gminnych. Prosimy zatem raz jeszcze o zrozumienie dla rolników oraz bezpieczne i rozważne zachowanie.

Informacja ZUS: Czy na rencie można pracować

Osoby, które pobierają rentę z tytułu niezdolności do pracy, mogą podejmować pracę zarobkową, nawet jeśli mają orzeczoną całkowitą niezdolność do pracy. Muszą jedynie pamiętać o obowiązujących progach przychodu, które powodują zmniejszenie bądź zawieszenie wypłaty świadczenia.
Orzeczona przez lekarza orzecznika lub komisję lekarską całkowita niezdolność do pracy nie oznacza zakazu wykonywania zatrudnienia. Żaden przepis zarówno na gruncie ustawy o emeryturach i rentach z FUS, jak i ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, nie zabrania osobom pobierającym rentę z ZUS wykonywania pracy zarobkowej. Jednak chcąc pobierać świadczenie w pełnej wysokości, należy przestrzegać limitów przychodów, które zmieniają się co trzy miesiące – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Aby nie narazić się na zmniejszenie świadczenia, rencista może osiągać przychody z działalności objętej obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w wysokości 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. W praktyce oznacza to, że od 1 czerwca do 31 sierpnia 2023 r. zarobki do kwoty 4987 zł brutto miesięcznie nie wpłyną na zmniejszenie renty. Jeśli będą wyższe niż 9261,60 zł brutto, czyli 130 proc. tego wynagrodzenia, to świadczenie ZUS może zawiesić- dodaje rzeczniczka.
Natomiast przekroczenie przychodu stanowiącego 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jednak nie większego niż 130 proc. tego wynagrodzenia, spowoduje obniżenie renty o kwotę przekroczenia, nie więcej jednak niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia. W przypadku renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy jest to kwota 794,35 zł, a w przypadku renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy 595,80 zł. Kwoty te obowiązują od marca 2023 r. do końca lutego 2024 r.

 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

LXV nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą


Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40, 572), zwołuje sześćdziesiątą piątą w VIII kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 25 lipca 2023 roku o godzinie 8:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie LXV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad LXV sesji Rady Miejskiej.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Miasta i Gminy na 2023 rok.
  5. Zakończenie obrad LXV sesji Rady Miejskiej.

Informacja

W dniu 25.07.2023 roku (wtorek) kasa UMiG Dobrzyń nad Wisłą będzie czynna w godzinach 10.00-13.30 oraz 15.00-16.30.

Komunikat Nr 1 PPIS w Lipnie z dnia 21.07.2023r.

Komunikat Nr 1
PPIS w Lipnie z dnia 21.07.2023 r. 

dotyczący zaleceń w przypadku stwierdzenia bakterii grupy coli od 1 do <10 jtk/NPL w 100ml 
w wodzie Wodociągu Publicznego Grochowalsk gm. Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie informuje, że w badaniach jakości wody w przyłączu Wodociągu Publicznego Grochowalsk, gm. Dobrzyń nad Wisłą zaopatrującym miejscowości: Grochowalsk, Glewo, Stróżewo, Mokre, Tulibowo, Krępa, Krojczyn, gm. Dobrzyń n. W i Zarzeczewo Stare gm. Fabianki stwierdzono obecność bakterii grupy coli. Woda warunkowo przydatna do spożycia, po uprzednim przegotowaniu. Przegotowania wymaga też woda do: przygotowania posiłków, mycia spożywanych na surowo owoców i warzyw, mycia zębów, mycia naczyń, kąpieli noworodków i niemowląt.

Trwają prace mające na celu przywrócenie jakości wody spełniającej wymagania zalecane rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017, poz. 2294).

Uwaga: Wodę należy gotować przez minimum 2 minuty, a następnie bez gwałtownego schładzania pozostawić do ostudzenia.

Woda bez przegotowania może być stosowana do codziennego mycia, prania odzieży, prac porządkowych (np. mycia podłóg) i spłukiwania toalet. 

Zalecenie obowiązuje do czasu wydania kolejnego komunikatu.

(...)

Wnioski o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę

Przypominamy, że wnioski o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę producenci rolni mogą składać wyłącznie za pomocą publicznej aplikacji.
Za pomocą tej aplikacji producent rolny, korzystając z własnego Profilu Zaufanego, określa zakres i stopień strat spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych w swoim gospodarstwie rolnym.
Logowanie do aplikacji będzie odbywać się bowiem za jego pomocą. Do tej aplikacji można wchodzić kilkakrotnie, uzupełniając kolejne zgłoszenia. Aplikacja jest dostępna na ministerialnej stronie internetowej:

https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-oszacowanie-spowodowanych-przez-susze-strat-w-uprawach-rolnych

Wprowadzane przez producenta rolnego dane są automatycznie weryfikowane przez aplikację z danymi:

  • Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie upraw rolnych zgłoszonych do wniosku o dopłaty bezpośrednie oraz danymi zawartymi w Systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt,
  • Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach w zakresie zasięgu i zakresu suszy wynikającego z Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej.

Aplikacja jest kompatybilna z danymi dotyczącymi upraw i zwierząt zgłoszonych do ARiMR. Zgłaszając szkodę suszową, rolnik wybiera z upraw zgłoszonych do ARiMR we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich. Z kolei dane o liczbie zwierząt z IRZplus umożliwią wyliczenie wartości produkcji roślinnej i zwierzęcej danego gospodarstwa rolnego. Po weryfikacji danych wprowadzonych przez rolnika i uzupełnieniu danych z ARiMR, IUNG i IERiGŻ aplikacja określi obszar upraw rolnych dotkniętych suszą oraz maksymalny poziomu strat.
Jeśli rolnik jako poszkodowane przez suszę wprowadzi uprawy, które nie były zgłoszone do dopłat oraz które zgodnie z monitoringiem suszy prowadzonym przez IUNG od dnia 21 marca br. nie zostały objęte suszą, aplikacja je odrzuci. Aplikacja nie przyjmie także wyższego poziomu strat w danej uprawie niż ten określony przez IUNG.
W aplikacji wygenerowany zostanie automatycznie protokół oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, jeżeli szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym z ostatnich trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła susza. Średnia roczna produkcja rolna jest ustalana na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie pochodzących z Systemu Zbierania Danych Rachunkowych (FADN).
W przypadku strat powyżej 30% średniej z trzech poprzednich lat aplikacja wygeneruje protokół i przekaże go do wojewody w celu zatwierdzenia. Wojewoda skontroluje na miejscu 5% wniosków wytypowanych losowo przez aplikację. Po zatwierdzeniu przez niego protokołu strat w dochodach powyżej 30% rolnik będzie mógł poprzez aplikację złożyć do ARiMR wniosek o ewentualną pomoc. Jeśli straty w gospodarstwie rolnym będą niższe niż 30%, aplikacja odrzuci protokół, podając informację, iż „Ustalony w protokole poziom strat poniżej 30% nie spełnia wymogów do ubiegania się o pomoc publiczną”.

Producent rolny będzie miał prawo do kilkukrotnego uzupełniania strat w poszczególnych uprawach do momentu potwierdzenia ostatniego zgłoszenia poprzez podpisanie wniosku Profilem Zaufanym.

Każdy producent rolny może otrzymać w danym roku jeden protokół oszacowania szkód w gospodarstwie rolnym spowodowanych przez suszę.

Instrukcja jak krok po kroku wypełnić protokół dostępna po adresem: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
lub do pobrania poniżej:

Regulamin konkursu na najładniejszy wieniec i witacz dożynkowy

Ponizej zamieszczamy Regulamin Konkursu na najładniejszy wieniec i witacz dożynkowy Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w 2023 roku oraz kartę Zgłoszeniową.

Pobierz dokumenty:

Komunikat Nr 1 PPIS w Lipnie z dnia 25.07.2023r.

Komunikat Nr 1
PPIS w Lipnie z dnia 25.07.2023 r.

dotyczący zaleceń w przypadku stwierdzenia bakterii grupy coli
od 1 do <10 jtk/NPL w 100ml w wodzie Wodociągu Publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie informuje, że w badaniach jakości wody w Wodociągu Publicznym Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą zaopatrującym miejscowości: Chalin, Chudzewo, Mokowo, Płomiany, Skaszewo, Kochoń, Mokówko, Łagiewniki, Kolonia Chalin, Ruszkowo, gm. Dobrzyń n. Wisłą stwierdzono obecność bakterii grupy coli. Woda warunkowo przydatna do spożycia, po uprzednim przegotowaniu. Przegotowania wymaga też woda do: przygotowania posiłków, mycia spożywanych na surowo owoców i warzyw, mycia zębów, mycia naczyń, kąpieli noworodków i niemowląt.
Trwają prace mające na celu przywrócenie jakości wody spełniającej wymagania zalecane rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017, poz. 2294).

Uwaga: Wodę należy gotować przez minimum 2 minuty, a następnie bez gwałtownego schładzania pozostawić do ostudzenia.

Woda bez przegotowania może być stosowana do codziennego mycia, prania odzieży, prac porządkowych (np. mycia podłóg) i spłukiwania toalet.
Zalecenie obowiązuje do czasu wydania kolejnego komunikatu

(...)

Prace terenowe - kartowanie terenu

W związku z planowaną inwestycją "Budowa lini kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK Płock- Włocławek firma GTPRO Sp. z.o.o zgłasza zamiar przeprowadzenia bezinwazyjnych prac terenowych, polegających na kartowaniu terenu, na obszarze Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, w dniach od 24.07 do 31.08.2023 roku.

Komunikat dla Rolników w sprawie Suszy 2023

Gmina Dobrzyń nad Wisłą rozpoczyna przyjmowanie wniosków o oszacowanie szkód powstałych w wyniku niekorzystnego zjawiska atmosferycznego – susza 2023

Informujemy, że Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wprowadzono zmiany m. in. w sposobie szacowania strat spowodowanych wystąpieniem niekorzystnego zjawiska atmosferycznego – suszy 2023 r.

Podstawą oszacowania szkód powstałych w wyniku niekorzystnego zjawiska atmosferycznego – suszy 2023 jest jak to ma miejsce od 2020 roku złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” dostępnej na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

Aplikacja ta dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Ta metoda szacowania w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów. Aplikacja automatycznie wygeneruje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).

Jednakże w przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną powołaną Zarządzeniem nr 208/2023 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 24 lipca 2023 roku w sprawie powołania Komisji do spraw oszacowania zakresu i wysokości szkód spowodowanych przez niekorzystne zjawisko atmosferyczne – susza w Gminie Dobrzyń nad Wisła w 2023 r., która dokona oceny strat podczas wizji w terenie i sporządzi raport.

W takim przypadku producent rolny powinien złożyć wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku niekorzystnego zjawiska atmosferycznego – susza 2023 (druk w załączeniu) w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą w terminie umożliwiającym ich oszacowanie (przed zbiorem uprawy). Przedmiotowe wnioski będą przyjmowane do dnia 7.08.2023 r.

​Komisja gminna będzie sporządzać raport szacowania szkód, który będzie składała za pomocą aplikacji w terminie 60 dni od dnia oszacowania szkód spowodowanych przez suszę, jednak nie później niż do 15 października roku wystąpienia suszy oraz będzie przekazywała uwierzytelniony przez członków komisji wydruk w/w raportu wojewodzie.

Należy zaznaczyć, że bezwzględnym warunkiem na otrzymanie pomocy jest zgłoszenie szkody w aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”.Samo oszacowanie szkód przez komisję gminną nie pozwoli na wygenerowanie protokołu, ani na otrzymanie wsparcia. Natomiast jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do gminy, a złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół.

Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję raportu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie (minimum 3 dni przed zebraniem plonu danej uprawy).

W składanym wniosku należy podać wszystkie uprawy w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem składanym do ARiMR o dopłaty w 2023 roku. Ponadto rolnicy posiadający hodowlę muszą wpisać ilość sprzedanych zwierząt (średnią) z trzech ostatnich lat.

Załącznikiem do wniosku jest przedłożenie kopii wniosku obszarowego składanego do ARiMR w 2023 roku.

Wnioski dostępne są w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisła w pok. nr 9 lub na stronie internetowej gminy www.dobrzyn.pl 

Szczegółowych informacji udziela Pani Paulina Olaszewska tel. 54 253 05 36

Link do aplikacji:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

Informacja ZUS: Własna działalność na emeryturze. Jakie składki?

Przejście na emeryturę nie zawsze oznacza koniec aktywności zawodowej. Wielu seniorów będąc na emeryturze, decyduje się założyć własną firmę. Warto wiedzieć jakie składki muszą opłacać. Osoby, które przeszły na emeryturę coraz chętniej zakładają własne firmy. W skali kraju na koniec grudnia 2022 roku aż 29 proc. pracujących emerytów prowadziło pozarolniczą działalność gospodarczą, a na koniec 2021 roku 30,4 proc. - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Jakie składki opłaca przedsiębiorca- emeryt?
Jedyną składką, jaką musi płacić emeryt prowadzący działalność gospodarczą, jest składka zdrowotna, chyba że spełnia warunki, aby i z tego obowiązku być zwolnionym. Składki na ubezpieczenia społeczne z działalności może natomiast opłacać dobrowolnie. Jeśli przystąpi dobrowolnie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, to obowiązkowego będzie także ubezpieczenie wypadkowe. Co ważne przedsiębiorca emeryt nie może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego. Zwolniony jest również z opłacania składki na Fundusz Pracy – wyjaśnia rzeczniczka.
Zwolnienie ze składki zdrowotnej 
Emeryt, który prowadzi działalność gospodarczą, nie musi opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeśli jego miesięczna emerytura brutto nie przekracza minimalnego wynagrodzenia (od lipca 2023 r. jest to 3600 zł) oraz:
•    osiąga przychody z działalności, które nie przekraczają miesięcznie 50 proc. najniższej emerytury (od 1 marca minimalna emerytura wynosi 1588,44 zł) lub 
•    opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Jeśli emeryt spełnia te warunki, to podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, ale nie opłaca składki na to ubezpieczenie (jest zobligowany wysłać deklarację rozliczeniową).W przypadku gdy przychód osiągany przez emeryta jest zmienny, może zdarzyć się, że w poszczególnych miesiącach przekroczy wysokość przychodu zwalniającego z obowiązku opłacania składki zdrowotnej. W tej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany do odprowadzenia składki zdrowotnej tytułem prowadzonej działalności.
Dla osób, które przeszły na emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, wysokość uzyskanego przychodu z działalności gospodarczej nie będzie miała wpływu na zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia emerytalnego, nawet jeśli przychód przekracza określone progi.  Jest jeden wyjątek od tej reguły- gdy ZUS podwyższył wyliczoną emeryturę do kwoty świadczenia minimalnego (od marca 1588,44 zł brutto). Jeśli przychód przekroczy wysokość kwoty podwyższenia do minimalnej emerytury, to świadczenie za dany okres będzie wypłacane w niższej kwocie, tj. bez dopłaty do minimum.


Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Sprintem po stypendium! Trwa rekrutacja do Programu Stypendiów Pomostowych

Wystartowała rekrutacja do nowej edycji Programu Stypendiów Pomostowych. Maturzyści z małych gmin i wsi, pochodzący z niezamożnych rodzin, mają szansę na 7 tys. złotych stypendium pomostowego na I rok studiów. Aplikować do Programu mogą młodzi ludzie, którzy w tym roku zdali maturę i od października rozpoczynają studia stacjonarne na polskich uczelniach publicznych.
Od 7 lipca na stronie www.stypendia-pomostowe.pl można aplikować o stypendium pomostowe na I rok studiów dziennych. Kandydaci do stypendium pomostowego powinni pochodzić ze wsi lub z małych miejscowości (do 20 tys. mieszkańców) oraz z niezamożnych rodzin (dochód brutto na osobę nie może przekraczać 2443 zł). Są to również osoby, które uzyskały min. 100 punktów na tegorocznej maturze (liczbę punktów oblicza się według algorytmu dostępnego na stronie) i zostały przyjęte  na I rok studiów dziennych realizowanych w polskich akademickich uczelniach publicznych.

Oprócz powyższych warunków kandydat powinien spełniać także jedno z poniższych kryteriów:
•    pochodzić z rodziny, w której przynajmniej jeden z rodziców, lub opiekunów prawnych pracował w PGR;
•    być finalistą(tką) olimpiady przedmiotowej w szkole średniej;
•    pochodzić z rodziny wielodzietnej lub być wychowankiem(ką) rodziny zastępczej bądź państwowego domu dziecka;
•    posiadać rekomendację lokalnej organizacji pozarządowej biorącej udział w Programie.

Stypendium Pomostowe na I rok studiów wynosi 7 tys. złotych i jest wypłacane w ratach przez 10 miesięcy roku akademickiego. Uczestnicy programu wykazujące dobre wyniki w nauce podczas I roku mogą skorzystać ze stypendiów: na kolejne lata nauki, ze stypendiów językowych, stypendiów na studia i staże zagraniczne oraz mogą brać udział w warsztatach rozwijających ich kompetencje. 

Rekrutacja do Programu potrwa do 18 sierpnia na stronie: www.stypendia-pomostowe.pl

Program Stypendiów Pomostowych zainicjowano w 2002 roku przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Od tamtego czasu zarządza nim Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości. Jest jednym z największych pozarządowych programów stypendialnych w Polsce. Dotychczas, w ramach programu, przyznano 26 700 różnego rodzaju stypendiów, w tym ponad 18 000 na pierwszy rok studiów.
Autorem i partnerem strategicznym Programu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Partnerami Programu są: Fundacja BNP Paribas, Fundacja Inter Cars, a także koalicja blisko 70 lokalnych organizacji pozarządowych. Na realizację dwudziestu jeden edycji programu Partnerzy przeznaczyli blisko 138 milionów zł.

Program jest realizowany przy współpracy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Centrum im. Profesora Bronisława Geremka oraz Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Patronat medialny nad programem sprawują: Rzeczpospolita, Forum Akademickie, Perspektywy oraz portal DlaStudenta.

Więcej informacji:
Karolina Biel, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Młodsza specjalistka ds. Komunikacji i PR, k.biel@fundacjafep.pl; kom.: 660 223 851 https://www.stypendia-pomostowe.pl/

 

 

 

 

Syreny alarmowe w dniu 1 sierpnia 2023 roku

Uruchomienie syren
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą informuje, że w ramach treningów i ćwiczeń dotyczących systemów alarmowania, celem jednoczesnego upamiętniania 79 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego w dniu 1 sierpnia 2023 r. o godz. 17.00 na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą nadany zostanie akustyczny sygnał alarmowy. Syreny alarmowe emitować będą sygnał ciągły przez okres 1 minuty.

W związku z powyższym prosi się mieszkańców o zachowanie spokoju oraz niepodejmowanie żadnych działań.

14 emerytura na stałe dla emerytów i rencistów

19 lipca prezydent podpisał ustawę o 14. emeryturze, czyli kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów. Świadczenie będzie wypłacane corocznie. Termin wypłaty zostanie ogłoszony w rozporządzeniu.
Czternasta emerytura będzie wypłacana z urzędu. Nie trzeba będzie składać żadnych wniosków. Osoby uprawnione otrzymają ją wraz z emeryturą, rentą czy innym świadczeniem długoterminowym. Termin wypłaty zostanie ogłoszony w rozporządzeniu- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
W tym roku czternastka w pełnej wysokości wyniesie 1588,44 zł brutto, czyli tyle, ile wynosi obecnie minimalna emerytura. Na pełną kwotę mogą liczyć osoby, których świadczenie podstawowe np. emerytura, renta nie przekracza 2900 zł brutto. W przypadku osób ze świadczeniem głównym między 2900 zł a 4438,44 zł brutto, czternastka zostanie zmniejszona zgodnie z zasadą złotówka 
za złotówkę. Na przykład do emerytury 3200 zł brutto, czternastka będzie przysługiwać w kwocie mniejszej o 300 zł, czyli 1288,44 zł brutto. Świadczenie nie będzie jednak przyznawane, jeśli kwota czternastej emerytury będzie niższa niż 50 zł. To oznacza, że czternastki nie otrzymają osoby, których emerytura czy renta jest wyższa od kwoty 4438,44 zł brutto. Czternastki nie otrzymają osoby ze świadczeniem, którego wypłata będzie zawieszona na dzień badania prawa do czternastki, np. z powodu przekroczenia limitów dorabiania- wyjaśnia rzeczniczka.
Czternastka będzie wolna od potrąceń, np. zajęć komorniczych. Nie będzie wliczać się do dochodu przy ubieganiu się o pomoc społeczną, alimenty czy 500+ dla niesamodzielnych. Ze świadczenia zostanie pobrana jedynie składka zdrowotna oraz zaliczka na podatek dochodowy.
W ubiegłym roku to dodatkowe świadczenie otrzymało w sumie ponad 7,2 mln osób, w województwie kujawsko-pomorskim 405,7 tys. 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

„Kopernik nie miał smartfona!”

W 2023 roku obchodzimy 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika i 202. rocznicę urodzin Mariana Kowalskiego (znakomitego astronoma, który urodził się w Dobrzyniu nad Wisłą, jest patronem lokalnej Astrobazy), które stały się inspiracją dla projektu „Kopernik nie miał smartfona!” prowadzonego w Dobrzyniu nad Wisłą. Jego pomysłodawcą jest pan Łukasz Kołodziejski, a sam projekt został dofinansowany ze środków Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030. W czerwcu i lipcu realizowana była jego pierwsza część, czyli warsztaty z cyklu „Zabawy z Kopernikiem w tle”.
To spotkania dla rodzin, w trakcie których poznali ciekawe formy spędzania czasu wolnego dorosłych z dziećmi, interesujące gry i zabawy z czasów Kopernika i Kowalskiego oraz te bardziej współczesne lecz dawno już zapomniane, będące alternatywą dla najnowszych zdobyczy technologii. Dużym wyzwaniem okazało się stworzenie przez każdą z rodzin własnych zabawek takich jak np. drewniane kości pirackie, szczudła, mebelki, lalki itp. które wykorzystają do kreatywnych zabaw, ale „młodzi stolarze” poradzili sobie z tymizadaniami wyśmienicie. Wszyscy aktywnie i twórczo spędzali czas w oderwaniu od świata wirtualnego oraz pogłębiali wzajemne więzi. Ważnym elementem było spotkanie rodziców z ekspertką z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która poprowadziła zajęcia
o szkodliwości nadmiernego korzystania z  telefonów i komputerów przez dzieci oraz wskazała rodzicom sposoby jak temu zapobiegać i niwelować już istniejące problemy.

W sierpniu w Dobrzyniu nad Wisłą realizowane będą jeszcze dwie części projektu, a mianowicie rodzinna gra miejska i festyn. Dzieci i dorośli będą mogli wcielić się w rolę detektywów oraz wziąć udział w licznych grach, warsztatach plastycznych, animacjach i konkursach inspirowanych czasami M. Kopernika i M. Kowalskiego oraz poznać życie i dokonania tych wybitnych Polaków.
- Chcemy tym projektem zainteresować rodziny aktywnościami wolnymi od współczesnych komercyjnych zabawek i uświadomić, że dawne zabawy mogą być interesujące i alternatywne dla świata wirtualnego. Pokażemy gry, zabawy i inne ciekawe formy spędzania czasu wolnego oraz ich „moc” w sferze wychowawczej, rozwojowej, a przede wszystkim dydaktycznej.
Przecież tak wspaniali astronomowie jak Kopernik czy Kowalski, choć nie mieli dostępu do smartfona czy Internetu, dokonali fascynujących osiągnięć. – mówi Łukasz Kołodziejski, koordynator Astrobazy w Dobrzyniu nad Wisłą.

  • Astrobaza01
  • Astrobaza02
  • Astrobaza03
  • Astrobaza04
  • Astrobaza05
  • Astrobaza06
  • Astrobaza07
  • Astrobaza08
  • Astrobaza09
  • Astrobaza10
  • Astrobaza11
  • Astrobaza12
  • Astrobaza13
  • Astrobaza14
  • Astrobaza15
  • Astrobaza16
  • Astrobaza17
  • Astrobaza18
  • Astrobaza19
  • Astrobaza20
  • Astrobaza21
  • Astrobaza22
  • Astrobaza23
  • Astrobaza24
  • Astrobaza25
  • Astrobaza26
  • Astrobaza27

Komunikat Nr 2  PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r.

Komunikat Nr 2
PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r.
dotyczący zaleceń w związku z poprawą jakości mikrobiologicznej wody z Wodociągu Publicznego Grochowalsk, gm. Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie informuje, że zgodnie z podjętymi działaniami naprawczymi i decyzją PPIS w Lipnie z dnia 21.07.2023 r. Nr 72/2023 r. na zlecenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą (właściciela i zarządzającego) w dniu 24.07.2023 r. zostały pobrane kontrolne próbki wody z Wodociągu publicznego Grochowa Isk, gm. Dobrzyń nad Wisłą ze stałych punktów poboru wody. Na podstawie przedłożonych w dniu 27.07.2023 r. sprawozdań z przedmiotowych badań stwierdzono, że jakość mikrobiologiczna wody odpowiada wymaganiom rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017, poz. 2294). 
W związku z powyższym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie zezwala na używanie wody z przyłącza Wodociągu Publicznego Grochowalsk, gm. Dobrzyń nad Wisłą zaopatrującego miejscowości: Grochowalsk, Glewo, Stróżewo, Mokre, Tulibowo, Krępa, Krojczyn, gm. Dobrzyń nad Wisłą i Zarzeczewo Stare gm. Fabianki bez ograniczeń.

Woda do spożycia może być znowu używana w pełnym zakresie.

(...)

Komunikat Nr 2  PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r.

Komunikat Nr 2 
PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r. 
dotyczący zaleceń w związku z poprawą jakości mikrobiologicznej wody z Wodociągu Publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie informuje, że zgodnie z podjętymi działaniami naprawczymi i decyzją PPIS w Lipnie z dnia 25.07.2023 r. Nr 73/2023 r. na zlecenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą (właściciela i zarządzającego) w dniu 25.07.2023 r. zostały pobrane kontrolne próbki wody z Wodociągu publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą ze stałych punktów poboru wody. 
Na podstawie przedłożonych w dniu 28.07.2023 r. sprawozdań z przedmiotowych badań stwierdzono, że jakość mikrobiologiczna wody odpowiada wymaganiom rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017, poz. 2294). 
W związku z powyższym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie zezwala na używanie wody z Wodociągu Publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą zaopatrującego miejscowości: Chalin, Chudzewo, Mokowo, Płomiany, Skaszewo, Kochoń, Mokówko, Łagiewniki, Kolonia Chalin, Ruszkowo, gm. Dobrzyń nad Wisłą bez ograniczeń.

Woda do spożycia może być znowu używana w pełnym zakresie.

(...)

Tylko do 31 lipca wnioski o ulgę bez opłaty prolongacyjnej i o odstąpienie pobierania odsetek

Zostało kilka dni na złożenie wniosku o odroczenie płatności składek lub rozłożenia ich na raty bez opłaty prolongacyjnej. Tylko pozytywnie rozpatrzony wniosek, który zostanie złożony najpóźniej do 31 lipca 2023 r., gwarantuje ulgę bez opłaty prolongacyjnej.
Dzięki przepisom covidowym do 31 lipca płatnicy składek mogą odroczyć termin płatności lub rozłożyć na raty należności z tytułu składek należnych za okres od 1 stycznia 2020 r. bez opłaty prolongacyjnej. Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego wiąże się z powrotem do naliczania przez ZUS opłaty prolongacyjnej. 31 lipca mija także termin na złożenie wniosku o odstąpienie pobierania odsetek (RDO) - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Tylko pozytywnie rozpatrzony  wniosek o odroczenie płatności składek lub rozłożenia ich na raty, który wpłynie do ZUS-u najpóźniej do 31 lipca 2023 r., gwarantuje ulgę bez opłaty prolongacyjnej. Umowy zawarte na podstawie wniosków złożonych później będą wiązały się z koniecznością uiszczania opłaty prolongacyjnej.
Natomiast jeśli po 31 lipca przedsiębiorca zwróci się z prośbą o renegocjację umowy, która obejmuje należności za okres od 1 stycznia 2020 r. bez naliczonej opłaty prolongacyjnej, to w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku, zapisy umowy w części dot. opłaty prolongacyjnej nie ulegną zmianie.

Czy jest opłata prolongacyjna
Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę, począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg. W przypadku rozłożenia należności na raty lub odroczenia terminu ZUS ustala opłatę prolongacyjną, która co do zasady wynosi 50 proc. potencjalnych odsetek. Innymi słowy, płatnik nie płaci w takim przypadku odsetek od składek, ale opłatę prolongacyjną, która jest niższa.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS: Zarezerwuj wizytę w ZUS na konkretny dzień i godzinę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że na wizytę w placówce można umówić się przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS lub telefon w dogodnym dla siebie terminie. Dzięki takiej rezerwacji nie trzeba czekać w kolejce na obsługę.
Klient sam może zdecydować, kiedy i o jakiej godzinie przyjść do ZUS-u, by załatwić swoją sprawę. Wystarczy, że wcześniej taką wizytę umówi. Są dwa sposoby rezerwacji wizyty w ZUS: elektronicznie lub telefonicznie- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Aby zarezerwować wizytę elektronicznie, wystarczy zalogować się na swój profil PUE ZUS i wybrać opcje [Wizyty] > [Rezerwacja wizyty]. Następnie wybieramy jednostkę ZUS, w której chcemy zarezerwować wizytę i temat sprawy, który nas interesuje. To mogą być: Emerytury i renty, Firmy i pracujący, Świadczenia dla rodzin (np. 500+), Zasiłki i świadczenia rehabilitacyjne, Obsługa osób niesłyszących, czy Profil PUE i profil zaufany. Po wybraniu sprawy, jaką chcemy załatwić, wyświetli się kalendarz z bieżącym tygodniem i dostępne terminy rezerwacji wizyt. Pierwszą wizytę można zaplanować już na ósmą rano, ostatnią na godzinę 14.40, a w poniedziałki nawet na godzinę 16.40. Pamiętajmy, że w każdej chwili można odwołać umówioną wizytę. Wystarczy na PUE ZUS w zakładce [Wizyty]  wybrać  opcje [Przegląd i anulowanie rezerwacji] – wyjaśnia rzeczniczka.
Zarezerwuj wizytę przez telefon
Klienci, którzy nie mają jeszcze konta na PUE ZUS taką wizytę mogą zarezerwować telefonicznie. Żeby umówić wizytę w jednej z placówek Oddziału ZUS w Bydgoszczy lub w jednej z podlegających pod niego placówek (w Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępólnie Krajeńskim) należy zadzwonić pod numer 52 341 81 26. Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu i podlegających pod niego placówek (we Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu-Dobrzyniu) odbywa się pod numerem 54 230 73 76.
Podczas rezerwacji wizyty trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Dodatkowo należy wskazać placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić z ekspertem ZUS oraz podać dzień i godzinę wizyty. Na podany przez klienta numer telefonu zostanie wysłana wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Numer rezerwacji wizyty należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS.E-wizyta w ZUS.
Nie trzeba przychodzić do ZUS-u, by załatwić swoje sprawy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych oferuje też e-wizyty, czyli wideorozmowy z pracownikiem ZUS. Więcej informacji na temat umawiania e-wizyt można znaleźć pod adresem https://www.zus.pl/e-wizyta.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Komunikat Nr 2  PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r.

Komunikat Nr 2 PPIS w Lipnie z dnia 28.07.2023 r. 
dotyczący zaleceń w związku z poprawą jakości mikrobiologicznej wody z Wodociągu Publicznego Grochowalsk, gm. Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie informuje, że zgodnie z podjętymi działaniami naprawczymi i decyzją PPIS w Lipnie z dnia 21.07.2023 r. Nr 72/2023 r. na zlecenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą (właściciela i zarządzającego) w dniu 24.07.2023 r. zostały pobrane kontrolne próbki wody z Wodociągu publicznego Grochowa Isk, gm. Dobrzyń nad Wisłą ze stałych punktów poboru wody. Na podstawie przedłożonych w dniu 27.07.2023 r. sprawozdań z przedmiotowych badań stwierdzono, że jakość mikrobiologiczna wody odpowiada wymaganiom rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017, poz. 2294). 
W związku z powyższym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie zezwala na używanie wody z przyłącza Wodociągu Publicznego Grochowalsk, gm. Dobrzyń nad Wisłą zaopatrującego miejscowości: Grochowalsk, Glewo, Stróżewo, Mokre, Tulibowo, Krępa, Krojczyn, gm. Dobrzyń nad Wisłą i Zarzeczewo Stare gm. Fabianki bez ograniczeń. 
Woda do spożycia może być znowu używana w pełnym zakresie.

(...)

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Grochowalsk

(...)

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w zakresie badanych parametrów woda z wodociągu publicznego Grochowalsk. gm. Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) ze względu na skład fizyko - chemiczny i mikrobiologiczny. 
W związku z powyższym: 
Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi.

(...)

Mały ZUS plus o rok dłużej

Od 1 sierpnia 2023 r. przedsiębiorcy korzystający z małego ZUS plus będą mogli o rok dłużej płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Podpisana przez prezydenta ustawa wydłuża okres korzystania z ulgi z 36 do 48 miesięcy.

Dzięki nowelizacji przepisów przedsiębiorcy, którzy przynajmniej w jednym miesiącu 2023 r. byli na małym ZUS plus, będą mogli kontynuować korzystanie z ulgi przez dodatkowe 12 miesięcy, o ile nadal spełniają pozostałe warunki ustawowe - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Jednym z warunków skorzystania z małego ZUS plus jest, aby przychód przedsiębiorcy w poprzednim roku nie przekroczył 120 tys. zł. Jeśli działalność gospodarcza była prowadzona krócej, limit przychodu wylicza się proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia firmy. Stosujący ulgę przedsiębiorca oblicza składki na ubezpieczenia społeczne od połowy swojego przeciętnego
miesięcznego dochodu w poprzednim roku. Podstawa wymiaru składek nie może być jednak niższa niż 30 proc. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku i wyższa niż 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, (czyli w 2023 roku między 1047 zł a 4161 zł) Ulga nie obejmuje składki zdrowotnej, którą przedsiębiorca opłaca w pełnej wysokości – dodaje
rzeczniczka.

Przedłużenie ulgi o dodatkowe 12 miesięcy. Do kiedy zgłoszenia?

Jeśli komuś ulga wyczerpała się np. na początku roku i nadal prowadzi działalność, to ma czas do 31 grudnia br., aby wyrejestrować się z ubezpieczeń z aktualnym kodem tytułu ubezpieczenia i zgłosić się z nowym (0590, 0592). Natomiast przedsiębiorcy, którzy w pierwszej połowie 2023 r. po wykorzystaniu 36 miesięcy korzystania z ulgi wyrejestrowali się z ubezpieczeń z uwagi na zaprzestanie/zawieszenie działalności, zgłaszają się do małego ZUS plus po rozpoczęciu/wznowieniu wykonywania działalności. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne będzie można płacić nie wcześniej niż od kolejnego miesiąca, w którym zgłoszenie zostało złożone w Zakładzie. Na przykład jeśli przedsiębiorca złoży dokument ZUS ZUA/ZUS ZZA w sierpniu 2023 r., to zostanie objęty przedłużeniem ulgi od 1 września 2023 r. i od tego miesiąca przez kolejne 12 miesięcy będzie mógł płacić niższe składki.

Nieco inaczej wygląda sytuacja tych, którzy aktualnie korzystają z małego ZUS plus. Oni nie muszą ponownie zgłaszać się do ubezpieczeń. ZUS z automatu przedłuży ulgę o 12 dodatkowych miesięcy.

Po wykorzystaniu pełnego okresu ulgi tj. 48 miesiącach przedsiębiorca powinien pamiętać, aby się z niej wyrejestrować i przystąpić do tzw. dużego ZUS-u. 

Mały ZUS plus cieszy się zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. W grudniu 2022 r. z tej ulgi skorzystało 235,7 tys. przedsiębiorców, w województwie kujawsko-pomorskim 10,9 tys. Szacuje się, że z wprowadzanego rozwiązania skorzysta w tym roku 66 tys. przedsiębiorców, a także 142 tys. osób w 2024 r. i 105 tys. osób z 2025 r.